رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 205727

آیا انتخابات امریکا مهم است

ساعت ۲۴- ایالات متحده امریکا، سرزمینی بزرگ و آباد است که به هر دلیل در صدر قدرت‌های جهان قرار دارد. اقتصاد امریکا با فاصله‌ای حدود ۵۰ درصد بزرگتر از حتی چین ۱.۳ میلیارد نفری ایستاده و مجموع تولید ناخالص داخلی غول‌های اتحادیه اروپا شامل آلمان، فرانسه و انگلستان با زحمت به نزدیکی این کشور می‌رسد. علاوه بر این استیلای امریکا بر پهنه سیاست جهان بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل است که امریکا هم دوستان بسیار وفاداری در دنیا دارد و هم دشمنان جدی و سرسخت.

ترامپ و كلينتون
برخی کشورها مثل چین اگرچه نظام سیاسی امریکا را شاید در حرف نپذیرد، اما صادرات گسترده‌اش به امریکا موجب شده است تا وجود این کشور برایش مهم باشد. برخی از رفتارهای ناشناس در امریکا دیده می‌شود که از نظر برخی سیاسیون دنیا از جمله سیاست‌ورزان و مدیران اداره‌کننده جامعه قابل قبول نیست. به همین دلیل است که ایران و امریکا از ۳۷ سال پیش تا امروز هرگز دوست یکدیگر نبوده‌اند و هرگز مناسبات دو کشور وضعیت عادی نداشته و ندارد. ایران و امریکا مناسبات تجاری بسیار کوچکی با یکدیگر دارند و این هم مزید علت شده است که دوستی آنها پا نگیرد.
با توجه به آنچه نوشته شد این پرسش پیش می‌آید که آیا انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا برای ایران اهمیت دارد؟ برخی اعتقاد دارند که این انتخابات و نتایج حاصل از آن برای ایرانیان هیچ اهمیتی ندارد زیرا بر کسب و کار و اقتصاد آنها اثری ندارد. این گروه معتقدند که رهبران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در امریکا که اکنون پشتیبان ترامپ و کلینتون هستند در اساس با یکدیگر تفاوتی ندارند و هر کدام از آنها انتخاب شود رفتار این کشور با ایران همانند گذشته خواهد بود. طرفداران این نظریه می‌گویند که تجربه ۳۷ سال مناسبات تیره ایران و امریکا در شرایطی که قدرت در این کشور میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها دست به دست شده است درستی این عقیده را به خوبی اثبات می‌کند.

گروه دیگری معتقدند که این دیدگاه بسیار کلی است و نمی‌توان آن را کارشناسی دانست و باید میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها تفاوت قایل شد. به اعتقاد گروه اخیر شاید اساس سیاست خارجی امریکا چندان تفاوت نکند اما واقعیت این است که این دو حزب استراتژی‌های جدایی دارند و طیفه‌ای مختلفی را نمایندگی می‌کنند. به عنوان مثال طرفداران این نظریه باورشان این است که جمهوریخواهان بیشتر از دموکرات‌ها به کاهش مالیات بنگاه‌های بزرگ علاقمندند و در مقابل دموکرات‌ها به قشر متوسط و حتی تهیدست جامعه امریکایی بیشتر می‌اندیشند.

مجادله ۸ ساله باراک اوباما و جمهوریخواهان بر سر تامین اجتماعی گروه‌های کمدرآمد و محل تامین آن نمونه بارزی از اختلاف واقعی میان این دو حزب است. علاوه بر این طرفداران تفکیک واقعی احزاب امریکایی‌ها باورشان این است که سیاست خارجی دموکرات ها در فضای امروز آسان‌سازی مناسبات با کشورهای دیگر است و آشتی پس از ۵۰ سال با کشور کوبا را مثال می‌آورند. باور گروه اخیر این است که راه پیموده شده میان ایران و امریکا در سال‌های اخیر در دولت دموکرات‌ها، هرگز در دولت جمهوریخواهان به دست نمی‌آمد. تصور اینکه روزی وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه امریکا گفت‌وگوی طولانی و دونفره داشته باشند دست کم در زمان رهبری جمهوریخواهان ناممکن بود.

رهبران حزب جمهوریخواه بیشتر از هر چیز به قدرت نظامی و برخورد شدید با مخالفان شهرت دارند و راه‌حل منازعات را استفاده از زور و امکانات مادی و سخت‌افزاری می‌بینند. این روش برخورد حل منازعات نزد جمهوریخواهان موجب شده است که ترامپ با صراحت از بی‌اعتبارسازی برجام و حمله به کشتی‌های پرسرعت ایرانی کند، در حالی که کلینتون چنین حرفی نزده و نمی‌زند. طرفداران تفکیک رفتاری جمهوریخواهان و دموکرات‌ها یادآوری می‌کنند که دموکرات‌ها در دولت بیل کلینتون از رفتار نامناسب امریکا در برخورد با دولت ملی مصدق پوزش خواسته‌اند و مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه وقت این کشور رسما دخالت امریکا در کودتا را نکوهش کرد. این حرف و رفتار دموکرات‌ها در دولت بیل کلینتون معنایش این است که اصولا رهبران این حزب برای پیشبرد هدف‌های امریکا راه جنگ و نبرد را ترجیح نمی‌دهند، در حالی که جمهوریخواهان چنین نیستند.

یادمان باشد که این حزب در زمان جرج بوش با قرار دادن نام ایران در محور شرارت کار را تا جایی برد که احتمال جنگ وجود داشت. به این ترتیب این دیدگاه که تفاوتی نمی‌کند کدام حزب و کدام کاندیدا برنده شود را نقض می‌کند. درمیان این طیف اما دو دیدگاه وجوددارد.
به گزارش ساعت ۲۴، برخی معتقدند اگر کلینتون پیروز شود برای ایران مناسب‌تر است زیرا کلینتون از همان مکتبی درس گرفته که باراک اوباما از آن پند آموخته است. طرفداران رییس‌جمهور شدن هیلاری کلینتون باور دارند که رهبری وی در ادامه کار اوباما برای پیمودن همه گام‌های ممکن برای عادیسازی مناسبات با ایران است. به اعتقاد طرفداران پیروزی کلینتون وی کار ناتمام اوباما در برخورد با ایران را به رغم برخی حرف‌های تند ادامه خواهد داد و بهتر است او برنده شود.
برخی دیگر اما معتقدند سیاست‌های اقتصادی دموکراتها ایجاد محدودیت است و به نفع ایران است که جمهوریخواهان که طرفدار آزادی بیشتر اقتصاد هستند برنده شوند. از طرف دیگر طرفداران جمهوریخواهان می‌گویند گروه پشتیبان ترامپ بازرگانان و صاحبان صنایع هستند و تمایل دارند که دادوستد با جهان از جمله ایران گسترش یابد. به نظر می‌رسد ایران و ایرانیان نمی‌توانند نسبت به نتایج انتخابات امریکا بی‌تفاوت باشند، چون رفتار برندگان آتی در تعیین مناسبات آتی ایران و امریکا بسیار موثر خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها