رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 206421

پایداری به دنبال کاندیدا

ساعت24- جبهه پایداری بی‌توجه به فعالیت‌های جمعی اصولگرایان، ساز و کار و برنامه انتخاباتی خود را پیش می‌برد و در آخرین تحول سیاسی معیارهای کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین کرده و خبر از معرفی ۵ گزینه برای کاندیداتوری نهایی طی یک ماه آینده می‌دهد.

پایداری.jpg
آن طور که چندی پیش صادق محصولی عضو ارشد این نحله اصولگرایی اعلام کرد آنها هیچ ترسی ندارند که در جامعه اصولگرایی نام‌شان مترادف با وحدت‌شکن بر زبان جاری شود. سابقه سیاست‌ورزی‌شان و وحدت‌شکنی‌های ریز و درشت این جریان در هر انتخابات بارها مورد تحلیل و کنکاش قرار گرفته است. با این حال آنها بی‌توجه به هر نقد و تذکری کار خود را می‌کنند. حرف‌شان هم این است که تکلیف شرعی را فدای مصلحت سیاسی نباید کرد. این گزاره البته در میان تمامی فعالین سیاسی ایران از چپ و راست تا مذهبی و لیبرال – مسلمان گزاره‌ای پذیرفته شده است اما مساله از تشخیص تکلیف شرعی شروع می‌شود. جبهه پایداری شورای فقهی دارد و معتقد است اعضای این شورا هستند که ملاک تشخیص تکلیف شرعی را می‌دانند و آن را به بدنه این تشکل منتقل می‌کنند. عضو ارشد این شورای فقهی کسی نیست جز آیت‌الله مصباح‌یزدی که مخالفان و منتقدان سرسختی حتی در میان خود اصولگرایان دارد. تا آنجا که برای انتخابات پیش رو همین اصولگرایان که او را علامه می‌خوانند و در گفتار برایش احترامی ویژه قائلند، آیت‌الله مصباح را از هسته اولیه محوری اصولگرایان کنار گذاشتند و به جای فقهای ثلاث که در انتخابات قبلی با شکست مواجه شدند تنها به دبیران کل جامعتین وکالت و نیابت داده‌اند تا وحدت را برایشان به ارمغان بیاورد. منتقدین جبهه پایداری معتقدند آنها در تشخیص تکلیف شرعی راه را به خطا می‌روند و همین خطای‌شان باعث می‌شود کشتی کهنه و شکسته‌بسته اصولگرایی به گل بنشیند. نمونه‌اش انتخابات ریاست‌جمهوری قبل بود. جریان پایداری با پافشاری بر باقری لنکرانی اصولگرایان را در مخمصه قرار داد اما این مخمصه با تدبیری خاص و کنار رفتن لنکرانی از انتخابات می‌رفت تا حل و فصل شود اما حضور سعید جلیلی در ستاد انتخابات کشور و ثبت نام او به عنوان کاندیدای انتخابات تمام امیدهای اصولگرایان را ناامید کرد. آیت‌الله مهدوی‌کنی که این روزها در آستانه دومین سالگرد فقدانش هستیم تلاش بی‌وقفه‌ای کرد تا شاید هزار جزیره اصولگرایی را یکپارچه کند اما نه سعید جلیلی و نه حتی باقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی به تلاش‌های او روی خوش نشان ندادند تا شد آنچه می‌دانیم. در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در دو مرحله طی سال گذشته و امسال برگزار شد نیز این جبهه پایداری بود که ساز خودش را کوک می‌کرد اما این‌بار جامعه اصولگرایی تصمیم گرفت به جای طرد پایداری به آنها هرآنچه می‌خواهند تقدیم کند. نتیجه این تاکتیک، رویگردانی شدید و غیرمنتظره مردم از باج‌دهی اصولگرایان به پایداری و سایر تندروهای اصولگرا بود. در حالی که چند ساعت تا اعلام نتیجه انتتخابات در تهران مانده بود محمد اسماعیل کوثری از نزدیکان و منسوبین به این جریان در مصاحبه‌ای پیروزمندانه اعلام کرد مردم به افراد صادق و راستگو رای می‌دهند. اما چند ساعت بعد که روشن شد نتیجه انتخابات در تهران رای آوری هر ٣٠ نفر فهرست امید بود تلفن همراه اصولگرایان یکی پس از دیگری از دسترس خارج شد و دیگر اثری از رجزخوانی‌ها و تخریب‌ها نبود. حالا و در فاصله حدودا ٧ ماهه تا انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر جبهه پایداری فعالیت‌های انتخاباتی خود را از سر گرفته است. آنها این‌بار هیچ جایی در حلقه اصلی اصولگرایان ندارند و تنها ناظر کاری هستند که جامعتین تشخیص می‌دهد. به همین دلیل نیز از روز اول گفته‌اند هیچ التزامی به تبعیت از تصمیم جمعی اصولگرایان ندارند و هر جا تکلیف شرعی‌شان متفاوت از نظر اصولگرایان باشد بی‌واهمه وحدت‌شکنی می‌کنند.

معرفی ٤ یا ٥ کاندیدا از سوی پایداری
روز گذشته خبرگزاری فارس جدیدترین تحولات این جریان را رسانه‌ای کرد. تحولاتی که از آن بوی وحدت و گردن نهادن به خرد جمعی اصولگرایی نمی‌آید و بر عکس نشانه‌ای تازه از تکروی جبهه پایداری است. بر اساس گزارش فارس جبهه پایداری تا یک ماه آینده معیارها را جمع‌بندی می‌کند و چهار، پنج نفر که بر اساس این شاخص‌ها رتبه بالایی بیاورند به ترتیب حایز این رتبه خواهند بود و به عنوان مصداق نهایی معرفی می‌شوند. در جلسات اخیر شورای مرکزی جبهه پایداری روی معیارهای انتخاب کاندیداها بحث و بررسی شده و در بخشی از این موضوعات به جمع‌بندی نیز رسیده‌اند و باتوجه به در پیش بودن انتخابات در کمتر از ٧ ماه آینده، بخشی از برنامه و جدول زمان‌بندی شده انتخاباتی تکمیل شده است. بنا بر این خبر اعضای این تشکل سیاسی بر روی ٢٥ شاخص و معیار که به گفته اعضای جبهه پایداری همه آنها مبتنی بر فرمایشات رهبر انقلاب و حضرت امام(ره) است به جمع‌بندی رسیده‌اند و قرار شده است افراد را بر مبنای این ٢٥ شاخص رتبه‌بندی کنند. پایبندی به اسلام، عدم قدرت‌طلبی، ساده‌زیستی، پایبندی به عدالت، پایبندی به منافع ملی، مرزبندی با دشمن، و مردم‌محوری از جمله این معیارها هستند. آن طور که اعضای جبهه پایداری اعلام کردند، هنوز با گزینه‌ها صحبتی نشده و به مصداق مشخصی نیز نرسیده‌اند، اما یک ماه آینده معیارها را جمع‌بندی و رتبه‌بندی می‌کنند و چهار، پنج نفر که بر اساس این شاخص‌ها رتبه بالایی بیاورند به ترتیب حایز این رتبه خواهند بود و به عنوان مصداق نهایی معرفی می‌شوند.
چه خواهد شد؟
آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که پس از این اتفاق گام بعدی جبهه پایداری چیست؟ یک فرض این است که کاندیداهای نهایی جبهه پایداری به جامعتین معرفی و رایزنی‌ها برای مقبول افتادن یکی از آنها آغاز شود. در این فرض اگر اصولگرایان و جبهه پایداری به وحدت برسند، مشکلی نیست اما مساله از آن جایی شروع می‌شود که کاندیدای آنها مورد قبول واقع نشود. آن وقت است که تکلیف شرعی پایداری دوباره رخ می‌نماید و آنها سراغ تکروی می‌روند. فرض بعدی این است که کاندیداهای نهایی پایداری مجددا غربالگری شده و در نهایت با یک نفر به رقابت با رییس‌جمهور و کاندیدای اصولگرایان می‌روند. این اتفاق مقدمه ریزش آرای اصولگرایان و تقسیم سبد رای‌شان می‌شود و کار را برای پیروزی رییس‌جمهور مستقر یعنی حسن روحانی سهل‌تر می‌کند.
کاندیداهای محتمل
جبهه پایداری آنچنان دست پری برای عرضه کاندیدا ندارد. کاندیداهای آنان حول چند نام بیشتر نمی‌گردد و بر خلاف اصولگرایان که می‌گویند ٣٠ نفر را فهرست کرده‌اند تا به ارزیابی آنان بپردازند جبهه پایداری در بهترین حالت همان ٥-٤ کاندیدا را دارد. مهم‌ترین چهره آنها سعید جلیلی است که در ماه‌های اخیر انتقادات بی‌پرده و عریانی را به دولت روحانی عرضه می‌کند. او اگرچه یک‌بار در زورآزمایی انتخاباتی با حسن روحانی کمتر از یک چهارم آرای روحانی را کسب کرده است اما امیدوار است با تمرکز بر نقد دولت این‌بار رقیب را به زیر بکشد. علی باقری، معاون سعید جلیلی در مذاکرات نافرجام هسته‌ای دیگر گزینه‌ای است که احتمالا جبهه پایداری او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. او چهره‌ای کمتر شناخته شده برای عامه مردم است و در کارنامه‌اش عملکرد اجرایی دیده نمی‌شود. به همین دلیل نیز ممکن است به عنوان رجل سیاسی شناخته نشده و با دست رد شورای نگهبان مواجه شود. عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق صدا و سیما نیز این روزها بر فعالیت‌های خود افزوده و دیدارهای سیاسی و غیرسیاسی‌اش را افزایش داده است. او در هفته‌های گذشته اعلام کرد فعلا به کاندیداتوری فکر نمی‌کند. قید «فعلا» که در جمله ضرغامی به کار رفته است، نشان می‌دهد ممکن است روزی برسد که او به این موضوع فکر کند و وارد فاز عملیاتی نیز بشود. کامران باقری لنکرانی، یک بار پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان از کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد. او نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های پایداری باشد. باقری لنکرانی تنها کسی است که آیت‌الله مصباح‌یزدی در وصفش گفت روی زمین و زیر آسمان کسی را اصلح‌تر از او نمی‌شناسد. با این حال ممکن است نظر شورای نگهبان چندان به نظر آیت‌الله مصباح نزدیک نباشد و باقری لنکرانی بار دیگر از رقابت انتخاباتی باز بماند. صادق واعظ‌زاده نیز می‌تواند در میان گزینه‌های پایداری بگنجد. او چهره‌ای است کمتر شناخته شده و به همان نسبت کمتر تخریب شده! واعظ‌‍‌زاده معاون علمی محمود احمدی‌نژاد بود و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او البته هرگز در مناصب سیاسی نبوده و همواره جزو مدیران علمی کشور بوده است. با این حال در سال ٩٢ از سوی عده‌ای از اساتید دانشگاه برای کاندیداتوری دعوت شد. او با ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سودای جانشینی محمود احمدی‌نژاد را در سر می‌پروراند اما با دست رد شورای نگهبان مواجه و از حضور در عرصه انتخابات بازماند. به همین دلیل نیز احتمال حضور دوباره او در این عرصه بسیار کم ارزیابی می‌شود. فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد شاید سیاسی‌ترین رییس این سازمان در طول تاریخ ایران باشد. او یکی از تندترین منتقدان و مخالفان دولت روحانی است که تلاش می‌کند از هر فرصتی برای منکوب کردن دولت روحانی استفاده کند. او یکی از اصلی‌ترین امیدهای نیروهای مخالف دولت است. با این حال هنوز معلوم نیست آیا رییس سازمان انرژی اتمی می‌تواند مصداق رجل سیاسی باشد یا خیر؟

معیارهای نهایی جبهه پایداری
یک منبع نزدیک به جبهه پایداری در مصاحبه با روزنامه اعتماد معیارهای نهایی این جریان برای امتیازدهی به گزینه‌های کاندیداتوری را اعلام کرد. بر این اساس ٢٥ ملاک جبهه پایداری برای امتیاز دهی به کسانی که در مظان کاندیداتوری هستند به شرح زیر است: پایبندی به اسلام، عدم قدرت‌طلبی، ساده‌زیستی، پایبندی به عدالت، پایبندی به منافع ملی، مرزبندی با دشمن، مردم‌محوری، پایبندی به ارزش‌ها و مقاومت، معتقد به مبارزه با استکبار جهانی، تبعیت از ولی فقیه، روحیه خدمتگزاری، مستقل و غیر وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت، اعتماد به توانایی‌های ملت، توکل به خدا و تقوا پیشگی، دارای شخصیتی وحدت آفرین و انسجام بخش، تمکین در برابر قانون، تلاش برای الگو شدن جمهوری اسلامی، روحیه پر کار و دارای نشاط و شادابی، اهل مشورت با نخبگان، شخصیت ارتقادهنده سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی با گفتمان انقلابی، برجستگی در ارزش‌های انقلاب، پایبندی به اخلاق جمعی، دارای تراز فکری و شخصیتی ممتازتر از روسای جمهور سابق، صداقت با مردم، تعهد و پایداری بر گفتمان کامل، شفاف، اصیل و پر برکت امام (ره) و رهبری .

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها