رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 208707

پیش‌بینی بانک جهانی از افزایش بهای نفت در سال 2017

ساعت24-بانک جهانی پیش‌بینی خود درباره بهای نفت در سال 2017 را 2 دلار افزایش داد.

5337020_689.jpg
style="text-align: justify;">به گزارش وبسایت اویل پرایس، بانک جهانی پیشبینی خود درباره افزایش بهای نفت برای سال 2017 میلادی را افزایش داد.

بر این اساس، بانک جهانی اعلام کرد پیشبینی می‌کند برای سال میلادی آینده میانگین بهای جهانی نفت به 55 دلار برسد. پیشبینی جدید بانک جهانی 2 دلار بیش از پیشبینی گذشته است. دلیل این افزایش بازگشت امید به بازار نفت عنوان شده است.

در اواخر ماه سپتامبر (مهر ماه)، رژیم سعودی کوشید به منظور توازن در بازار انرژی کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را به کاهش تولید ترغیب کند. توازن همیشه به معنای افزایش بهای نفت است که می‌تواند به عربستان و دیگر کشورهای وابسته به نفت برای کاهش کسری بودجه‌شان کمک کند. همچنین افزایش بهای نفت می‌تواند کشورهایی مانند نیجریه و ونزوئلا را از فاجعه سقوط اقتصادی نجات دهد.

همین که خبر توافق نفتی کشورهای عضو اوپک در الجزایر منتشر شد، بهای نفت افزایش یافت و به بیش از 50 دلار در هر بشکه رسید. همچنین بهای نفت برای یک ماه در سطح 50 دلار باقی ماند که طولانی‌ترین زمان در سال جاری در افزایش بهای نفت در این سطح بود.

پس از آنکه اوایل سال جاری میلادی کشورهای تولید کننده طلای سیاه با تمام توان نفت به بازار عرضه و از کاهش تولید خودداری کردند، سقوط بهای نفت به حد بی‌سابقه‌ای رسید. در آن برهه زمانی، تحلیلگران نامدار بازار انرژی مانند "گلدمن ساکس"، "مورگان استنلی"، "بوفا" و "سی تی گروپ" هشدار دادند بهای نفت خام می‌تواند به سطح 20 دلار برسد.

با این وجود، چند ماه بعد تحلیلگران گلدمن ساکس در خوشبینانه‌ترین حالت بهای نفت را 45 تا 50 دلار برآورد کردند. چند ماه بعد و یک روز پس از برگزاری نشست اوپک، گلدمن ساکس پیشبینی کرد نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا تا پایان سال 2016 بر حول 43 دلار خواهد گشت. این میزان کمتر از پیشبینی سابق این نهاد مبنی بر 50 دلار در هر بشکه بود.

سه روز پس از آنکه بانک جهانی پیشبینی خود درباره بهای نفت در سال 2017 را تغییر داد، عراق اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد یا فریز نخواهد کرد. این امر نشانه خوبی است که مذاکرات اعضای اوپک (برای کاهش تولید) شکست خورده است. عراق دومین کشور بزرگ صادرکننده نفت اوپک پس از عربستان سعودی است. این کشور روزانه نزدیک به 4 میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند.

با این وجود، هنوز تا نشست 30 نوامبر (10 آذر) اعضای اوپک در وین و تصمیم نهایی درباره فریز نفتی زمانی زیادی باقی مانده است. ممکن است عربستان به نحوی عراق را راضی به ایفای نقش در توافق کند. با این حال، این اتفاق سخت است. کشورهای چون ایران، لیبی و نیجریه به دلیل کاهش سهم بازار نفت در گذشته از کاهش تولید و فریز نفتی معاف شده‌اند. ریاض در برابر عراق کار سختی را پیش رو دارد. بغداد در حال جنگ با داعش است و به شدت به تمامی درآمدهای نفتی خود نیاز دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها