رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 209364

اظهارات علی مطهری در مورد برخورد نیروهای امنیتی با روشنفکران در دوره اصلاحات

ساعت24-روزنامه اعتماد نوشت؛اوایل هفته بود که برخی از مدیران نشریات دانشجویی سراسر کشور در نشستی با حضور محمود صادقی، علی مطهری و معاونان وزارت علوم در مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات خود پرداختند.

علی مطهری
style="text-align:justify">«برخوردهای غیرقانونی و غیر منطبق با دانشجویان و نشریات دانشجویی». ٢٣ نماینده مجلس به این دلیل خواهان سوال از وزیر دادگستری حسن روحانی شده‌اند؛ سوالی که دیروز در هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد. در نگاه اول سوال در این مورد از وزیر دادگستری شاید به نوعی غیر مرتبط با حوزه او به نظر برسد، چرا که طبق قانون نظارت بر نشریات دانشجویی و عملکرد آنها بر عهده کمیته ناظر بر نشریات و کمیته انضباطی دانشجویی قرار گرفته است اما موضوع دیگری در این میان سبب شده تا نمایندگان مردم وزیر دادگستری را برای پاسخ گویی به بهارستان بکشند. آن طور که در متن سوال بیان شده است در یک سال گذشته برخی دانشجویان به دلیل اسم بردن از رییس دولت اصلاحات و انتشار عکس او در نشریات‌شان توسط دادسرای عمومی و انقلاب مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. این در حالی است که رسیدگی به موارد نشریات دانشجویی طبق اصول ۳۲، ۲۳، ۳۵، ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل قانونی ناظر به نشریات دانشجویی را در صلاحیت کمیته ناظر بر نشریات و کمیته انضباطی دانشجویی قرار داده است. همین اقدام سبب شده تا ٢٣ نفر از نمایندگان فراکسیون امید نامه سوال از وزیر دادگستری را امضا کنند. به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب، قاسم میرزایی، محمدجواد فتحی، محمدباقر سعادت، بهمن طاهرخانی، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، زهرا ساعی، سهیلا جلودارزاده، فریده اولاد قباد، فاطمه سعیدی، سیده فاطمه ذوالقدر، پروانه مافی، محمدصادق حسنی، ابوالفضل موسوی، بهروز بنیادی، احمد مازنی، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی نمایندگانی هستند که امضایشان پای این سوال به ثبت رسیده است. در سوال نمایندگان از وزیر دادگستری آمده است: در یک سال اخیر برخوردهای غیرقانونی و غیرمنطبق با قوانین، از جمله اصول ۳۲، ۲۳، ۳۵، ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل قانونی ناظر به نشریات دانشجویی را در صلاحیت کمیته ناظر بر نشریات و کمیته انضباطی دانشجویی قرار داده است. با دانشجویان به دلیل اظهارنظر آنها از جمله در موارد مکرر صرفا به دلیل ذکر نام و چاپ عکس رییس‌جمهوری محترم سابق توسط دادسراهای عمومی و انقلاب صورت گرفته است. از جنابعالی به عنوان وزیر دادگستری و نیز از ریاست محترم جمهوری به عنوان مسوول اجرایی قانون اساسی انتظار می‌رود از حقوق دانشجویان دفاع کنید و در قبال تعدیات مکرر به حقوق آنها بی‌تفاوت نباشید. بر این اساس خواهشمند است پاسخ دهید علت برخوردهای قضایی خلاف ضوابط قانونی با نشریات دانشجویی چیست و چرا جنابعالی در قبال این برخوردها ساکت و بی‌تفاوت هستید.

برخورد با نشریات دانشجویی به دلیل نام بردن از خاتمی
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته توضیحات تکمیلی در این مورد را ارایه کرد. صادقی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در نشست اخیر کمیسیون آموزش، گزارشی از برخورد برخی نهادها با نشریات دانشجویی را ارایه کردم. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از ارایه این گزارش از رییس و اعضای کمیسیون خواستم نسبت به نقض حقوق دانشجویان احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند. عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین با اشاره به پاسخ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در قبال این مساله، خاطرنشان کرد: آقای زاهدی در واکنش به گزارش‌های مربوط به انتشار مطالب ضد دینی در نشریات اشاره کرد که پاسخ دادم صرف‌نظر از محتوای مطالب، برخورد نهادهای بیرون از دانشگاه با دانشجویان خلاف قانون است. صادقی یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که با برخی از نشریات صرفا به‌دلیل نام بردن از رییس دولت اصلاحات برخورد شده است. بنابر اعلام این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم در پی بیان اینکه برخورد با نشریات دانشجویی صرفا به‌دلیل نام بردن از رییس دولت اصلاحات بوده، محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته است که تاکنون شکایتی در این خصوص به این کمیسیون نرسیده است.

سوالی که از یک دیدار آغاز شد
بعد از هفتم اسفند مشخص بود که حال و هوای بهارستان تغییر کرده است و سمت و سوی سوال‌ها و نطق‌ها نیز دستخوش تحول خواهد شد و اکنون این تحولات به خوبی خود را هویدا کرده است. امروز دیگر دانشجویان نمایندگان مجلس را مرجعی برای طرح مشکلات‌شان می‌دانند و به دیدار نمایندگان می‌روند، اتفاقی که سال‌ها بود در مجلس رخ نداده بود. ماجرای کلید خوردن سوال از وزیر دادگستری هم در واقع از دیدار دانشجویان با دو تن از نمایندگان آغاز شد. اوایل هفته بود که برخی از مدیران نشریات دانشجویی سراسر کشور در نشستی با حضور محمود صادقی، علی مطهری و معاونان وزارت علوم در مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات خود پرداختند. نشستی که بی‌شک در سوال از وزیر دادگستری تاثیرگذار بوده است. مطهری در این دیدار انتقادهای دانشجویان از وضعیتی که در دانشگاه‌ها حاکم است را تایید کرد و حرف‌های دانشجویان را حرف‌های نمایندگان همفکر خود دانسته است. نایب‌رییس مجلس از نوع برخورد با منتقدان به ویژه پس از حوادث سال ٨٨ انتقاد کرده و از دانشجویان خواسته تا آنها هم بر سر مواضع خود مقاومت کنند. به گزارش ایسنا، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت: من معتقدم دولت از فرصت‌های به وجود آمده، بهتر می‌توانست استفاده کند و کارهای زیادی انجام دهد اما متاسفانه این کار را نکرد و کوتاه آمد و این انتقاد به دولت کاملا وارد است.

علی مطهری طی سخنانی در این نشست با اشاره به گزارش‌های ارایه‌شده از سوی دانشجویان، گفت: باید بگویم حرف‌هایی که شما بیان کردید، حرف‌های ما هم هست، ما با یکدیگر همدرد هستیم و باید ریشه‌ این اتفاقات بررسی شود و سپس به دنبال راه‌حلی برای آن گشت. وی افزود: همه ما قبول داریم که در کشورمان نگاه غلطی نسبت به منتقد وجود دارد که این نگاه پس از اتفاقات سال ٨٨ نیز تشدید شده است. این نگاه از هیچ منظری موجه نیست و من به شخصه، هیچگاه فلسفه‌ چنین نگاه و برخوردهایی را نفهمیدم. نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث دوران اصلاحات گفت: در دوره‌ اصلاحات عده‌ای از نیروهای امنیتی با بهانه‌ اینکه باید نظام را از خطرات مصون کنیم، سراغ جمعی از روشنفکران رفتند و آن داستان‌هایی که می‌دانید، پیش آمد و توجیه آنها نیز این بود که برای اینکه بقیه را بترسانیم تا علیه نظام کاری نکنند، سراغ این کار رفتیم، هرچند هنوز هم در بین مسوولان امنیتی این نگاه وجود دارد و متاسفانه به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که این نگاه غلط و هزینه‌ساز است.

وی با اشاره به نقش مهم دانشجویان در این زمینه، گفت: نکته دیگری که وجود دارد، این است که خود دانشجویان و سخنران‌هایی که برنامه آنها لغو می‌شود، باید مقاومت کنند؛ در حادثه‌ شیراز هم با وجود مخالفت‌های نهادهای نظامی و امام جمعه آن شهر، مجوز برنامه کاملا قانونی صادر شده بود و پس از آن اتفاقات، من نیز پیگیری‌هایم را ادامه دادم و چون ایستادگی کردیم، نهایتا نتیجه گرفتیم و کار به عذرخواهی و تغییر استاندار رسید. همچنین در ادامه این نشست، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس ضمن قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشجویان، اظهار کرد: برای رسیدن به فضای ایده‌آل باید هزینه داد و صبر و مقاومت داشت و در مقدمه‌ قانون اساسی، نیز تحقق جمهوری اسلامی، فرآیندی تدریجی دانسته شده است، پس برای رسیدن به آرمان‌مان که تحقق کامل جمهوری اسلامی است، باید صبر و مقاومت داشته باشیم.

وی با اشاره به سخنان دانشجویان در این نشست، اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از مشکلاتی که دانشجویان به آن اشاره کردند، ناشی از یک ترس موهوم در بین مسوولان است اما زمانی که از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم، متوجه می‌شویم این ترس نباید وجود داشته باشد. نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود با انتقاد از دولت گفت: البته باید بگویم که پس از اینکه ما به مجلس آمدیم به نحوی محذورالطرفین بودیم، چرا که از طرفی باید مطالبات به حق مردم پیگیری شود و ازسوی دیگر تعامل با دولت حفظ شود، ولی باتوجه به شرایط فعلی به زعم من، دیگر تسامح بیشتر از این با دولت جایز نیست و باید خواسته‌ها و مطالبات شما پیگیری شود و درباره بحث‌هایی که مطرح شد، حتما بحث‌های نظارتی را پیگیری خواهیم کرد.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها