رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 211954

ربیعی: در آن سالها هیچ نداشتیم ولی دلمان شادتر بود

ساعت 24- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از سخنرانان «همایش ملی اطلاعات و مردم» بود که در ابتدای سخنان خود از چگونگی تشکیل اطلاعات مردمی و شهدای آن یاد کرد و گفت: در آن سالها هیچ نداشتیم ولی دلمان شادتر بود.

علی ربیعی.jpg
«علی ربیعی» که روز شنبه در این همایش سخن می گفت به برخی نکات قابل توجه و خاطرات جالب اشاره کرد.

**ربیعی در بیان خاطرات خود از شکل گیری اطلاعات مردمی تاکید داشت که مردم منبع اطلاعات نبودند، بلکه مردم خود را صاحب و حافظ انقلاب می دانستند و به همین دلیل بود که اطلاعات مردمی شکل گرفت.


وی با گرامیداشت یاد شهدای اوایل انقلاب، از شهدای اطلاعات مردمی یاد کرد، شهدایی که عمدتا از طبقه کارگر، دانشجو و دانش آموز بودند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که خود روزگاری از بنیانگذاران اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بوده است، گفت: یادش بخیر، «پیروز» اولین شهید اطلاعات مردمی بود؛ واحدی که به تازگی شکل گرفته بود. منافقین او را شهید کردند.


ربیعی یادآور شد اگر بخواهیم بشماریم شهدای زیادی هستند؛ شهید صفدری کارگر کارخانه بود؛ او هم جزو اطلاعات مردمی بود، منافقان به در خانه اش رفتند و با انداختن نارنجک؛ منزلش را به آتش کشیدند.


وی در یادآوری نام این شهدا به گونه ای سخن می گفت که گویی هنوز صحنه های دهشتناک آن روزها که منافقین عامل خلق آن بودند را می بیند و ادامه می داد: این کارگر که قد رعنا و بلندی داشت، کارگر کارخانه جنرال موتور بود، من یک ساعت بعد به منزلش رسیدم، این قد رعنا تبدیل به یک جثه کوچکی شده و به موکت چسبیده بود.


ربیعی به شهید دیگری هم اشاره کرد که پناهی نام داشت و افزود: پناهی با زنی ازدواج کرده بود که 10 سال از وی بزرگتر بود و دو تا بچه داشت. می گفت می خواهم با این ازدواج نوعی حرکتی انجام دهم، سواد هم نداشت و کارگر بافنده سوزنی بود.


ربیعی همچنین از یخ فروشی هم یاد کرد که نامش را فراموش کرده بود، اما می دانست که در منطقه 12 تهران بود. می گفت فقط به دلیل این
که عکس شهید بهشتی را نصب کرده بود، و فقط گاهی با بچه های سپاه نشست و برخاست می کرد، مورد غضب منافقان واقع شد.


**تسلط ربیعی به ادبیات امنیت ملی و اشاره به برخی مکاتب این حوزه از نکات جالب توجه سخنرانی ایشان بود.


وزیر دولت یازدهم به کتابی در زمینه اطلاعات مردمی هم اشاره کرد و گفت: در تالیف این کتاب نقش داشتم؛ همان اوایل تشکیل اطلاعات مردمی بود.


**ربیعی به چگونگی اطلاعات مردمی هم اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب که شروع شد، ستاد خبری اولین پدیده رابطه مردم با اطلاعات بود، شروع آن با محیط های کارگری بود که گروهک ها در آن خیلی فعال بودند. بعد هم در محیط های دانشجویی و دانش آموزی شکل گرفت.


**یکی دیگر از نکات قابل توجه در سخنرانی دکتر ربیعی اشاره او به برخی فیلم های ماهواره ای و تحقیقات دانشگاهی و تحلیل محتواهای صورت گرفته پیرامون این فیلم ها بوده است .


**داستان اسباب کشی های ربیعی در سالهای 1359 و 60 از دیگر نکات قابل توجه بود .


ربیعی تعریف می کرد که در سالهای ترور همه اسباب منزل من درون یک وانت جا می گرفت و در یکسال من بیش از 11 بار به دلایل امنیتی جا به جا شدم؛ اما واقعیت آن است که در آن زمان با آنکه هیچی نداشتیم دلمان شادتر بود .


**راهکارهای ربیعی برای توسعه اطلاعاتی هم قابل تامل بود. شنیدن صدای مردم ، تولید دانش در حوزه های مختلف، توجه به تهدیدات نوین، توجه به تامین امنیت اخلاقی از نکات مطرح شده در سخنرانی ربیعی بود.


به گزارش ایرنا، همایش ملی اطلاعات و مردم صبح امروز با حضور شخصیت های علمی، دانشگاهی و پژوهشی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما گشایش یافت.
در این همایش بیش از 350 مقاله انتخاب شده که در 11 کمیسیون علمی و تخصصی ارائه می شود.


«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش با تاکید بر این که به سه نوع امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی نیازمندیم، گفت: بسیاری شفافیت را با بی آبرو کردن انسان ها اشتباه گرفته اند، امروز به امنیت اخلاقی بیش از هر زمانی نیاز داریم.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها