رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 212392

دعوتنامه یک اصولگرا برای آمریکا!

ساعت24-«اصلاح‌طلبان به دنبال برقراری ارتباط با آمریکا هستند!» سال‌هاست که این جمله ورد زبان مخالفان اعتدال و اصلاحات شده است.

اصولگرایان.jpg
آنها با متهم کردن اصلاح‌طلبان به تلاش برای برقراری رابطه با آمریکا می‌خواهند طیف فکری و سیاسی خود را مظلوم و مدافع ارزش‌ها و اصول در مقابل طیفی بنامند که به دروغ آنها را اهل سازش و عبورگر از خطوط قرمز معرفی می‌کنند. اما واقعیت با آنچه از سوی مخالفان دولت، اصلاحات و اعتدال بیان می‌شود، سنخیتی ندارد. برای اثبات این ادعا به اظهارات اخیر یک نماینده اصولگرای مجلس استناد می‌شود.

مذاکره با آمریکا؛ عمرا !

مذاکرات دولت یازدهم با ۶ قدرت جهانی برای حل پرونده هسته‌ای حساسیت‌های زیادی را در میان مخالفان دولت بر انگیخت؛ چنان که به عنوان مثال، جواد کریمی قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری گفته بود: «توافقنامه ژنو را آمریکا طراحی کرد و تیم مذاکره‌کننده ایران تنها آن را امضا کرد. اگر اوباما گفت که ما می‌خواستیم، پیچ و مهره هسته‌ای ایران را باز کنیم اما نتوانستیم، حالا با امضا توافقنامه ژنو عملا پیچ و مهره‌های فناوری هسته‌ای کشورمان باز شد.» گاهی هم طرح توقف مذاکرات را در مجلس مطرح کردند و جمع‌آوری امضا برای آن به رسوایی طراحان این طرح انجامید؛ چنان که محسن بیگلری از نمایندگان مجلس در زمان طرح این موضوع اظهار داشت: «ما به هیچ‌عنوان این طرح را امضا نکرده‌ایم. زمانی که کریمی‌قدوسی برای گرفتن امضا پیش ما آمد، فقط جمله انتهایی برگه‌ای که در بالای آن هم‌اکنون عنوان سه‌فوریتی نوشته شده است را نشان داد و گفت می‌خواهیم نامه‌ای به رئیس‌جمهوری بنویسیم تا شان خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم. این متن و امضاهای پیوست آن کذب محض است. اکثر نمایندگان امضای خود پای این طرح را تکذیب می‌کنند و نسبت به آن معترض هستند.» در کنار بحث هسته‌ای که دلواپسان با متهم کردن تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم به مذاکره با آمریکا سعی در رسیدن به اهداف سیاسی خود دارند، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از زاویه‌ دیگری به تکلیف خود عمل می‌کند ومی‌گوید: «آنچه آمریکا به دنبال آن است، ایجاد یک شکاف عمیق اجتماعی در کشور است؛ چراکه مطمئن است از جنبه‌های دیگر نمی‌تواند جلو ایران بایستد؛ همان طور که گزینه مقابله نظامی را بارها مطرح کرده‌اند، ولی حتی بچه‌های کوچک ما هم می‌دانند این لافی بیش نیست. آمریکا برای رسیدن به اهداف خود و ایجاد یک شکاف اجتماعی در جامعه اسلامی ایران با یک قیافه به ظاهر منطقی و موجه و با این رویکرد که می‌خواهد مسائل را در عرصه‌ای دوستانه در دنیا حل کند، وارد عرصه شده است، اما انگیزه اصلی‌اش همان ایجاد شکاف اجتماعی است.»

چرا ارتباط برقرار نشد؟

اما روز شنبه یک نماینده سابق اصولگرای مجلس خط بطلانی بر هجمه به دولت از زاویه ارتباط با آمریکا کشید. عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بحث خود را با موضوع انتقاد از تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران آغاز کرد و گفت: اوباما وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد تا وزن حزب دموکرات بر جمهوریخواهان بچربد و در نتیجه هیلاری کلینتون رای بیشتری بیاورد. احمد بخشایش اردستانی افزود: البته وضع این تحریم‌ها و تمدید وضعیت اضطراری تاثیر زیادی بر ایران اسلامی ندارد و شرایط ایران را نسبت به گذشته بدتر نمی‌کند. نکته مهم این است که انتظار می‌رفت بعد از برجام شاخص اعتمادسازی میان طرفین برقرار شود که این‌گونه نشد. وی گفت: درست است که رابطه‌ای با آمریکا نداریم، اما درباره شرایط افغانستان و عراق با آمریکا گفت‌وگو کردیم و در برجام هم تعداد دیدارهای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با طرف آمریکایی بسیار زیاد بود. بنابراین انتظار می‌رفت نوعی اعتماد بین طرفین برقرار شود که نشد. در این باره باید گفت: بر خلاف تصور مخالفان اعتدال، دولت برنامه‌ای برای برقراری رابطه با آمریکا بدون درنظر داشتن منافع و مصالح ملی ندارد، طرف آمریکایی به خوبی واقف است که قدرتی بدون موافق و جلب نظر ایران در منطقه نخواهد داشت و از سوی دیگر بر این موضوع صحه می‌گذارد که کشورهای زیادی تابع مشی و تصمیم ایران هستند. بنابراین تلاش می‌کند تا به نحوی به ایران نزدیک شود. یک نمونه آن اظهارات وزیر خارجه آمریکا در ۱۱ آبان بود که گفت: «لازم است که این موضوع را به‌طور شفاف اعلام کنم که محمد جواد ظریف فردی بسیار سرسخت و مذاکره‌کننده بسیار توانا و وطن‌پرستی است که در تمامی مدت مذاکرات برای کشورش و منافع آن جنگید. او تلاش کرد که راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی که ما، آنها را درک می‌کردیم، پیدا کند. این مشکلات به منزله موانعی بزرگ برای هر دو کشور ما، مردم ما و سیاست ما بود. اختلاف نظراتی هم در درون کشورهای ما وجود داشت.» جان کری همچنین تاکید کرده بودکه:«توافقنامه هسته‌ای تضمین کرده است که برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ای کاملا صلح‌آمیز است. رئیس‌جمهور باراک اوباما و رئیس‌جمهور حسن روحانی تصمیمات سرنوشت‌سازی در این باره اتخاذ کردند و هر دو آنها باید ریسک سیاسی را می‌پذیرفتند. هر دو آنها دیدگاهی برای یافتن راهکار سیاسی برای حل بحرانی داشتند که گزینه دیگر درباره آن جنگ بود.» طرف ایرانی اما بسیار منطقی درباره آمریکا و نقشی که درپرونده هسته‌ای داشت، سخن گفت.

حقیقت عیان شد

درنهایت دیروز مشخص شد که یک اصولگرا خواستار برقراری ارتباط با آمریکاست و تهمت‌های دلواپسان و مخالفان دولت به خودشان بازگشت. به نظر می‌رسد اصولگرایان به خوبی واقف هستند مشی دولت روحانی در تمامی عرصه‌ها به ویژه درسیاست خارجی و مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده، اما برای اینکه نخواهند در قبال عملکرد ناموفق خود پاسخگو باشند، به اتهام‌زنی علیه دولت روحانی مشغول هستند که در نهایت این‌گونه یک عضو از خودشان رشته‌های آنان را پنبه می‌کند!

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها