رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 215133

استراتژی انتخاباتی اصولگرایان مشخص نشده است

ساعت24-سناریوی انتخابات ریاست‌جمهوری 96 امروز بیش از هر چیزی در انتظار حرکت مهره اصولگرایان است اما حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه حاضر نیست تحلیلی از سناریوی انتخابات ارایه دهد چرا که معتقد است از این طریق اسرار پشت پرده شان بازگو می‌شود. به گفته‌ ترقی استراتژی انتخاباتی اصولگرایان مشخص نشده است.

اصولگرایان
style="text-align:justify"> از زبان آقای سبحانی نیا اعلام شده که آقای قالیباف برای حضور در صحنه انتخابات برای اصولگرایان شرط گذاشته که در صورت اجماع کامل اصولگرایان بر کاندیداتوری‌اش به صحنه می‌آید. شما فکر می‌کنید این شرط آقای قالیباف از سوی اصولگرایان پذیرفته می‌شود؟

هنوز اصولگرایان به مصداق نرسیده‌اند که درباره شرط و شروط و این نوع مسائل بحثی داشته باشند.
روند وحدت و اجماع اصولگرایان چطور پیش می‌رود؟
روند رسیدن به وحدت در حال پیشرفت است. اینکه به چه جمع‌بندی‌ای برسند نیازمند گذر زمان است. لیکن روند همگرایی و هماهنگی آنها به خوبی پیش می‌رود. بحث‌های جدی در این مورد در حال پیگیری است. محوریت کار وحدت اصولگرایان نیز با جامعه روحانیت مبارز است.
آیا جلساتی با تشکل‌های مختلف از سوی جامعه روحانیت مبارز گذاشته شده است؟ آیا جامعه روحانیت با نماینده همه تشکل‌ها جلسه مشترک برای رسیدن به وحدت تشکیل داده است یا تلاش می‌کند یک به یک با تشکل‌ها جلسه بگذارد و آنها را برای حضور در ائتلاف راضی کند؟
این مسائل چون حالت چراغ خاموش دارد اگر هم قرار باشد صحبتی در این زمینه شود سخنگوی جامعه روحانیت باید توضیح دهد.
آیا اصولگرایان کاندیدایی دارند که روی آن اجماع صورت بگیرد؟
بله. اصولگرایان قطعا کاندیدا برای معرفی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 دارند.
احتمال کاندیداتوری آقایان حدادعادل، جلیلی و قالیباف را چقدر می‌دانید؟
هنوز روی مصادیق بحثی انجام نشده است که بتوان راجع به فردی اظهارنظر کرد.
شما که از اوضاع اردوگاه اصولگرایی با خبر هستید آیا می‌بینید که افرادی خودشان را برای انتخابات در کنار زمین گرم کنند و به نظر برسد که آمادگی برای حضور در انتخابات داشته باشند؟
در همین حدی که در خبرها مطرح می‌شود و در حد گمانه‌زنی‌هاست، اطلاع دارم.
موتلفه، ایثارگران و رهپویان اعلام کرده‌اند که قرار است کاندیدای مستقل ارایه کنند. این مساله به ضرر اصولگرایان خواهد بود؟
شما سعی می‌کنید به زور حرف بکشید.
سوال می‌پرسم. حرفی را تحمیل نمی‌کنم.
شما می‌خواهید همان چیزی را که مایلید از حرف‌ها نتیجه بگیرید.
این مساله که برخی تشکل‌ها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کاندیدای حزبی معرفی کنند، آیا با روند وحدت اصولگرایی در تضاد خواهد بود یا خیر؟
هنوز ائتلافی در اردوگاه اصولگرایی صورت نگرفته که این اقدامات مغایرتی با سیاست‌های ائتلاف داشته باشد. ضمنا هنوز استراتژی اصولگرایان مشخص نشده که آیا با یک نامزد می‌خواهند به صحنه بیایند یا چند نامزد. بنابراین وقتی این مساله قابل ارزیابی است که اصولگریان ائتلاف‌شان شکل گرفته و قرار باشد نامزد واحدی معرفی شود. هنوز تکلیف استراتژی اصولگرایان برای نحوه ورود به انتخابات مشخص نشده است. وقتی استراتژی معلوم باشد می‌توان تحلیل کرد که آیا معرفی نامزدهای حزبی خلاف ائتلاف است یا خیر. ضمن اینکه همیشه همین‌طور بوده که قبل از اینکه ائتلاف صورت بگیرد تشکل‌های مختلف پیشنهادات خودشان را مشخص می‌کردند و به ائتلاف اعلام می‌کردند. ائتلاف نیز موارد پیشنهادی را بررسی می‌کرده و تصمیم نهایی را می‌گرفته است. الان معرفی نامزدهای حزبی در راستای همان ائتلاف و وحدت مشروط بر اینکه تصمیم‌گیری آینده مشخص شود که آیا با یک نامزد در انتخابات حاضر شوند یا چند نامزد.
این احتمال وجود دارد که اصولگرایان با چند نامزد در انتخابات حاضر شوند؟
این هم یک احتمال است. به هر حال این نوع احتمالات در گذشته هم وجود داشته است و باید دید در شرایط کنونی کدام گزینه مورد تصویب نهایی قرار می‌گیرد.
با چند نامزد در انتخابات حاضر شدن برای اصولگرایان می‌تواند سودمند باشد؟ اگر با یک نامزد در انتخابات حاضر شوند چه اتفاقی می‌افتد و چه سودی برای اصولگرایان می‌تواند داشته باشد؟
دیگر وارد این مسائل پشت پرده نمی‌شوم.
تحلیل‌تان از دو راه موجود پیش‌پای اصولگرایان چیست؟
این مساله تصمیم جمعی است. پشت هریک از تصمیمات جمعی نیز یک تحلیلی نهفته است. هنوز هیچ یک از این فرضیه‌ها به تصمیم نرسیده است.
نقاط مثبت و منفی این دو راهکار چه می‌تواند باشد؟
بالاخره این تحلیل‌ها جزو اسرار پروژه است. استراتژی‌ای که یک جناح پشت پرده برای ورود به انتخابات تعیین می‌کند، اعلام نمی‌شود.
به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا چه توصیه‌ای به همفکران‌تان دارید؟
توصیه‌ای ندارم. معلوم نیست کدام یک از این فرضیات مورد قبول همه قرار بگیرد. اینکه با یک کاندیدا وارد صحنه انتخابات شوند یا چند کاندیدا.
حدود شش ماه مانده به انتخابات آیا اصولگرایان باید برای معرفی نامزد یا نامزدهای انتخاباتی خود عجله کنند یا خیر؟
طبق زمانبندی تا دی ماه زمان دیری نیست که این تصمیم نهایی شود. از دی ماه فرصت کافی برای زمینه‌سازی ورود نامزدها در انتخابات وجود دارد.
یعنی معتقدید باید تا دی ماه کاندیدا یا کاندیداهای اصولگرایان معرفی شوند؟
بله. تا دی ماه باید نامزد اصولگرایان نهایی شود.
از نظر زمانبندی آیا اصولگرایان نسبت به رقیب خودشان عقب هستند؟
اصولا دور دوم هر دولتی همین شرایط را همیشه داشته است. رییس‌جمهوری که سر کار است به‌طور طبیعی جلوتر از رقبای خود است و امکانات بیشتری هم برای فعالیت‌های تبلیغی دارد. بقیه نامزدها باید طبق قانون در همان مقطع زمانی فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان را انجام دهند اما رییس‌جمهوری که در حال فعالیت و کار است هر روز و هر برنامه‌ای که دارد به حساب انتخابات گذاشته می‌شود. طبیعی است که در دور دوم هر دولتی بی‌عدالتی در استفاده از امکانات تبلیغاتی برای افراد جدید وجود دارد. در این مساله به‌طور طبیعی عدالت وجود ندارد.
تغییر نام اصولگرایی به نیروهای انقلابی چه اثراتی بر افکار عمومی می‌تواند داشته باشد؟
این هم از مسائلی است که فعلا جواب نمی‌دهم.
چرا؟
این جزو بحث‌هایی است که اصولگرایان در مورد آن تصمیم نگرفته‌اند.
چقدر معتقدید نوسازی و بازسازی اصولگرایی ضرورت دارد؟
همه جریان‌های سیاسی در کشور باید متناسب با شرایط روز خودشان را بازسازی و نوسازی کنند. اگر جریانی در طول فعالیت سیاسی‌اش نیازی به بازسازی نمی‌بیند از حرکت سیاسی مناسب در کشور عقب می‌افتد. لازمه حیات و بقای هر جریانی است که نوسازی مستمری درون خود طراحی کند.
این بازسازی باید تشکیلاتی باشد یا گفتمانی؟
هر دو مورد باید صورت بگیرد. به هر حال مردم هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ ذایقه‌ها و مطالبات و تغییرات نسلی تغییر می‌کنند و بازسازی در همه عرصه‌ها را لازم می‌کنند.
اگر فرض کنیم اصولگرایان به اجماع کامل در انتخابات برسند، آیا همه مشکلات اصولگرایی از این طریق حل خواهد شد؟
ابزارهای لازم برای موفقیت اصولگرایان باید فراهم شود. اینها بحث‌های درون تشکیلاتی است و بحث بیرونی نیست.
نامزد اصولگرایان باید نامزد اصلح نامقبول باشد یا صالح مقبول؟
در مورد این مساله متناسب با شرایط آرایش سیاسی انتخابات باید تصمیم گرفت. یکی از معیارهای رسیدن به نامزد مشخص توجه به بعد محبوبیت نامزد انتخاباتی است اما معیارهای دیگری هم باید لحاظ شوند که از نظر اهمیت ویژه هستند. مثل اینکه اصلا ما باید یک نفر را معرفی کنیم یا یک تیم کاری را به همراه یک نفر معرفی کنیم. اینها روش‌ها و معیارهای انتخابش فرق می‌کند. اصلح و صالح بودن نامزد انتخاباتی در هر یک از این موارد قابل بحث است. به هر حال برنامه فرد بسیار اهمیت دارد. ما باید جامعه را به سمتی ببریم که به برنامه رای دهند. حتما نباید به شخصیت‌های مشهور و کسانی که همیشه روی آنتن بوده‌اند برای کاندیداتوری روی آوریم. اگر فردی معرفی می‌شود باید با پشتوانه و برنامه به مردم معرفی شوند. همچنین باید پس از پیروزی پاسخگوی خواسته‌های مردم باشد. نامزد انتخاباتی باید راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی را در برنامه‌هایش بیان کند و بتواند سیاست‌های بر زمین مانده نظام را دنبال کند.
مهم‌ترین مخالفان نوسازی جریان اصولگرایی چه افراد و گروه‌هایی هستند؟
نوسازی جریان اصولگرایی مخالفی ندارد. همه به چنین ضرورتی اعتقاد دارند.
برای عملی کردن این ضرورت چه کاری انجام شده است؟
باید آسیب‌شناسی نسبت به انتخابات گذشته صورت بگیرد و در کنار آن برای بازسازی و رفع اشکالات هم راهکارهایی ارایه ‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها