رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 218144

تازه‌ترین گمانه‌ها و آرایش انتخاباتی در اردوگاه رقبای دولت یازدهم

ساعت24-گردونه اسامی نامزدهای بالقوه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96، همچنان می‌چرخد.

اصولگرایان
از نخستین روز هفته گذشته، هم تحرکات انتخاباتی این اردوگاه افزایش یافته و هم فهرست کاندیداهای احتمالی، بلندتر شده است، به گونه‌ای که هر روز یک تشکل یا طیف اصولگرا، اسامی شماری از چهره‌های مورد حمایت خود را در رسانه‌ها مطرح ساخته‌اند.

چنان که سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و عضو «جبهه یکتا» خبر داد رستم قاسمی و حمید رضا حاجی بابایی، نامزدهای پیشنهادی این تشکل هستند. محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری بر نقل قول منتسب به محمد باقر قالیباف صحه گذاشت و تأیید کرد شهردار تهران شرط کرده است در صورتی مجدداً وارد کارزار رقابت‌ها می‌شود که جناح اصولگرا بر سر حمایت از او اتفاق نظر داشته باشند.

این در حالی بود که برخی سایت‌ها از احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 خبر دادند و با توجه به سفرهای پرتعداد و سخنرانی‌های انتقادی او علیه دولت، چنین نتیجه گرفتند که وی خود را برای انتخابات سال آینده آماده می‌کند. غلامعلی حداد عادل دیگر کاندیدای اصولگرا در رقابت‌های پیشین ریاست جمهوری نیز فعال‌تر شده است و در سخنرانی‌های متناوب بر ضرورت وحدت انتخاباتی جریان اصولگرا تأکید دارد. پیش‌تر نیز اعضای حزب مؤتلفه اسلامی نام شماری از مؤتلفه ای‌ ها از جمله یحیی آل اسحاق و اسدالله بادامچیان را به‌عنوان نامزدهای مطلوب این حزب برشمرده بودند. برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند، غلامحسین الهام سخنگوی دولت اول محمود احمدی‌نژاد نیز بعد از قطعی شدن حضور نداشتن رئیس دولت سابق در رقابت‌ها، سودای ریاست جمهوری دارد و حتی برخی شنیده‌ها حاکی از این بود که وی برای مشورت و جلب حمایت، نزد احمدی‌نژاد رفته است. محمود احمدی‌نژاد هم تکلیفش مدت‌ها پیش روشن شد.

او که در پی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، طی نامه‌ای اعلام کرد، برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آینده ندارد، طی سخنانی در روزهای گذشته تأکید کرده است که نه تنها خود در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به‌عنوان کاندیدا حضور نخواهد داشت، بلکه از نامزدی نیز پشتیبانی نخواهد کرد. هر چند طومار نام‌ها، می‌تواند شروع نه چندان راحتی را برای اصولگرایان دست اندرکار «ائتلاف» رقم بزند، اما حداد عادل در گفت‌وگوی اخیر خود با فارس تأکید کرده است که این اعلام اسامی، مانند حرف‌های هفته اول لیگ فوتبال است و زمانی که مسابقه نهایی آغاز شود، اوضاع دیگر گون خواهد شد. این در حالی بود که محمدرضا باهنر در نشست مطبوعاتی چند روز پیش خود با بیان اینکه «بدون کاندید نمی‌مانیم»، به دوستان اصولگرایش توصیه کرد فعلاً وارد گود نشوند.

در این میان اصولگرایانی که معتقد بودند حسن روحانی می‌تواند یکی از گزینه‌های اصولگرایان باشد، حرف دیگری نزدند و تنها محمد حسن غفوری فرد بود که در جریان بازدیدش از نمایشگاه مطبوعات گفت نام رئیس جمهوری در کنار اسامی دیگر نامزدهای احتمالی نظیر علی اکبر ولایتی مطرح است. مروری بر اظهارات و موضع‌گیری تشکل‌ها و فعالان حزبی و سیاسی اصولگرا از این حکایت دارد که این جریان فعلاً در ایستگاه نخست قرار دارد اما معتقد است شش ماه پیش‌رو، فرصت کافی برای رایزنی، همگرایی و معرفی نامزد واحد در اختیار آنها قرار خواهد داد. به گفته اصولگرایان، حسن روحانی نامزد تحت حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، اصلی‌ترین رقیب نامزد یا نامزدهای احتمالی این جریان خواهد بود، البته هستند اصولگرایانی از جمله غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که معتقد است این جریان برای پیروزی باید روی چهره‌ای تمرکز کند که در جریان اصولگرایی ریشه داشته باشد، اما چهره شاخص این جریان نباشد. اما آن گونه که فعلاً و از ظواهر امر برمی‌آید، چهره‌های شاخص اصولگرایی چندان تمایلی ندارند که میدان را به نیروهای درجه دو یا سه بسپارند. حال باید دید کدام یک از این چهره‌ها، موفق می‌شوند نمایندگی اصولگرایان در کارزار انتخاباتی سال آینده را از آن خود کنند؟

ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها