رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 218921

دلار در سال ۲۰۱۷ یک پول قدرتمند خواهد بود

ساعت 24- یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل معتقد است که « دلار به احتمال بسیار زیاد در سال ۲۰۱۷ هنوز یک پول قدرتمند باقی خواهد ماند و ارزهای مقابل آن ضعیف‌تر خواهند شد.»

ل4
مرتضی ایمانی‌راد در پاسخ به این پرسش که در شرایطی کنونی که دونالد ترامپ سر کار آمده است، به نظر شما چه اتفاقی برای دلار آمریکا می‌افتد و این اثر بر روی اونس جهانی طلا چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: «موقعی که آمارهای انتخاباتی بیرون می‌آمد، من لحظه‌ای نتایج را نگاه می‌کردم و همزمان متغیرهای مالی - اقتصادی را هم زیر نظر داشتم. هر چه نتایج انتخاباتی به سود ترامپ اعلام می‌شد، هم شاخص بورس و هم شاخص دلار آمریکا به شدت سقوط می‌کردند؛ به طوری که در مدت زمان کمی، شاخص دلار به میزان قابل توجهی کاهش یافت.»

وی افزود: «همه هم همین انتظار را داشتند. فردای همان روز ترامپ سخنرانی آرام و به دور از هیجانی داشت و در میان صحبت‌های خود، از سیاست‌های محرک مالی سخن به میان آورد که به مذاق بازار خوش آمد.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: «از طرف دیگر، فدرال رزرو آمریکا وعده افزایش نرخ بهره را برای دسامبر داده است و بنابراین بازارهای مالی با این دوخبر تغییر جهت داده و تا روز جمعه، 11 نوامبر به طور مستمر بالا رفت. این حرکت از نظر بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران کمی عجیب بود.»

ایمانی‌راد متذکر شد: «حال ما با دو سناریو روبه‌رو هستیم. سناریوی اول، بالا رفتن قیمت شاخص دلار، همان‌طور که از روز انتخابات تا روز جمعه اتفاق افتاده است و سناریوی دوم، انتخابی بود که سرمایه‌گذاران بعد از انتخاب ترامپ کردند و دلار ریزش قابل توجهی داشت.»

وی ادامه داد: «به نظر من، این دو واکنش در جای خود با واقعیت منطبق است. ترامپ آدم غیرسیستمی، زیرک، و غیرقابل پیش‌بینی است و بنابراین با هر حرکت خود می‌تواند بازارهای مالی و در پی آن بازارهای واقعی را به هم بریزد. در نتیجه به نظر من، هر دو سناریو زنده است و در هر زمانی یکی از آنها شروع به کار می‌کند.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل متذکر شد: «اگر بخواهیم یک مسیر برای آینده دلار در بازارهای جهانی تصویر کنیم، به نظرم آینده شاخص دلار نوسانی و با نوسان‌های بالا خواهد بود و اگر بخواهیم یک روند برای آن پیش‌بینی کنیم، فکر می‌کنم در سال ٢٠١٦ رو به افزایش و در سال ٢٠١٧ کمی تمایل به کاهش داشته باشد. بیش از این نمی‌توان وارد جزییات شد. چون این بازار بسیار پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی است. و تنها می‌توان یک روند را براساس داده‌های موجود تشخیص داد.»

ایمانی‌راد گفت: «ولی نکته دیگر این‌که دلار به احتمال بسیار زیاد در سال ٢٠١٧ هنوز یک پول قدرتمند باقی خواهد ماند و ارزهای مقابل آن ضعیف‌تر خواهند شد. در این میان یورو بیشترین ضربه را خواهد خورد و احتمال این‌که در سال ٢٠١٧ به parity یعنی یک دلار در برابر یک یورو برسد، خیلی زیاد است.»

وی خاطرنشان کرد: «یک نکته را نباید فراموش کنیم که تغییرات دلار نتیجه تصمیمات فدرال رزرو است و خیلی به سیاست‌های مالی واکنش نشان نمی‌دهد. حداقل در چند سال گذشته چنین بوده است. هر چند که اعمال نفوذ ترامپ روی تغییر ژانت یلن زیاد است، ولی تغییر او همراه با اعتراضات جدی خواهد بود و برای ترامپ بهتر این است که سیاست‌های فدرال رزرو را بپذیرد تا سال ٢٠١٨ سال تغییر ژانت یلن برسد.»

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها