رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 219006

کنگره کلمبیا توافق صلح با شورشیان فارک را تصویب کرد

ساعت24-پس از پنج دهه جنگ، بیش از چهار سال مذاکره و دو مراسم امضای توافق، کنگره کلمبیا سرانجام شامگاه چهارشنبه رسماً توافق صلحی را که به شورشیان چپگرای این کشور اجازه ورود به عرصه سیاسی را می‌دهد، تصویب کرد.

style="text-align: justify;">به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیمان صلح 310 برگی پس از سنای کلمبیا در مجلس نمایندگان این کشور هم به اتفاق آراء به تصویب رسید.

در توافق جدید حدوداً 50 تغییر که پیشتر مورد انتقاد مخالفان قرار گرفته بود، اعمال شده است. این دومین توافق صلح است. توافق اول در رفراندومی که ماه پیش برگزار شد، رد شد. حال تغییراتی در همان توافق انجام شده است. خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا گفته است که دیگر رفراندوم دومی برگزار نمی‌شود.

مجلس نمایندگان کلمبیا به اتفاق آرا طرح صلح اصلاح شده با گروه شورشی فارک را تصویب کرده است که یک روز پس از اقدام مشابه مجلس سنای کلمبیا صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت که دولت اکنون می‌تواند فرآیندی را آغاز کند که با خروج مبارزان فارک از اردوگاه‌های جنگلی و خلع سلاح آنها همراه است. طرح تازه را دولت و شورشیان یک هفته پیش، کمتر از دو ماه بعد از مخالفت اکثریت مردم در یک همه‌پرسی با توافق صلح اولیه، امضا کردند. 2 / 50 درصد رای‌دهندگان در آن همه‌پرسی با توافق صلح مخالفت کرده بودند. توافق جدید به همه‌پرسی گذاشته نمی‌شود و تصویب آن در کنگره کافی است.

این توافق به معنی پایان پنج دهه درگیری مسلحانه است که ۲۶۰ هزار کشته به جا گذاشته است. رودریگو لوندونو، رهبر فارک گفته است که این توافق "پایانی قطعی" برای جنگ داخلی و حل اختلافات به شکلی متمدنانه است. رئیس‌جمهوری کلمبیا هم می‌گوید توافق جدید بهتر از توافق قبلی است و بسیاری از نگرانی‌های موجود درباره توافق قبلی در آن برطرف شده است. مخالفان توافق قبلی می‌گفتند در آن به فارک امتیازات زیادی داده شده بود.

با توافق جدید، گروه فارک تعهدات بیشتری دارد و از جمله باید دارایی‌هایش را اعلام کرده و به دولت تحویل دهد تا از آنها برای پرداخت غرامت به قربانیان درگیری‌ها استفاده شود. آنها همچنین باید اطلاعات جامعی را درباره هرگونه مداخله احتمالی در قاچاق مواد مخدر و کوکائین در اختیار دولت بگذارند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها