رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 225168

آن چه ظریف نگفت

ساعت 24- «من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم به حرف کری اعتماد کردم.» این جمله را محمدجواد ظریف نگفته اما جواد کریمی‌ قدوسی از قول او گفته است. نکته جالب این است که کریمی‌ قدوسی محتویات جلسه محرمانه‌ای را فاش کرده که خود در آن غایب بوده است!

روزنامه شرق در ادامه نوشت: «ماجرا از حضور وزیر امور خارجه در جلسه روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آغاز شد. کریمی‌ قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد که در طول دولت یازدهم پای ثابت سوال از ظریف بوده است، روز چهارشنبه جملاتی را به نقل از وزیر خارجه در جلسه کمیسیون رسانه‌ای کرد که نقوی‌ حسینی، سخنگوی این کمیسیون، به خاطر محرمانه‌ بودن جلسه درباره آن چیزی نگفته بود. این اقدام کریمی‌ قدوسی که حتی سابقه درگیری لفظی با ظریف را نیز دارد، موجب شد تا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه درباره آن جلسه توضیح دهد. او با بیان این که «نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل‌ قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است»، تأکید کرد: «نقل‌قول‌های منتشره وارونه جلوه‌ دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل‌ قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.»

قاسمی افرود: «چنین اقدامی ناروا و دور از شئون اخلاقی است که تمامی ما باید به آن متخلق و پایبند باشیم.» او جناحی و سیاسی‌ کردن مسائل ملی را خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی برشمرد و گفت: «نقل‌ قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آن که نقل‌قول‌های نادرست، صددرصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود.»

هیأت نظارت بررسی کند

اقدام کریمی‌ قدوسی علاوه بر وزارت خارجه صدای مجلس را هم درآورد. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تکذیب اظهارات کریمی‌ قدوسی اقدام او را غیرمسئولانه و خلاف اخلاق خواند. او که در جمع خبرنگاران درباره جلسه وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح می‌داد، با بیان این که جلسه روز دوشنبه از جمله نشست‌های منظم و دو ماه یک‌ بار کمیسیون و وزارت امور خارجه بوده است، گفت: «با وجود این که جلسه جزء جلسات منظم ما بود ولی محتوای آن محرمانه محسوب می‌شد، ضمن این که ظریف هم تأکید داشت که مطالبی که مطرح می‌کنم در جهت آگاهی‌بخشی است و وظیفه من این است کمیسیون را در جریان بگذارم.» رحیمی همچنین تأکید کرد: «کمیسیون سخنگو دارد و مطالب جلسات را مطرح می‌کند.»

فاطمه سعیدی، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید نیز با طرح این سوال که آیا انتساب دروغ به رئیس دستگاه دیپلماسی کشور آن هم در شرایطی که نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تأکید دوست و دشمن قرار گرفته، بر اساس وظایف نمایندگی انجام می‌شود، گفت: «در شرایط پیچیده منطقه و بحث فنی و کارشناسی برجام برخی در کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و با انتساب دروغ‌های عجیب‌ و غریب به وزیر امور خارجه به تضعیف ایران می‌پردازند و این در حالی است که بیان چنین اظهاراتی چه از روی بی‌اطلاعی و چه از روی غرض‌ورزی نتیجه‌ای جز آسیب‌زدن به منافع ملی ندارد.»

او همچنین با تأکید بر این که «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید نسبت به انتشار مخدوش و غلط سخنان وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه واکنش نشان دهد.»، گفت: «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اگر بالاخره بررسی موضوع توییت یک نماینده را به پایان برد، در این موارد نیز ورود کند تا نشان دهد به دنبال انجام وظایف ذاتی خویش است.»

اظهارات عضو غایب کمیسیون در جلسه روز دوشنبه در حالی تکذیب شد که خود کریمی‌ قدوسی در پاسخ به ایلنا گفته با استناد به فایل صوتی جلسه، اقدام به توزیع برگه‌ای میان خبرنگاران منتقد دولت کرده است. برگه‌ای که ادعا شد محتوای آن اظهارات محمدجواد ظریف در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.

دروغ می‌گویید

این نخستین‌ بار نیست که کریمی‌ قدوسی به نمایندگی از همفکران خود در مجلس سعی می‌کند ظریف، تیم دیپلماسی دولت و به‌ طور کلی دولت یازدهم را متهم کند. او پیشتر نیز اقداماتی از این‌ دست داشت. بارزترین نمونه این‌ گونه اظهارات او همان گفت‌وگو با کیهان بعد از یک جلسه محرمانه در کمیسیون امنیت ملی بود که موجب شد کیهان از قول ظریف تیتر بزند «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان‌ کری نابه‌جا بود»؛ تیتری که ظریف را راهی بیمارستان کرد و باعث شد در صفحه فیس‌بوک خود گلایه کند و بنویسد: «باعث تأسف است که یک‌ونیم ساعت بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیر قابل‌ نقل خواهد ماند، در چند جمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد... سخنگوی وزارت امور خارجه مطلب را تکذیب کرد ولی من درس مهمی را آموختم. دوستان عزیزی که مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند، من‌بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.»

نمونه‌ دیگر از این‌ گونه اقدامات کریمی‌ قدوسی آن وقتی بود که ظریف بعد از تفاهم سوئیس (فروردین ٩٤) به کمیسیون امنیت ملی رفت تا گزارشی از آخرین دور مذاکرات هسته‎ای ارائه دهد و با جواد کریمی‌ قدوسی درگیری لفظی پیدا کرد. جبار کوچکی‌نژاد این درگیری لفظی را این‌ طور تعریف کرده بود که «کریمی‌ قدوسی به آقای ظریف گفت حضرت آقا به شما تذکر داده است ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌ قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید. به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.»

وجه مشترک آن درگیری لفظی و اقدام دیروز کریمی‌ قدوسی آنجاست که هر بار درباره جلساتی افشاگری می‌کند که در آن حضور نداشته است. ظریف در آن جلسه منتهی به درگیری لفظی به کریمی‌ قدوسی و در پاسخ به این ادعا که از مقام معظم رهبری تذکر گرفته است، گفته بود: «شما در آن جلسه حضور نداشتید و چگونه وقتی در آن حاضر نبودید، می‌توانید این‌ قدر راحت دروغ بگویید؟» کریمی‌ قدوسی آن دفعه نیز در پاسخ به ظریف گفته بود: «من در آن جلسه نبودم اما شنیده‌ام که چه گذشته است.»

ادعاهای تکراری

کریمی‌ قدوسی که با انتقادات تند خود به مذاکرات هسته‌ای و دولت در مجلس نهم خیلی مورد توجه قرار گرفت، مخالفت‌های خود با دولت یازدهم را از همان خرداد ٩٢ و همزمان با افزایش رأی روحانی در نظرسنجی‌ها شروع کرد و خواستار رد صلاحیت او شد. بعد از روی‌ کار آمدن دولت تدبیر و امید نیز از پرچم‌داران مخالفت با سیاست خارجی دولت شد. حتی یک بار در نطق میان‌دستور خود و بدون ارائه سند و مدرک مدعی شد که روحانی در رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکو «اطلاعات محرمانه فقهی را به انگلیسی‌ها داده است.» یک بار دیگر نیز سخنرانی روحانی درباره وظایف پلیس در راستای اجرای اسلام را بهانه کرده و اصرار داشت که «روحانی اگر حرف خود را پس نگیرد و در محضر علما و شهدا استغفار نکند و از مردم عذرخواهی نکند، همان اتفاقاتی که در گذشته اسلام بر سر پیشینیان آورد، بر سر او می‌آورد.»

کریمی‌ قدوسی از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون بارها و بارها از تریبون‌ مجلس استفاده کرده و بر دستگاه دیپلماسی دولت تاخته است. اظهارات و ادعاهایی تکراری که دیگر صبر و حوصله ظریف را سر آورده؛ چنان که همین چند ماه قبل (مهر ٩٥) وقتی به مجلس رفته بود تا یکی از سؤالات کریمی‌ قدوسی (سؤال درباره دلیل جابه‌جایی حسین امیرعبداللهیان) پاسخ دهد، گفت: «به شما اجازه نمی‌دهم دروغ بگویید و به اعضای وزارت خارجه تهمت بزنید. شما چگونه به خود جرات می‌دهید دروغ بگویید. برای منافع کوتاه‌نظرانه وجهه نظام را خدشه‌دار نکنید.»

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها