رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230018

هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفت/پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/سه شنبه تعطیل است/پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران تشییع میشود

ساعت 24- آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی
div class="item-header">

هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفت

دقایقی پس از آنکه رسانه ها از بستری شدن آیت الله رفسنجانی در بیمارستان خبر دادند، خبرگزاریها خبر دادند که ایشان به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفته است.

رئیس جمهور با چشمانی اشکبار بیمارستان شهدای تجریش را ترک کرد

گفتنی است دقایقی پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان شهدای تجریش دار فانی را وداع گفت.

جزئیات مراسم تدفین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: مراسم تدفین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: پیکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به جماران منتقل شد.

به گزارش فارس، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر امروز یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

بازتاب رحلت هاشمی رفسنجانی در رسانه های خارجی

عصر امروز پس از اعلام خبر رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رسانه‌های مختلف و مطرح جهان از جمله آسوشیتد پرس، رویترز، بلومبرگ، بی بی سی، ایندیپندنت، واشنگتن پست و ... این خبر را بازتاب دادند.

جزییات اقدامات درمانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

دکتر محمد آقاجانی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: ایشان امروز حوالی ساعت 6 بعد از ظهر دچار ایست کامل قلبی شدند و به یکی از بیمارستانهای تهران منتقل شدند.

وی که با شبکه خبر صحبت می‌کرد افزود:بلافاصله تیم کامل تخصصی اعم از متخصصان قلب، اورژانس و ... بر بالینشان حاضر شدند و حدود یک ساعت و نیم عملیات احیا ادامه داشت و همه اقدامات درمانی لارم انجام شد اما متاسفانه ایشان ساعت 7:30 به لقاء الله پیوستند.
دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز ضمن تسلیت این ضایعه به خبرنگار ایسنا گفت: ایشان متاسفانه به طور ناگهانی دچار ایست قلبی شده و به بیمارستان شهدای تجریش انتقال یافتند.
وی افزود: اقدامات درمانی متعددی برایشان انجام شد و احیای قلبی انجام شد، اما متاسفانه ایشان به دیار باقی شتافتند.

حضور مهدی هاشمی بر بالین مرحوم هاشمی رفسنجانی

دقایقی پس از حضور وی در بیمارستان فائزه هاشمی نیز در محل حاضر شد که هر دو فرزند آیت‌الله با فریاد های اعلام تسلیت مردم حاضر در محل مواجه شدند و جمعیتی بالغ بر 300 تن آن دو را تا ابتدای خیابان شریعتی با فریادهای هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت و همچنین عزا عزا ست امروز روز عزاست امروز همراهی می‌کردند.

ترافیک سنگین در شمال تهران

گزارش‌های ترافیکی حاکی از این است که در در حال حاضر ترافیک در محدوده شمالی خیابان‌های شریعتی و ولیعصر نیمه سنگین است.

همچنین ترافیک در محدوده خیابان شهرداری سنگین بوده و عوامل پلیس راهور در محل حضور دارند.
تاکنون تصمیمی در مورد اعمال محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در این منطقه اتخاذ نشده است اما به نظر می‌رسد با توجه به حضور مقامات عالی رتبه در ساعات آتی محدودیت ترافیکی در این منطقه اعمال شود.

حضور مردم مقابل بیمارستان شهدای تجریش

جمعی از مردم پس از شنیدن خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مقابل بیمارستان شهدای تجریش دور هم گرد آمدند.

ظریف درگذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گردید.

این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسئولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

اینجانب و تمامی همکارانم این ضایعه عظیم و دردناک را به محضر مقام معظم رهبری که یکی از شاخص ترین یاران دیرین و صدیق خود را از دست دادند و به تمامی ملت شریف ایران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند آن عزیز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه»

جنتی درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجاهد دوران نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره)، موجب تالم و تاثر گردید. آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسئولیت های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.
این جانب ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه ایشان برای نظام اسلامی، رحلت ایشان را به مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه ای و بازماندگان، تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهی را برای ایشان مسالت دارم.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون


با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.
او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.
سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.
با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.
اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.
غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم .
غفرالله لنا و له
سید علی خامنه ای
۱۹ دیماه ۱۳۹۵

واکنش حسن روحانی به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

ساعت 24- رئییس جمهور با انتشار مطلبی در توئیتر به درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داد.

پیام توئیتری حجت الاسلام والمسلمین روحانی را در زیر می‌خوانید:

روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.

سه شنبه تعطیل است

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت دولت بیانیه ای صادر و سه شنبه را تعطیل اعلام کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عالم مجاهد، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت . نام، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود .

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید .

علی لاریجانی درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

ساعت 24- رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت.متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه 30 با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود.

سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد.

اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت.

انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.

سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم.

برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی

پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران تشییع می‌شود

ساعت 24- هنوز مکان خاکسپاری پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی مشخص نشده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(ره)، یک منبع نزدیک به بیت امام(ره) اعلام کرد که تا کنون تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است و پس از تصمیم نهایی جزئیات مراسم تشیع و محل تدفین اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سه شنبه 10 صبح مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت آرامگاه ابدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار خواهد شد.

پیام عارف در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

ساعت 24- محمدرضا عارف در پیامی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به حق می‌توان ایشان را تاریخ انقلاب اسلامی ایران و استوانه نظام دانست همواره در راه اعتلای نظامی اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار نکردند و در مسئولیت‌های خطیری که بر عهده داشتند تمام تلاششان توسعه و آبادانی ایران و حاکمیت اسلام بود.

پیام محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال ناگهانی مجاهد نستوه یار صدیق امام و رهبری حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار تاسف بار و باعث تالم و تاثر شدید اینجانب شد.

ایشان که از مبارزان و یاران دیرین انقلاب بودند بارها مورد کین بدخواهان ملت ایران قرار گرفتند و در خرداد ماه سال ۵۸ که از سوء قصد دشمنان جان سالم به در بردند اینگونه مورد لطف حضرت امام قرار گرفتند که تاکید کرده بودند «بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به حق می‌توان ایشان را تاریخ انقلاب اسلامی ایران و استوانه نظام دانست همواره در راه اعتلای نظامی اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار نکردند و در مسئولیت‌های خطیری که بر عهده داشتند تمام تلاششان توسعه و آبادانی ایران و حاکمیت اسلام بود. آثار ارزشمند به جای مانده از آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان از باور عمیق این عالم دینی و مجتهد سیاسی به مشی اعتدالی در شیوه حکومت داری است. مطمئنا ضایعه درگذشت ایشان خسران بزرگی است که جبران آن بسیار سخت است.

اینجانب با اندوه فراوان ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر معظم انقلاب، مردم بزرگوار ایران و خاندان معزز هاشمی رفسنجانی بخصوص همسر محترم و وفادار ایشان سرکار خانم عفت مرعشی و فرزندان بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان و رحیم علو درجات را برای این عالم برجسته مسالت می‌کنم.

محمدرضا عارف»

محسن رضایی:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز حال بسیار خوشی داشت

ساعت 24- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز حال بسیار خوشی داشت.

متن مطلب منتشر شده در توئیتر محسن رضایی به شرح زیر است:

جلسه امروز به ریاست آیت الله #هاشمی_رفسنجانی تشکیل شده بود،حال بسیار خوشی داشت. از رهبر انقلاب و همراهی خود با ایشان خاطرات فراوان تعریف می‌کرد.

در حین صحبت با اعضای جلسه شوخی می‌کرد. به یکی از اعضا ( آقای واعظی) با تعجب گفتم آقای #هاشمی امروز خیلی حال خوشی دارد، شما چه فکر می‌کنید؟

وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها