رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230973

«ساندی تایمز» نوشت:

روسیه «تصمیم‌گیرنده سیاسی» در لیبی است

ساعت 24- یک روزنامه انگلیسی نوشت که درگیری لیبی فرصت خوبی برای رئیس جمهور روسیه ایجاد کرده تا نشان دهد مسکو بازیگر اصلی در حل درگیری‎ها بر سر قدرت و تصمیم‌گیرنده در این کشور است.

div style="direction: rtl;">

روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» با توجه به افزایش مراوده‌های مسئولان لیبیایی و روسی طی ماه‌های اخیر گزارشی در این خصوص نوشته است و در آن تاکید کرد که مسکو برای پایان بحران جنگی که از سال 2011 آغاز شده است، وارد بحران لیبی شد.


ساندی تایمز افزود: «ولادیمیر پوتین معتقد است که کشورش فریب قطعنامه سازمان ملل که به ناتو اجازه بمباران لیبی و براندازی معمر قذافی را داده است، خورد و سقوط قذافی به روسیه که برای تاسیس پایگاه دریایی در بنغازی یک سال قبل از سقوط معمر قذافی قرارداد امضا کرده بود، ضربه زد.»

ساندی تایمز در ادامه به نقل از «جاناتان ایال» مدیر مطالعات بین‌المللی در موسسه سلطنتی یونایتد سرویس انگلیس نوشت: آشوب و درگیری در لیبی به منزله فرصتی برای رئیس جمهور روسیه و اثبات این مساله است که مسکو بازیگر اصلی در حل درگیری‎ها و کشمکش‎ها بر سر قدرت است.

جاناتان ایال افزود: پوتین تمایل زیادی به از بین بردن اهانتی که به وی درباره لیبی احساس می کند، دارد همانطوری که روسیه ابتدا در سوریه این نکته را اثبات کرد که در حل بحران های بین المللی نمی توان نقش این کشور را نادیده گرفت و بر این اساس، برای توافق با دونالد ترامپ درباره لیبی تلاش خواهد کرد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به اوضاع سیاسی کنونی لیبی اشاره کرد و افزود: قدرت واقعی در دست گروهی از نهادهای مسلح در شهرهای اصلی لیبی و گروهی از سیاستمداران است که بر نهادهای دولتی و وزارتی سیطره دارند.

از سوی دیگر، تلاش‌های مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل در امور لیبی در معرض شکست قرار دارد، زیرا نتوانسته خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی و مخالفان وی را برای انجام مذاکره دور هم جمع کند.

ساندی تایمز در ادامه به درگیری نیروهای خلیفه حفتر با عناصر داعش و القاعده اشاره کرد و گفت: نیروهای وابسته به خلیفه حفتر بر مناطق زیادی از شرق لیبی و همچنین منطقه هلال نفتی مسلط شدند.

روسیه خواستار ایفای نقش فرماندهی خلیفه حفتر در عملیات سیاسی شد. گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: حفتر همه تلاش خود را برای مقابله با داعش و کمک به دولت لیبی برای بازپس گیری مناطق نفتی را به کار می گیرد.

تلویزیون دولتی لیبی اعلام کرد که نظامیان روسی برای دیدار با رهبران سیاسی و نظامی لیبی وارد بندر «طبرق» شدند و ناو هواپیمابر روسی «ادمیرال کوزنتسوف» وارد آب‌های سرزمینی لیبی شده است.
فارس
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها