رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 234031

نتایج نظرسنجی از سیاست‌ورزان و دانشجویان نشان می‌دهد:

نمره پایین اخلاق ایرانی در رقابت‌های سیاسی

ساعت ۲۴- رقابت سیاسی برای کسب قدرت موجود در نهادهایی مثل دولت و مجلس در ایران بخشی از زندگی ایرانیان به حساب می‌آید و دو دسته بازیکنان و تماشاگران در آن سهم دارند. بازیکنان سیاسی در ایران در قالب جبهه‌ها و ائتلاف‌ها ظهور می‌کنند و سعی دارند با تبلیغات در دو مسیر نشان دادن توانایی‌های خود و ناتوانی رقبا، تماشاگران را به میدان بیاورند و آرای آنها را کسب کنند.

انتخابات
dir="RTL" style="text-align:justify">اما رقابت سیاسی در ایران با توجه به نتایج یک پژوهش انجام شده برای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت باید گونه‌ای باشد که نوعی احساس رضایت وجود داشته باشد که این نتایج آن را نشان نمی‌دهد. وضعیت موجود در وضعیت مطلوب رقابت سیاسی در ایران با ۱۴ مولفه شامل اخلاق، امنیت، قانون، آزادی، دین، تکثر سیاسی و مردم‌سالاری، وحدت و وفاق ملی، مسالمت‌آمیز، در چارچوب نظام، استقلال، نظام سیاسی،‌ فرهنگ سیاسی، احزاب و جامعه، معرفی و نخبگان سیاسی اندازه‌گیری شده است که در جدول زیر نمره هر کدام دیده می‌شود.

همان‌طور که در ارقام این جدول آمده است،‌ نمره وضعیت موجود «اخلاق» در رقابت سیاسی ایران نسبت به نمره وضع موجود شاخص‌های دیگر کمترین نمره را دارد. در حالی که نمره وضعیت مطلوب اخلاق در رقابت سیاسی باید ۴.۲ از (۵) باشد، اما نمره وضع موجود اخلاق در ایران ۲.۳ است که کمترین نمره به حساب می‌آید. نمره وضع موجود «مسالمت‌آمیز» ، «دین» و «قانون» نیز با اختصاص عدد ۲.۴ نمره پایینی دارند. بهترین نمونه وضع موجود در میان مولفه‌های یادشده به «استقلال» داده شده است که ۳.۶ است.

به گزارش ساعت ۲۴، هر چند میانگین اهمیت مولفه‌ها (وضعیت مطلوب) برابر با ۴.۲ از ۵ است و می‌توان گفت از نقطه متوسط طیف، پایین‌تر است و حاکی از شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب در عرصه رقابت‌های سیاسی کشور است. در مجموع بر اساس جدول زیر می‌توان گفت مولفه‌های قانونمداری، اخلاق‌مداری، ‌وحدت و دین‌مداری، اگرچه از دیدگاه نخبگان اهمیت زیادی در راستای وقوع یک رقابت سیاسی مطلوب دارد،‌اما وضعیت موجود در این مولفه‌ها مطلوب نیست و آسیب‌پذیر است؛ بنابراین حاکمیت و همه بازیگران سیاسی باید در راستای رفع نقیصه‌ها، آسیب و ارتقای این مولفه‌ها تلاش کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها