رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 234050

۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهم بودجه عمومی از نفت در سال ۹۶

ساعت24-سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶ گفت که با مصوبه این کمیسیون در مورد درآمدهای نفتی در سال ۹۶ گام موثری برای استقلال بودجه از نوسانات قیمت ارز و بازار نفت برداشته شده است.

محمدمهدی مفتح ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در سال‌های گذشته اینطور عمل می‌کردیم که میزان صادرات روزانه نفت را در تعداد روزهای سال ضرب می‌کردیم و قیمت هر بشکه نفت از سوی وزارت نفت پیش‌ّینی می‌شد که بر این اساس قیمت دلار هم تخمین زده می‌شد. این کار بودجه را تحت تأثیر بازار جهانی نفت قرار می‌داد که خارج از تصمیم و اختیار ماست. ضمن اینکه از تغییر قیمت ارز در بازار نیز متأثر بود.

وی افزود: ما برای اینکه این تأثیر را از بودجه برداریم و بودجه را به نحوی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقاوم کنیم مقرر کردیم از مجموع آنچه به عنوان درآمد نفتی به دست می‌آید ۳۰ درصد به صندوق توسعه برود، ۱۴.۵ درصد برای شرکت نفت و شرکت‌های وابسته اختصاص یابد و ۳ درصد برای مناطق نفتی کمتر توسعه یافته و محروم جهت توازن منطقه‌ای اختصاص پیدا کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق از باقیمانده درآمد نفتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه کل کشور تزریق می‌شود و اضافه بر آن به حساب ذخیره ارزی خواهد رفت. بنابراین، سهم بودجه عمومی اعم از جاری و عمرانی از درآمدهای نفتی در سال ۹۶، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد که من فکر می‌کنم این تصمیم گام موثری برای استقلال بودجه از نوسانات قیمت ارز و بازار نفت است.

مفتح با اشاره به جلسات سه شیفته مجلس، خاطرنشان کرد: بخش درآمدی لایحه بودجه تقریباً در کمیسیون در حال اتمام است و حداکثر تا بعدازظهر امروز (دوشنبه) نهایی می‌شود و ما از امروز بعدازظهر وارد بخش‌های هزینه‌ای بودجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بیشترین دقت کمیسیون تلفیق این است که درآمدها را در سطحی تعیین کند تا بیشترین درصد و احتمال تحقق را داشته باشد. همچنین از دولت خواستیم تقسیم‌بندی خود را بگوید که مجموعه درآمدهای بودجه از چه اجزایی تشکیل شده. بر همین اساس مالیات‌ها، کما مالیات مستقیم، مالیات مشتغل، حقوق ورودی و... مورد به مورد بررسی شد تا مجموعه درآمد را حاصل جمع اجزا داشته باشیم و احتمال تحقق آن افزایش پیدا کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها