رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 234083

ورود فرودگاه امام به پروازهای داخلی از دو سال آینده/ فراخوان پذیرش سرمایه‌گذار خارجی

ساعت24-مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به برنامه‌های کلان توسعه‌ای فرودگاه امام خمینی اعلام کرد: این فرودگاه طبق درخواستی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته، از حدود دو سال بعد به پروازهای داخلی نیز ورود خواهد کرد تا بخشی از این پروازها از طریق این فرودگاه انجام شود.

محمود نویدی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این مطلب تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی برای پنج سال آینده در چند محور مختلف برنامه‌های توسعه‌محوری را پیگیری خواهد کرد. یکی از این برنامه‌ها به توسعه باند فعلی فرودگاه اختصاص می‌یابد که طبق نظر مشاور خارجی پروژه امکان بهره‌برداری از آن تا سقف ۳۰ میلیون مسافر در سال وجود دارد.

وی از بهینه‌سازی و اصلاح رفتار ترمینال فعلی فرودگاه امام به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این شرکت خبر داد و گفت: در حال حاضر ما با توجه به معذوریت‌هایی که داشته‌ایم، مجبور به ارائه خدمات به مسافران نیز بیش از حد ظرفیت بوده‌ایم که این امر باعث به وجود آمدن نارضایتی در بین بعضی از مسافران شده است. از این رو در برنامه‌های آینده بهبود شرایط ترمینال فعلی یکی از سیاست‌های اصلی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری با ۱۳۰ هکتار و منطقه ویژه اقتصادی با محوریت بندر خشک جزو دیگر برنامه‌های کلان فرودگاه امام خمینی به حساب می‌آید که امیدواریم با به وجود آمدن مقدمات لازم به زودی وارد فضای اجرایی شوند.

نویدی افزایش تعداد مسافران فرودگاه پس از نهایی شدن طرح‌های توسعه‌ای را نیز یکی دیگر از اهداف کلان این فرودگاه دانست و گفت: با رسیدن ترمینال سلام و توسعه ترمینال فعلی وضعیت مسافرپذیری فرودگاه افزایش خواهد یافت از همین رو می‌توان به گزینه‌های جدیدتر مانند ورود به پروازهای داخلی فکر کنیم. سازمان هواپیمایی کشوری درخواست بررسی این موضوع را از سوی فرودگاه امام ارائه کرده بود و با توجه به تعطیلی فرودگاه مهرآباد در ساعات نیمه‌شب و تعداد بالای پروازهای داخلی پیش‌بینی می‌کنیم که از حدود ۲ سال آینده فرودگاه امام به طور رسمی بخشی از پروازهای داخلی را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به عمر ۵۰ ساله برنامه‌های ساخت فرودگاه امام توضیح داد: طرح ابتدایی ساخت این مجموعه از سال ۴۲ کلید خورد اما به دلیل مسائل و مشکلات مختلفی که در این زمینه به وجود آمد، عملا کار تا اواخر دهه ۷۰ به طور کامل متوقف شد و پس از آن نیز به دلیل وجود محدودیت‌های اقتصادی عملا راه به جایی نبرد اما خوشبختانه با همکاری‌ای که میان دولت و مجلس صورت گرفته، طرح توسعه‌ای فرودگاه در سال‌های گذشته با سرعت بیشتری پیگیری شده است.

به گفته نویدی در طول ماه‌های گذشته نمایندگان کمیسیون عمران و کمیسیون اقتصاد مجلس به طور رسمی از محل فرودگاه امام بازدید کردند و شرایط آن را ارزیابی کرده نسبت به همکاری کامل مجلس با طرح توسعه فرودگاه امام تاکیداتی داشتند. با این وجود هنوز این فرودگاه در قیاس با رقبای منطقه‌ای خود فاصله‌ای طولانی دارد.

وی با اشاره به وضعیت توسعه‌ای فرودگاه‌های آسیا و منطقه تصریح کرد: فرودگاه پکن سال گذشته ۹۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کرد و پس از آن فرودگاه‌های دبی با ۷۸ میلیون آتاتورک ترکیه با ۶۲ میلیون و اینچئون کره جنوبی با ۵۰ میلیون مسافر قرار داشتند. این در حالی است که فرودگاه امام در سال گذشته تنها ۷.۲ مسافر را جابه‌جا کرده که این رقم نیز حدود ۲ میلیون بیشتر از وضعیت فعلی مسافرگیری فرودگاه است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه شرایط صنعت هوایی جهان نشان می‌دهد که درآمد هوایی در فرودگاه‌ها جای خود را به درآمدهای غیرهوایی می‌دهد، اظهار کرد: در سال ۱۹۷۰ تنها ۵ درصد از درآمدهای فرودگاه‌ها را مسائل غیرهوانوردی به وجود می‌آورد در حالی که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۴۵ درصد افزایش یافته است. در شرایطی که در خاورمیانه وضعیت سهم درآمدهای غیرهوایی از درآمدهای هوایی ۵۰ درصد در مقابل ۵۰ درصد بوده اما در ایران این رقم با فاصله‌ای جدی ۸۰ درصد به نفع درآمدهای هوانوردی تخمین زده می‌شود.

به گفته وی به دنبال رشد این درآمدها در سطح جهانی بوده که تعداد شهرهای فرودگاه به طور قابل توجهی افزایش یافته است در حال حاضر حدود ۳۸ شهر در آمریکا ۲۰ شهر در اروپا و ۷ شهر در خاورمیانه ساخته شده و تعداد آنها نیز رو به افزایش است. ترکیه، فرودگاهی را با ظرفیت سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر در دستور کار دارد که برای آن ۴ میلیارد یورو هزینه شده است. این در حالی است که ما برای پیگیری اهداف‌مان قطعا توان بسیار کمتری خواهیم داشت.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها