رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 242163

پایبندی دولت به کنترل تورم و افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در بودجه 96

ساعت24-موافق کلیات لایحه بودجه 96 گفت: اگر منتقد افزایش درآمدهای مالیاتی یا درآمدهای فروش نفت یا واگذاری اسناد خزانه هستیم،‌باید راهکاری هم ارائه دهیم صرف انتقاد چاره ساز نیست.

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه 96 پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امروز بودجه ای را بررسی می کنیم که از حیث منابع و مصارف رقمی حدود هزار و یکصد و 46 هزار میلیارد تومان است و حدود 800 میلیارد از این رقم مربوط به شرکت های دولتی و بانک و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است که بیش از 70 درصد بودجه را به خود اختصاص میدهد حال تمرکز مجلس بر روی منابع و مصارف عمومی است که کمتر از 30 درصد بودجه را شامل میشود، یعنی رقمی در حدود 396 هزار میلیارد تومان است، که از این مبلغ 324 هزار میلیارد جاری است و فقط 72 هزار میلیارد تومان می ماند.

وی افزود: این منابع عمومی یا از درآمدهای عمومی مثل مالیات، عوارض کمرگی اخذ میشود یا از واگذاری دارایی های سرمایه ای مثل فروش نفت یا واگذاری دارایی های مالی مثل اسناد خزانه و اوراق مشارکت است. ما به غیر از این سه منبع منبع بودجه ای دیگری را نداریم و این 396 هزار میلیارد از این منابع به دست می آید. اگر اتکا به نفت را کم کنیم در بحث درامدهای عمومی به مردم از طریق مالیات فشار می آید. ما چاره ای جز ایجاد توازن بین این سه منبع نداریم .

فیضی با اشاره به انتقادهای ناشی از افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: اگر منتقد افزایش درآمدهای مالیاتی یا درآمدهای فروش نفت یا واگذاری اسناد خزانه هستیم،‌باید راهکاری هم ارائه دهیم صرف انتقاد چاره ساز نیست. دولت به دنبال رویکرد انبساطی است و روند بودجه در کمیسیون تلفیق هم در این راستا بود. دولت در بودجه سال 96 همچنان به هدف کنترل تورم پایبند بوده و به دنبال رکود اقتصادی است و در این راستا توافق کمیسیون تلفیق و دولت موید این دعا است.

این نماینده موافق کلیات بودجه معتقد است:« افزایش درصد مناطق محروم از 2 درصد به سه درصد گامی مهم در راستای افزایش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه استانی است. این افزایش نشان از توجه به توسعه متوازن منطقه ای دارد. مکلف شدن وزارت نفت به هزینه کردن 3 درصد از درآمدهایش در مناطق محروم خودش نشان دهنده توجه به توسعه این مناطق است.»

او در تشریح دلایل دفاعش از کلیات بودجه ادامه داد: در کمیسیون تلفیق افزایش سهم بودجه استانی که نزدیک به 70 درصد است. هر استان با توجه به شاخص های خود از آن بهره مند خواهد شد. چگونه می توان از بازنشسته ای که حدود 80 درصد حقوق خود را می گیرد انتظار گلایه و بازگشت به شغل را نداشت؟ چون با توجه به تورم حقوقشان افزایش نمی یابد و مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند. هم بودجه و هم برنامه نگاه ویژه ای به این موضوع دارند.

فیضی تأکید کرد: در حال حاضر 450 هزار خانواده مستمری بگیر، مستمری خود را از بهزیستی دریافت می کنند ،‌افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به 200 میلیارد تومان امر مهمی است که در بودجه در نظر گرفته شده است. تقویت نظارت مالی بیشتر بر منابع دستگا های اجرایی و واریز کلیه منابع به خزانه ملی امر مهمی است. موظف شدن شرکت نفت به توزیع 4 میلیون قیر با سقف مبلغ 3 هزار میلیارد تومان برای آسفالت راه های روستایی حرکتی قابل توجه است.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها