رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 243281

ترامپ: میخواهم زرادخانه اتمی آمریکا را گسترش بدهم

ساعت24-رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید کشورش باید «اولین» دارنده سلاح‌های اتمی در دنیا باشد و حال که آمریکا از روسیه در این حوزه عقب افتاده، وی خواهان گسترش زرادخانه اتمی است.

ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز، از عزم خود برای گسترش زرادخانه اتمی کشورش و پیش گرفتن از روسیه در این زمینه خبر داد.

ترامپ گفت که آمریکا در حوزه تسلیحات اتمی، از ظرفیت خود عقب افتاده و باید به اولین دارنده این تسلیحات از نظر تعداد بدل شود.

آنگونه که در رسانه‌ها رسماً گفته شده، روسیه با 7 هزار کلاهک هسته‌ای، بزرگ‌ترین دارنده این نوع تسلیحات کشتارجمعی در دنیا است. آمریکا با 6 هزار و هشتصد کلاهک در رده دوم، فرانسه با 300 کلاهک در رده سوم، چین با 260 کلاهک در رده چهارم و انگلیس با 215 کلاهک در رده پنجم دارندگان این تسلیحات کشتار جمعی هستند.

5 کشور فوق، 5 دارنده حق وتو در سازمان ملل نیز هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا که از جانب منتقدانش به داشتن روابط گرم با روس‌ها متهم است، در این مصاحبه به استقرار موشک‌های کروز روسیه هم اشاره کرد؛ ادعایی که چندی پیش بدون ارائه جزئیات، از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا مطرح شد.

ترامپ در این خصوص گفت: «در ملاقات با پوتین، بحث استقرار موشک‌های کروز از جانب روس‌ها را مطرح می‌کنم. این کار، نقض معاهده کنترل تسلیحاتی است.»

وی افزود: « از توافق یک طرفه با روسیه برای کاهش تسلیحات اتمی، حمایت نمی‌کنم. این یک توافق بد دیگر است که کشور من به آن رسیده؛ حالا چه (پیمان) استارت باشد چه توافق (هسته‌ای 1+5 با) ایران. ما می‌خواهیم دوباره توافق‌های خوب داشته باشیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا که در کل موافق سخت‌تر شدن ورود به آمریکا است و از سوی دیگر همیشه مدافع ایجاد منابع درآمد جدید برای کشورش بوده، در ادامه از احتمال اعمال شرطی جدید برای همه کسانی که می‌خواهند به خاک آمریکا وارد شوند خبر داد و گفت: «موافق اخذ مالیات در مرزها هستم.»

رئیس‌جمهور آمریکا به روابط پرتنش کشورش و به خصوص دولت جدید آمریکا با چین هم واقف بود؛ روابطی که در سال‌های اخیر در سایه تحرکات نظامی دو کشور در دریای جنوب چین مخدوش شد و با روی کار آمدن ترامپ و حمایت وی از تایوان، مخدوش‌تر شد.

یکی دیگر از پایه‌های تشنج روابط دو کشور، استقرار سامانه پدافند موشکی «تاد» در کره جنوبی بود؛ اقدامی که با مخالفت جدی چین روبرو است.

ترامپ در این زمینه گفت: «استقرار سامانه‌های پدافندی در ژاپن و کره جنوبی، از جمله گزینه‌های ما برای مقابله با کره شمالی است؛ البته در خصوص انجام اقداماتی فراتر از این هم، صحبت‌هایی هست.»

وی افزود: «چین اگر بخواهد، می‌تواند به راحتی مسئله کره شمالی را حل کند.»

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها