رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 243430

هدف احمدی نژاد از طرح بقایی برای انتخابات 96 چیست؟ / آیا «احمدی نژاد ثانی» پیش از ثبت نام یا اعلام صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان، از رقابت ها کنار می کشد؟

ساعت24-حمید بقایی در حالی اخیرا اعلام کاندیداتوری کرد که هنوز اصولگرایان کاندیدای خود را برای انتخابات معرفی نکردند. او همچنین زمانی خود را وارد این گود کرد که نزدیکان احمدی‌نژاد پیشتر معتقد بودند نباید وارد نقشه B (یا همان معرفی نامزدی غیر احمدی‌نژاد) شد.

محمود+احمدی+نژاد.jpg
بعد از ماجرای نهی احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات، یک پیشنهاد در میان آنها مطرح بود. اینکه فردی از این تیم به جای احمدی‌نژاد کاندیدا شود. بیشترین گمانه‌ها به سمت غلامحسین الهام می‌رفت. اما مجموعا آنها دست به مخالفت زدند و با معرفی کاندیدا موافقت نکردند. با این وجود بقایی ناگهان اعلام کاندیداتوری می‌کند.

ناگفته نماند که نه جوانفکر از او حمایت کرد و نه رسانه های نزدیک به الهام. سکوت و عدم حمایت چند دسته از احمدی‌نژادی ها از بقایی نشان می‌دهد که کاندیداتوری بقایی از نظر خود آنها هم جدی نیست و یا با اختلافات زیادی همراه است. حساسیت برخی فعالان رسانه‌ای احمدی‌نژادی نیز در این رابطه قابل تأمل است، برخی از آنها در رسماً و علناً از احمدی‌نژاد خواسته اند که اگر قرار است ثبت نام نامزدی، به پای او نوشته شود، چرا بجای فرد نامحبوب و مشکل‌داری مثل بقایی، کسی مانند الهام پا پیش نگذارد؟! با این حساب باید پرسید این اعلام حضور چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

کاندیدایی برای رقابت نکردن

محمود احمدی‌نژاد بهتر از هر کسی می‌داند که پایگاه رایش غیرقابل انتقال است. به طور کلی انتقال پایگاه رای اجتماعی از کاندیدایی به کاندیدای دیگر با دشواری‌های بیشماری روبه روست. آیت‌الله هاشمی در انتخابات 92 توانست این رای را منتقل کند. رئیس‌دولت اصلاحات با وجود آنکه توانست در 92 و 94 این انتقال را صورت دهد، اما او هم، در انتخابات 84 و مجلس هشتم نتوانست این کار را انجام دهد. لذا باید گفت انتقال پایگاه رای به نفر دیگر پروسه و فرآیندی دارد که احمدی‌نژاد نه شرایطش را دارد و نه آن را طی کرده است.

از طرف دیگر با وجود آنکه انتظارات احمدی‌نژادی‌ها با واقعیت منطبق نیست اما آنها روی کاغذ تصور می‌کنند در صورت رقابت احمدی‌نژاد با روحانی، می‌توانند او را شکست دهند. از همین رو بود که فعالان رسانه‌ای نزدیک به او بعد از نهی احمدی‌نژاد، گفتند که روحانی قطعا مجددا رای می آورد.

نکته ی دیگر راجع به مسئله باقیی وجود دارد. در حقیقت، براساس اصول دموکراسی بقایی هم مانند همه حق دارد کاندیدا شود. مگر اینکه شورای نگهبان با استناد به پرونده ای قضایی و یا سیاسی صلاحیت وی را تایید نکند. یکی از گمانه‌ها در مورد او این است که قصد دارد با تایید صلاحیت گرفتن از شورای نگهبان پرونده خود را نزد افکارعمومی پاک کند. گمانه‌ای که کاملا ساده لوحانه است. با این وجود، باز سئوال این است چرا بقایی اعلام حضور کرد؟

فرار از وزن‌کشی انتخاباتی

اگر قرار بود فردی از نزدیکان احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شود، مشایی می‌توانست در سال 92 آن فرد باشد. آن زمان احمدی‌نژاد در قدرت و برگزار کننده انتخابات بود. مشایی هیچ کدام از پرونده‌های بقایی را هم نداشت با این حال ردصلاحیت شد. حتی اگر مشایی هم در انتخابات شرکت می‌کرد باز در مقابل روحانی (یا هاشمی) قطعا شکست می‌خورد. چون رای احمدی‌نژاد متعلق به شخص او بود و خودش به خوبی می‌دانست این رای قابل انتقال نیست. در این وضعیت آیا احمدی‌نژاد حاضر می شود اعتبارش به وزن‌کشی انتخاباتی سال 96 گذاشته شود؟

در شرایطی که رقابت میان روحانی و یک کاندیدای اصولگراست بقایی بدون حمایت جبهه اصولگرایان تنها برای خودنمایی (و البته) برای اهدافی خاص اعلام حضور کرده است. این وضعیت جریان احمدی نژاد را همچنان زنده نگه‌ می‌دارد. بعلاوه، باعث می شود سبد رایشان را مدیریت کنند و اجازه ندهد از جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) و حتی روحانی از این سبد رای یارگیری شود. این دو هدف در کنار امیدواری برای حضور دوباره احمدی‌نژاد در انتخابات، مهمترین اهداف اعلام حضور است.

به طور خلاصه می توان گفت، حتی اگر شورای نگهبان بقایی را تایید صلاحیت کند، شخص احمدی‌نژاد ممکن است اجازه ندهد او وارد کارزار رقابت‌ها شود، چرا که شکست در انتخابات 96 یعنی شانس احمدی‌نژاد برای سال 1400 و همیشه از دست می‌رود. با این حال، علی رغم آنکه ممکن است اکثر احمدی‌نژادی‌ها از بقایی حمایت کنند، اما او وارد وزن کشی روز رای‌گیری انتخابات نخواهد شد. بقایی یا قبل از ثبت‌نام کنار می رود و یا قبل از اعلام اسامی نهایی کاندیداها از سوی شورای نگهبان. چرا که احمدی‌نژاد قصد ندارد «مُهر بازندگی» در انتخابات برپیشانی او و جریانش زده شود.

نامه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها