رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 243720

مصایب ایثارگـران

ساعت24- خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران جزو جامعه تحت پوشش بنیادی قرار دارند که بر اساس درصد و میزان آسیب دیدگی این عزیزان، طبق قوانین موجود امتیازاتی و تسهیلاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. امروزه ما شاهد آن هستیم که این قوانین در کشور به صورت یکپارچه و با رویه واحد میان اقشار مختلف از این گروه اجرا نمی شود.

دیدار فرماندهان ارشد ارتش از آسایشگاه جانبازان امام خمینی مشهد
div class="ndb_body">حسن گرنه‌ای- برخی از قوانین به بهانه نبود بودجه، سال‌هاست که هویت اجرایی خود را فراموش کرده اند. یکی از شرایط مورد نیاز برای بهره بردن از امتیازات موجود، پیگیری‌های مکرر و دوندگی فراوان است. حتی در برخی موارد دیده شده برای دستیابی به حق قانونی، نیاز شکایت به مراجع قضایی و پیگیری مستمر توسط این قشر است، اما بیشتر اعضای جامعه هدف این گروه، در رده سنی میانسالی قرار دارند و باتوجه به عوارض باقی مانده از سال های دفاع‌مقدس و زیر ساخت نامناسب شهری در بسیاری از موارد از پیگیری حق قانونی خود منصرف می شوند. از آنجایی که این عزیزان برگردن تک‌تک مردم ایران حق دارند، نباید زندگی‌ای که برای حفظ حیات ملت هدیه کردند را به آن‌ها سخت و رنج‌آور کنیم. در این راستا مسئولان نیز باید تا حد توان و آن گونه‌ که شایسته جایگاه این قشر از جامعه است، مناسب عمل کرده و حق آنان را محقق کنند. در ادامه به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم که برخی از آن‌ها نیز عضو فراکسیون ایثارگران مجلس هستند.

حقی که به زور داده می‌شود!

در همین راستاحسن نوروزی، عضو فراکسیون ایثارگران مجلس در گفت و گو با «قانون» با بیان اینکه متاسفانه وضعیت امروز جامعه به شکلی است که قانون در مورد برخی ایثارگران(آن‌دسته که از قوانین بی خبرند یا اصراری برای گرفتن حق خودندارند) اجرا نمی شود، اظهار داشت: امروزه احقاق حق در میان ایثارگران منوط به پیگیری مستمر آن هاست.وی با اشاره به ضرب المثل تا نگرید طفل کی نوشد لبن، افزود: در خصوص اجرای قوانین در حوزه ایثارگران و جانبازان ما شاهد این موضوع هستیم که امیدواریم با پیگیری هایی که از سوی مجلس صورت می گیرد قوانین وضع شده به شکل صحیح و جامع به اجرا برسد.

عضو فراکسیون ایثارگران گفت: مجلس از دولت می‌خواهد که قوانین مرتبط با ایثارگران که از قبل وضع شده و به دلایل مختلف، نظیر نبود بودجه اجرا نمی شود را مورد بررسی قرار داده و به مرحله اجرا برساند. فراموش نکنیم قوانینی که در برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید باید با یک وحدت رویه و به صورت هماهنگ مورد اجرا قرار گیرد.

قانون‌هایی که لازم الاجرا نیست

باید اشاره شود بررسی قوانین لایحه ششم در حوزه ایثارگران و قوانین مرتبط با آن ها موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. هر چند در برخی موارد امتیازهایی برای ایثارگران و رزمندگان کمتر از بیست و پنج درصد در نظر گرفته شد و در آن، دولت موظف است که طی پنج سال تمامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای هفتاد درصد را به استخدام خود در آورد اما انتقادات زیادی نیز به آن وارد است که یکی از مهم ترین آن ها، احتمال پایین به اجرا در آمدن این برنامه به صورت کامل است.

زندگی ایثارگران، نیازمند تدبیر و برنامه

در ادامه برای بررسی قوانین موجود در لایحه برنامه ششم‌توسعه در حوزه ایثارگران، به سراغ تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رفتیم.وی با بیان اینکه احتمال تحقق مباحث کلی برنامه ششم درصد پایینی دارد، اظهار داشت:‌ یک بخشی از این اتفاق به مباحث بودجه ای و قسمت دیگر آن بی توجهی به این برنامه است. عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در حوزه ایثارگران و جانبازان برخی مباحث نیاز به بودجه ندارد، گفت: اگر همت و یکپارچگی میان دستگاه ها صورت گیرد، به طور حتم، بخش اعظم مصوبات از جمله آنچه در برنامه ششم آمده اجرایی می شود. وی با بیان اینکه بیست و پنج درصد از استخدام های دولتی باید به ایثارگران تعلق پیدا کند، گفت:‌ ما در میدان عمل چنین چیزی را نمی بینیم. این در حالی است که بحث استخدام با بودجه ارتباطی ندارد و استخدام های دولت در هر حالت اتفاق خواهد افتاد. این نماینده مجلس، افزود: یک همت و اراده قوی نیاز است که بر مجموعه تشکیلات دولتی نظارت و آن ها را بازخواست کند که چند درصد از استخدام های خود را در چند سال گذشته از میان این قشر انجام داده و اگر کوتاهی صورت گرفته موضوع از طریق دستگاه نظارت بر دولت مورد پیگیری قرار گیرد.

کبیری با بیان اینکه آنچه در برنامه ششم در حوزه ایثارگران تصویب شده در کنار بودجه سالانه نیاز به یک همت و اراده قوی میان دستگاه های مختلف دارد، افزود: برنامه ششم را دولت به گونه ای به مجلس ارائه داد که این برنامه کامل و جامع نبود. مجلس با ورود خود، مواد برخی قوانین را به صورت کارشناسی کم و زیاد کرد و این موضوع موجب خواهد شد درصد تحقق برنامه ششم کاهش یابد. وی گفت:‌ ما شاهد آن هستیم در برنامه هایی که دولت می نویسد و مجلس آن را مستقیم به تصویب می رساند، درصد تحقق آن حدود هجده درصد است ولی با توجه به تغییرات صورت گرفته توسط مجلس بر روی این قوانین به نظر می رسد درصد تحقق این برنامه کمتر از هجده درصد باشد.

در حق ایثارگران کوتاهی می‌کنیم

در همین خصوص، سید محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در حق ایثارگران خیلی کوتاهی کردیم و در این موضوع شکی نیست، گفت: امیدوارم حداقل یک سوم ازهمین مصوباتی را که در مجلس تصویب کردیم، اجرایی شود. وی افزود: در اینکه ما حق ایثارگران را 37 سال است نداده ایم شکی نیست اما نباید از آن‌ها استفاده ابزاری کنیم.این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از تبلیغات رسانه ای در مورد مصوبات مربوط به ایثارگران در لایحه برنامه ششم به خاطره ای از دیدار خود با یک هیات ویتنامی اشاره کرد و اظهار داشت: چندی قبل یک هیات بلند پایه ویتنامی به مجلس شورای اسلامی آمده بود و بنده و یکی از دوستان با آن‌ها دیدار داشتیم و در این دیدار،در مورد ایثارگران و جانبازان کشورمان توضیح دادیم و در مورد ایثارگران ویتنامی از آن‌ها سوال کردیم.تیم ویتنامی در این زمینه به ما گفت که اساس ما کمونیسم و سوسیالیسم است و کاری به ایثارگر و غیره ایثارگرنداریم، اما برای افراد وخانواده هایی که در جنگ ویتنام صدمه و خسارت دیده بودند، تسهیلات ویژه ای ازهمان روز اول در نظر گرفته شده است تا دغدغه و نگرانی خاطر نداشته باشند.

بنیادی که باید وزارتخانه باشد

با وجود عدم خوش بینی نمایندگان مجلس به مفاد موجود در برنامه لایحه ششم و موضوعات مرتبط با خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان، به نظر می رسد فراکسیون ایثارگران مجلس با عزم جدی‌تر به دنبال مطالبات این قشر از بنیاد شهید و امور ایثارگران است و این موضوع تا جایی پیش رفته که شنیده‌ها حاکی از پیشنهاد مجلس به دولت در خصوص وزیر امور ایثارگران از سوی مجلس به دولت است.با وجود افزایش چشمگیر بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران از زمان به روی کار آمدن دولت یازدهم، به نظر می‌رسد شرایط باید به سمتی برود که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بتوانند بر نحوه هزینه این بودجه و چگونگی مدیریت آن نظارت داشته باشند. بودجه جاری بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 95 به 9هزار و 233 میلیارد تومان رسید که این میزان برای بودجه جاری سال آینده 10هزار و 800 میلیارد تومان پیشنهاد شده است؛ در واقع بودجه جاری پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید در سال 96 به‌نسبت سال 95، هزار و 567 میلیارد تومان افزایش داشته است. با نگاهی به روند افزایشی بودجه بنیاد شهید، نیاز به ایجاد یک روال قانونی برای پاسخگویی صحیح این نهاد به مردم و مراجع مسئول، بیشتر احساس می شود.

باید وزرات باشد تا پاسخگو باشند

در همین رابطه جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رییس فراکسیون ایثارگران و از نمایندگان جانباز مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه برای پاسخگویی بهتر، به«قانون» گفت:‌ در حال حاضر افرادی که به عنوان معاون رییس‌جمهور مشغول به کار هستند به مجلس پاسخگو نیستند و مجلس طبق قانون نمی تواند از این افراد سوال و جواب کند! بر اساس همین موضوع، مجلس به این فکر است تا با ایجاد یک وزارتخانه، نظارت کاملی روی خدماتی که باید به ایثارگران داده شود انجام دهد. این موضوع طرح خوبی است که باید با بررسی قوانین و بر طرف کردن موانع قانونی آن، توسط دولت نیز مورد حمایت قرار گیرد.

جاماندگان از شهدا را حمایت کنیم

حال باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس و سایر مسئولان برای رفع مشکلات این عزیزان که بهترین دوران زندگی یا دارایی خود را برای حفظ و نگهداری این مرز و بوم فدا کردند، تلاشی می‌کنند یا خیر.

از سوی دیگر مسئولان بدانند، درست است که این عزیزان، برای مسائل دنیوی زندگی خود را فدا نکرده‌اند ولی بدون شک برای آن‌هایی که از کاروان شهدا جا مانده‌اند، زنده ماندن در این دنیا سخت است و مسئولان با بی‌توجهی و فشار آوردن بر آن‌ها، هزینه‌ حیات این‌عزیزان را افزایش ندهند.

قانون

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها