رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244267

توصیه‌های جمهوری اسلامی به کاندیداها

ساعت24-تکاپوی فعالان سیاسی برای شکل دادن به انتخابات اردیبهشت‌ماه به سود خود، فی نفسه قابل تقدیر است. این تکاپو سبب می‌شود حضور مردم در پای صندوق‌های انتخابات چشمگیرتر باشد و انتخابات با شور و شوق بیشتری برگزار شود.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در ادامه می‌نویسد: انتخابات آینده به دلایل متعدد، با استقبال عموم مردم مواجه خواهد شد. یکی از این دلایل، برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهاست که هر دوی آنها مورد علاقه و اهتمام مردم سراسر کشورند. انتخاب رئیس‌جمهور اکنون در کشور ما به یک اراده سیاسی کارساز تبدیل شده و عموم مردم برای جایگاه رئیس‌جمهور به دلیل نقشی که می‌تواند در امور اجرایی کشور داشته باشد اهمیت ویژه‌ای قائلند.

انتخابات شوراها نیز چون به شهرهای کلان، شهرهای کوچک، بخش‌ها و روستاها مربوط می‌شود و فراگیر و سراسری است از اهمیت خاصی برای مردم برخوردار است. مردم، هر چند در بعضی شهرها و روستاها انحرافات و فسادهایی در شوراها مشاهده کردند و بعضی اعضای شوراها با سوءاستفاده از موقعیت خود به کژراهه رفتند ولی در مقایسه منافع وجود شوراها با این عوارض منفی، قطعاً وجود شوراها را ترجیح می‌دهند و البته همین تجربه‌های تلخ موجب می‌شود با چشمانی باز به پای صندوق‌ها بروند و بدون آنکه فریب تبلیغات را بخورند افراد کاردان و شایسته‌ای را برای عضویت در شوراها انتخاب کنند.

داوطلبان عضویت در شوراها نیز بهتر است بیش از آنکه به مصالح خود فکر کنند در فکر مصالح جامعه باشند. اینکه عده‌ای جایگاه شوراها را ارث پدری خود بدانند و برای چند دوره متوالی در آن بمانند، نه برای کشور مفید است و نه برای خودشان یک خدمت شایسته به مردم محسوب می‌شود. بنابر این بهتر است افرادی که در شوراها حضوری چندباره داشتند، از ورود مجدد به این عرصه خودداری کنند و راه را برای دیگران باز بگذارند تا آنها هم فرصتی برای خدمت و عرضه کردن توانائی‌ها و استعدادهای خود پیدا کنند. این توصیه، بیش از هر کس متوجه افراد سالخورده‌ای است که جا را برای جوانان پرانرژی تنگ کرده‌اند و ابتکارات و نقطه‌نظرهای خود را به اندازه کافی عرضه کرده‌اند و بیش از این چیزی برای ارائه ندارند.

در زمینه عملکرد شوراها و عرصه‌های منفی و مثبت آنها مطالب زیادی وجود دارد که لازم است در آینده و قبل از آغاز روند رسمی انتخابات مطرح شوند تا این انتخابات با نتایج بهتری همراه باشد. تذکر این مطالب را به فرصت دیگری موکول می‌کنیم و اکنون نکاتی را در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح می‌کنیم.

اولین نکته این است که برخلاف برخورد منفی بعضی جناح‌ها یا رسانه‌های وابسته به آنها که تلاش‌های فعالان سیاسی جناح رقیب را نوعی ایجاد مشکل برای خود تلقی می‌کنند، همه باید از این تلاش‌ها استقبال و حتی رقبای خود را به فعالیت بیشتر تشویق کنند. دلیل ضرورت این برخورد مثبت نیز کاملاً روشن است. هنگامی که تلاش‌ها بیشتر باشد، رقابت، جدی‌تر خواهد شد و انتخابات پرشورتری برگزار می‌شود و طبعاً افراد بیشتری به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رأی، هم به نفع کشور و نظام است و هم به نفع خود جناح‌های سیاسی. این واقعیت را بپذیریم که دشمنان جمهوری اسلامی ایران از یک انتخابات پرشور و پرحضور حساب می‌برند و آن را به حساب اقتدار نظام و پشتوانه مردمی آن می‌گذارند. اگر امروز جمهوری اسلامی ایران از امنیت و اقتدار قابل توجهی در منطقه بحران زده خاورمیانه برخوردار است، به دلیل پشتوانه مردمی نظام است. به همین دلیل باید این پشتوانه مردمی حفظ شود.

نکته دوم این است که رقابت‌های انتخاباتی نباید با بداخلاقی همراه شود. این واقعیت تلخ را نمی‌توانیم نادیده بگیریم که در انتخاب‌های اخیر، تبلیغات انتخاباتی با بداخلاقی‌های زیادی همراه شد که در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم مسلمان ایران نبود. ما حتی بداخلاقی‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را که در تابستان و پائیز امسال صورت گرفت محکوم کردیم و رهبر انقلاب، آن را نشانه بی‌اعتباری و شرایط نامطلوب جامعه آمریکا دانستند. اکنون وقت آنست که رقبای انتخاباتی کشور ما با تبلیغات سالم نشان دهند که ما از جامعه‌ای مطلوب برخورداریم و می‌توانیم برای سایر ملت‌ها الگو باشیم.

سلامت تبلیغات انتخاباتی به این است که نامزدها و طرفدارانشان هرچه می‌توانند در معرفی صحیح خود به مردم بگویند ولی چیزی علیه رقبای خود نگویند. این، مقتضای اخلاق اسلامی است و اگر کسی خلاف این معیار روشن عمل کند، عدم شایستگی خود برای منتخب مردم بودن را به اثبات می‌رساند.

و آخرین نکته اینکه رسانه ملی باید بی‌طرف باشد و تمام توان خود را برای تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی بکار بگیرد. رسانه ملی متعلق به عموم مردم است و به جناح خاصی تعلق ندارد. پخش مطالب جهت‌داری که تحت پوشش بیان معیارها صورت می‌گیرد و در انتخابات‌های گذشته نمونه‌های زیادی از این قبیل مطالب را دیدیم، به معنای غلطیدن رسانه ملی به سوی یک جناح و طرفیت با دیگران است. این روش، شایسته رسانه‌ای که به عموم مردم تعلق دارد نیست و از مصادیق بداخلاقی تبلیغاتی محسوب می‌شود. رسانه ملی باید با رعایت ضوابط شرعی، قانونی و اخلاقی در انتخابات، الگویی برای دیگران باشد و با این روش، اعتبار و جایگاه ویژه خود را حفظ کند.

نکات زیاد دیگری به ویژه در زمینه وظایف دستگاه‌های برگزارکننده و نظارت‌کننده انتخابات وجود دارند که به خواست خدا در آینده به آنها نیز خواهیم پرداخت بدان امید که انتخابات اردیبهشت آینده بسیار پرشور، سالم و امیدوارکننده باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها