رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244288

کودکان چاقی را از والدین به ارث میبرند

ساعت 24- دانشمندان باور دارند بخش مهمی از چاقی کودکان به عوامل ارثی و ژنتیک مربوط می‌شود و هرچه کودک بیشتر چاق باشد، ژنتیک تاثیر خود را بیشتر گذاشته است.

چاقي
آخرین تحقیقات دانشمندان نشان داده، کودکان 35 تا 40 درصد چاقی خود را از والدین به ارث می‌برند.

مطالعات هم‌چنین نشان داده، برای کودکانی که اضافه‌وزن بیشتری دارند، این آمار به 55 تا 60 نیز افزایش می‌یابد و این دسته از کودکان بیشتر تحت تأثیر عوامل ارثی و ژنتیک قرار می‌گیرند.

محققان دانشگاه ساسکس بر روی اطلاعات قد و وزن 100 هزار کودک و والدین آنها که در کشورهای مختلف جهان نظیر انگلستان، آمریکا، چین، اندونزی، اسپانیا و مکزیک زندگی می‌کردند، مطالعه کردند.

طی این مطالعه، محققان دریافتند، انتقال بین نسلی شاخص توده بدنی در میان افراد آزمایش شده به میزان تقریبا ثابتی نزدیک به دو دهم درصد است. این موضوع بدان معنی است که 20 درصد شاخص توده بدنی هر کودک به طور میانگین از مادر و 20 درصد نیز از پدر گرفته شده است.

به گفته پیتر دولتون، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه ساسکس، الگوی نتایج بدست آمده به طرز قابل توجهی در تمام کشورها سازگار است؛ این بدان معناست که عامل ارثی بودن چاقی را نمی‌توان تنها مختص کشوری دانست، این نتیجه برای مردم همه کشورهای جهان فارغ از شرایط اقتصادی و حتی صنعتی آنها صدق می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: این تحقیق موجب شد تا شناخت بهتری از نحوه‌ انتقال چاقی از نسلی به نسل دیگر داشته باشیم. به علاوه اینکه حتی اگر ارثی بودن را دلیل چاقی امروزه کودکان دنیا بدانیم، باید برای اصلاح این روند در تغذیه و ورزش افراد خردسال مطالعه صورت گیرد و راهکارهایی به منظور تغییر شیوه زندگی آنها در نظر گرفته و پیاده شود.

بر اساس این تحقیقات، آمریکا بیشترین آمار افراد چاق و دچار اضافه‌وزن را دارد و کشورهای چین و اندونزی کم‌ترین آمار افراد دچار اضافه‌وزن را در سطح جهان دارند.

دانشگاه ساسکس یکی از دانشگاه‌های کشور انگلستان است که در کنار روستای فالمر (در شرق ساسکس) و در شهر برایتون اند هوو قرار دارد. این دانشگاه در سال 1961 پایه‌گذاری شد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها