رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 248724

کارشناسان بانکی و پولی هشدار می‌دهند

ایران در معرض تهدید غافلگیرکننده نظام بانکی

ساعت ۲۴- روزگار بانک‌های ایرانی مثل روزگار آب و هوای کشور شده است که ناگهان چشم باز کردیم و دیدیم که هوای پاک دیگر در دسترس قرار ندارد. انباشت تنگناهای بانکی از یک دولت به دولت دیگر و از یک انتخابات به انتخابات بعدی موجب شده است میزان پاکی و سلامت شبکه بانکی نسبت به ناپاکی و ناسلامتی بانک‌ها بیشتر شود و سلامت کل جامعه را با خطر مواجه کند.

بانک مرکزی
dir="RTL" style="text-align:justify">در حال حاضر و بر اساس آمارهای در دسترس رقمی حدد ۲۰ تا ۵۰ درصد دارایی بانک‌های ایرانی را مطالبات معوقات (مشکوک‌الوصول) و بدهی دولت تشکیل می‌دهدو از آن مهمتر این است که بانک‌ها روی این مطالبات حساب سود باز کرده و بر اساس آن سودهای موهوم، اقدام به پرداخت پول به سپرده‌گذاران می‌کنند و علاوه بر پول‌های سمی حال سودهای موهوم نیز بانک‌های ایرانی را محاصره کرده‌اند.

بانک‌های ایرانی در جنگ قیمتی که از سوی موسسه‌های اعتباری آغاز شده است چاره‌ای ندارند جز اینکه این جنگ را تا نفس آخر ادامه دهند و از پای درآیند یا اینکه معجزه‌ای رخ دهد. در حالی که سپرده‌گذاران در ایران با پذیرش ریسک‌های بالاتر اقدام به سپرده‌گذاری پس‌اندازشان در موسسه‌های اعتباری که نرخ سود بالاتر می‌دهند را همچنان در دستور کار دارند، مدیران بانک مرکزی پی‌درپی هشدار می‌دهند که ممکن است اصل و سود پولی که در موسسه‌ها پس‌انداز کرده‌اند نابود شود.

رییس کل بانک مرکزی برای چندمین بار در ماه‌ها یاخیر با صراحت می‌گوید پرداخت سود بیشتر از سوی موسسه‌ها و بانک‌هایی که اقدام به این کار می‌کنند معنایش این نیست که آنها روزگار بهتری دارند زیرا ممکن است این دسته از بانک‌ها و موسسه ها از سر ناچاری و برای اینکه بتوانند سرپا بمانند در هر دوره سود بیشتری به مشتریان می‌دهند و با دریافت پس‌انداز آنها اصل و سود مشتریان قبلی را می‌دهند. این کار که به بازی «پانزی» مشهور شده است اکنون بدون رودربایستی از سوی بانک‌های ایرانی در حال اجرا است و کسی هم نمی‌داند چه باید کند؟ دولت پولی ندارد بدهی‌هایش را بپردازد و بدهکاران خصوصی نیز یا توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارند یا منتظرند گشایشی رخ دهد و آنان بتوانند از بن‌بست رها شوند.

به گزارش ساعت ۲۴، امینه محمودزاده تحلیلگر اقتصادی و کارشناس بازار پول در تشرشح وضعیت موجود می‌نویسد: بررسی شاخص‌های ثبات مالی نشان می‌دهد در سال‌های سپری شده به آرامی نظام بانکی از «عادی» به «غیرنقد» و «ناتوان» از «تادیه دیون» تغییر وضعیت داده و به وضعیت «اختلال جدی در کارکرد» نزدیک شده است. اگر تدریجی بودن تغییرات پیشین را به عنوان الگوی تغییر وضعیت شبکه بانکی در آینده بپذیریم ایران را در معرض غافلگیری درباره اختلال جدی در نظام بانکی قرار داده‌ایم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها