رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 249872

ساعت 24 تحلیل می کند

رییس جمهور نامریی ایران

ساعت 24-رییس جمهور ایران هرکس که باشد فقط یک قلم از دارایی ها و درآمدهایی که می تواند خرج کند 50 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت به مثابه ثروت طبیعی و خدادادی ایرانیان است . هر فردی که رییس جمهور ایران شود اختیار و قدرت دارد رییس یا مدیر دهها سازمان ، شرکت و موسسه کوه پیکر مثل سازمان غذا و دارو ،سازمان حفاظت محیط زیست ،سازمان توسعه معادن وبانک ملی،بیمه ایران و...را انتخاب کند که هرکدام از آنها خودشان هزاران میلیاردتومان درآمد و بودجه دارند.

سایه
رییس جمهور ایران هر فردی باشد با همین شرایط اختیاردارد اندازه مالیات همه شهروندان را تعیین کند و در باره محتوای کتابهای درسی اعمال سلیقه کند واختیاردارد یک فیلم سینمایی نمایش داده شود یااینکه کتابی چاپ شود یانه. رییس دولت ایران به رغم تضعیف تاریخی این نهاد هنوز قدرت فوق العاده ای در اختیارش است و به همین دلیل است که متقاضیان در اختیارگرفتن این نهاد اینقدر پرشمارند .

از زمانی که گروه کوچک محمود احمدی نژاد به هردلیل توانستند اختیار نهاد ریاست جمهوری و دولت را در اختیار بگیرند این تقاضای فزاینده کاملا احساس می شود. متقاضیان منصب بسیار گرانبهای ریاست جمهوری وقتی به چشم دیدند یک گروه بی تجربه به شکلی عجیب از 1384 تا1392 هر کاری کردند و هیچ نهادی نیز ازآنها حسابخواهی نکرد حالا از الگوی 1384 تبعیت می کنند. یک جریان سیاسی که از 1368 تا امروز به جز یک دوره در همه دوره های مجلس قانونگذاری دست بالا داشته و در همه سالهای پس از جنگ جز دولت قدرت سایر نهادها را در اختیار خویش قرارداده است تا اندیشه هاو منافع خودرا ترویج وپیش ببرد و باوردارد اکثریت مردم با آنها هستند هنوز کاندیدای خودرا معرفی نکرده است. جناح سیاسی که خودرا اصولگرا می دانند چرا تاکنون نتوانسته اند کاندیدای خودرا شناسایی کرده و به شهروندان نیز بشناسانند؟ یک احتمال و گمانه زنی این است که شدت اختلاف میان طیف های گوناگون این جناح به اندازه ای است که توانایی انتخاب را از آنها سلب کرده است و روسای این جناح احساس می کنند که ممکن است با انتخاب هرفردی از یک طیف به خروج بقیه طیف ها منجرشود. یک احتمال این است که فرد مورد نظر انتخاب شده و قرار است تا جایی که ممکن است معرفی او با تاخیر انجام شود تا روزهای کمتری در بوته نقد باشد و منتقدان فرصت کافی برای به چالش کشیدن اونداشته باشند.

از نظر این جناح سیاسی افکارعمومی و حق شهروندان برای شناخت کاندیدای آنها اهمیت بالایی ندارد و لازم نیست مردم با کاندیدای آنهاآشنا باشند یا اینکه فردی معرفی خواهدشد که به اندازه کافی شناخته شده است. از طرف دیگر هنوز حسن روحانی رییس جمهور مستقر نیز به صورت رسمی اعلام نکرده است کاندیدای حتمی خواهد بود و در این جناح نیز تلاطم وجود داردو مدعیان سیاستگذاری در بالاترین سطح نیز اندک نیستند. آیا ممکن است صلاحیت روحانی تایید نشود؟ اگرچه بحث در این باره بانوعی عقب گرد همراه بوده است اما احتمال آن صفرنشده است . آیا اصلاح طلبان فرد جایگزین به جای روحانی دارند؟ هنوز چیزی معلوم نیست.

فقدان احزاب نیرومند موجب شده است رییس جمهور آینده ایران نامریی باشد و این غیب بودن در ایران است که ممکن می شود. اکنون رهبران احزاب در فرانسه چند ماه است کاندیدهای خود را شناسایی و معرفی کرده و نقاط روشن وتاریک این کاندیداها از سوی رسانه ها بررسی ونتایج بررسی ها به مطبوعات داده می شود و آنها با درج کارنامه و برنامه متقاضیان منصب ریاست جمهوری درمعرض داوری رای دهندگان قرار دارد و آنها با شناخت نسبی بالا به فرد مورد نظر رای می دهند. در نظام سیاسی امریکا دو حزب شناخته شده کاندیداهای متعدد خود رامعرفی و فرد پیروز دررقابت درون حزبی به مردم معرفی می شود و شهروندان از یک سال پیش می دانند که به چه فردی رای می دهند. به دلیل این شرایط در ایران به دلیل نوپا بودن سنت انتخابات نسبت به تاریخ خود و به ویژه شرایط سیاسی ایران در 38 سال گذشته هنوز کاندیداهای به دست آوردن بالاترین مقام اجرایی برای مردم امکان پذیر نشده است. رییس جمهور ایران در سالهای 1396 تا 1400 هنوز نامریی است و شهروندان محرم نیستند تا بدانند به کدام فرد و باکدام برنامه باید رای دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها