رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 250048

بیکاری فزاینده،بانکهای درمعرض سقوط و نرخ ارز غلطان

بدبختی های بزرگ دولت دوازدهم

ساعت24-دولت یازدهم تاسیس شده در نظام جمهوری اسلامی تا چندماه دیگر کارش از نظر قانونی تمام می شود و ایرانیان تابستان 1396 را با دولت تازه آغار خواهند کرد . رییس دولت دوازدهم هرفردی از هرکدام از جناحهای سیاسی موجود باشد کارش را با بدبختی هایی شروع خواهد کرد.

-*7+59599556
style="text-align:justify">بخشی از این تیره روزی به سیاست داخلی برمی گرددبه ویژه اگر رییس جمهور از جنس اصلاح طلبان و همین حسن روحانی باشد. اگر روحانی سکان هدایت دولت دوازدهم را دردست داشته باشد باید با منتقدان سرسخت داخلی تا پایان دوره کاری دولت دوازدهم کج دار ومریز رفتار کند تا سال 1400 از راه برسد. دولت سیاست خارجی نیز با دشواری های بزرگ به ویژه تنظیم مناسبات با رفتار دونالد ترامپ و کابینه او مواجه است.

ترامپ بدون تردید برای نشان دادن اینکه یک رییس جمهور ازجنس دیگر است به موازات شکست در سیاستهای داخلی سخت گیری درسیاست خارجی را تشدید می کندو افزایش تنش با ایران برایش اهمیت پیدا می کند. دولت دوازدهم با این استراتژی آمریکا باید رودرروشود و با توجه به نوعتوزیع قدرت در داخل کار سختی دارد. دولت دوازدهم اما در داخل باید باچند موضوع و معضل از جنس اقتصاد سیاسی مواجهشده و راهی برای کاهش تهدیدهای برآمده احتمالی از این چالش ها پیدا کند. برپایه تحلیل ها و گزارش های پرشمار ازسوی قتصاددانان و فعالان اقتصادی موضع و معضل بان ها هرروز پیچیده تر می شود و دارایی های سمی بانکها پایه های اقتصاد ایران را سست می کند.و هرروز بر ابعا د تهدیدها از این ناحیه اضافه می شود.

معضل بعدی که اقتصاددانان آن را چالش کوه پیکری می خوانند که به رغم همه آسیب رسانی هایش سالها مهمان ایران خواهد بود نرخ بالای بیکاری جوانان تحصیلکرده ایرانی است. نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده ایرانی اکنون در مرز25 در صد ایستاده است که اگر اشتغال ناقص را به آن اضافه کنیم ابعاد کوه پیکر آن بیشتر نمایان می شود. جوانان ایرانی که با دادن هزینه در شرایط سخت تحصیل کرده اند انتظار دارند پس از پایان تحصیلات شغل مناسب با درآمد خوب به دست آورند و از هیچ دولتی نمی پذیرند که حالاصبرکنید. پیامدهای بیکاری تحصیلکردگان ایرانی بزرگ و ناشناس هستند و برخی اقتصاددانان با احتیاط از روزها و خاطرات برخی کشورهای عربی نام می برند که به ظهور اشوب اجتماعی منجرشد.

پیش بینی ها این است که هرسال تا5سال اینده به طور متوسط سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر جویای کار به بازار بیایند که در بهترین حالت اقتصاد ایران پاسخگوی 700هزار نفر خواهد بود یعنی 40 در صد جوانان کار پیدا نخواهند کرد. رشد شتابان لشکر یکاران جوان چشم انداز ناراحت کننده ای برای دولت دوازدهم و ایرانیان رانشان می دهد. در شرایطی که نرخ رشد سرمایهگذاری در دایران بدون استفاده از منابع خارجی ارقام چشمگیری یست دولت دوازدهم با این بدشانسی بزرگ باید دست و پنجه نرم کند. یکی دیگر از گرفتاریهای دولت دوازدهم بدون تردید تنظیم بازار ارز است. در حالی که اقتصاددانان ایرانی بارها هشدار داده اند نباید نرخ ارز باروش های اداری سرکوب شود اما شوربختانه باید گفت دولت دوازدهم به هردلیل این روش را ادامه دادو ازتک نرخی کردن ارز خوددداری کرد.

تثبیت نرخ ارز در محدوده ای که دولت و بانک مرکزی آن را می پسندند در دولت یازدهم به مثابه استراتژی در دستور کار بود و اجراشد و بدبختی های آن برای دولت دوازدهم ماند. دولت دوازدهم اگر از جنس همین دولت باشد باید روزهای سخت تنظیم بازار ارز را حتمی دانسته و برای عور از پیامدهایش چاره اندیشی کند. رهاسازی ناگهانی نرخ ارز که بدون تردید رخ می دهد می تواند راه برگشت تورم شتابان را هموارکند و این برای دولت دوازدهم یک بدبختی بزرگ خواهد بود. این مشکلات بزرگ در حالی خودنمایی می کند که درفاصله 50 روز مانده به انتخابات هنوز معلوم نیست چه کسانی کاندیدای قطعی قابل قبول رای شورای نگهبان خواهند بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها