رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 257421

بازار ارز به کدام سو می رود؟

نرخ دلار پس از انتخابات

ساعت24-پس از چند روز ناآرام در بازار در پاییز پارسال که قیمت دلار آمریکا به حدود 4200 تومان رسید رییس کل بانک مرکزی وعده داد قیمت ها کاهش را تجربه می کنند و چنین نیز شد . قیمت هر دلار آمریکا در زمستان 1395 به طور میانگین 3800 تومان بود و در فروردین ماه امسال حتی از این رقم پایین تر آمد ه است.

فیروز1
style="text-align:justify">شمار قابل اعتنایی از فعالان اقتصادی و حتی شهروندان عادی معتقدند این آرامش در بازار ارز پس از انتخابات جای خود را به تلاطم و جهش می دهد. .کارشناسان بازار ارز می گویند از زمستان پارسال که موضوع انتخابات ریاست جمهوری داغ شد و به ویژه پس از شروع سال جدید تقاضا برای ارز از سوی بازرگانان رشد قابل توجهی نداشته و حتی شاید کاهش تقاضا را نیز شاهد بوده ایم . این فعالان با ورشان این است که تثبیت تقاضای ارز دلیل اصلی آرام بودن نرخ ارز دربازار است .

از طرف دیگر بانک مرکزی به نیابت از سوی دولت ماموریت دارد این بازار را تا روز انتخابات آرام نگه دارد و با عرضه پی در پی ارز به بازار راه صعود قیمت ها را مسدود کند . درحالی که تقاضا تثبیت شده و مدیران ارشد شرکتهای پتروشیمی به مشابه دومین نهاد دارای ارزصادراتی نیز به دلایل گوناگون ارز خود را به بازار عرضه میکنند احتمال افزایش نرخ دلار به مثابه دارندگان صاحب ارز تا پایان انتخابات چندان بالا نیست .با توجه به اینکه در بازار جهان نفت نیز سقوط و کاهش قیمت شدید دیده نمی شود ورود ارز به بانک مرکزی ایران آرام و با ثبات است . واقعیت این است که بر خلاف انتظار گروهی از ناظران بین المللی، ماری لوپن فرانسوی که طرفدار خروج فراسه از اتحادیه اروپا بود نیز نتوانست در برابر ماکرون جوان برنده شود و همین مساله بازارهای جهانی را ناآرام نکرد و قیمت ها ی نسبی یورو و دلار نیز پا برجا ماند .

با توجه به اینکه دونالد ترامپ نیز رفتار انقلابی نشان نداده است تا سیاست جهان از تعادل خارج شود تکانه های اندکی در بازارها را شاهد بوده ایم . اما این ثبات نسبی در بازار ارز ایران پایدارمی ماند ؟برخی فعالان صنعتی و اقتصادی معتقدند پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران احتمال اینکه بازار ارز از تعادل خارج شود افزایش می یابد . برخی فعالان اقتصادی می گویند درحال حاضر نرخ بهره بانکی بالا یک دلیل عمده در تثبیت نرخ دلار است زیرا صاحبان نقدینگی حضور در بازار پول و سپرده گذاری بانکی را سود آورترین فعالیت می دانند و به همین دلیل هجومی به بازار ارز ندارند . این گروه باور دارند پس از انتخابات و با توجه به فاصله بعید نرخ تورم از نرخ بهره بانکی روند کاهش نرخ بهره حتمی است و جذابیت آن کاهش می یابد و نرخ ارزها به دلیل تقاضا ی سفته بازی افزایش می یابد . از طرف دیگر احتمال افزایش تقاضا برای ارز از سوی صنعتگران با هدف راه اندازی خطوط تولیدی که حالا با ظرفیت اندک کار میکنند وجود دارد . یک مساله دیگر این است که دولت بعدی به ویژه اگر بخواهد در برابر بیش خواهی غرب ایستادگی کند ممکن است عرضه وتقاضا ی ارز را از تعادل خارج کند. اگربرخی وعده ها قرار باشد عمل شود راهی جز کسب درآمد از مسیر افزایش نرخ دلار در اختیار دولت نیست .به هر حال بازار ارز شاید آبستن حادثه هایی باشد که روزهای آرام ازآن دور شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها