رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 258748

جزئیات شکنجه‌های رقیه توسط ناپدری

ساعت 24-دختربچه پنج‌ساله‌ای در مشهد بر اثر ضرب و شتم ناپدری‌اش دچار مرگ مغزی شد. درحال‌حاضر حیات این دختربچه با کمک دستگاه‌های پزشکی ممکن است. این دختربچه خردسال روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت، توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد منتقل شد.

25425
زمانی که او را به بیمارستان منتقل کردند آثار ضرب و شتم روی شکم، سر و صورت او به وضوح قابل‌دیدن بود. این کودک بعد از انجام معاینه‌های اولیه برای اقدامات پاراکلینیک و تصویربرداری اعزام شد. در این معاینه‌ها معلوم شد که او علاوه بر شکستگی‌های پا و لگن دچار آسیب‌های مغزی نیز شده است. این دختر خردسال را وقتی به بیمارستان آوردند هوشیاری بسیار کمی داشت. والدین او سه ساعت بعد از واردکردن ضربه‌ها او را به بیمارستان آوردند. این کودک بعد از اقدامات اولیه درمانی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و اکنون پزشکان تأیید کرده‌اند که کودک مرگ مغزی شده است. گویا ناپدری پس از مشاجره با مادر کودک او را چندین بار بر زمین کوبیده که این مسئله باعث بروز آسیب‌های شدید بدنی و مرگ مغزی شده است. حالا در بدن این کودک هیچ‌گونه علائم حیاتی وجود ندارد و تنها با اتصال به دستگاه‌های پزشکی و بیمارستان زنده مانده است.

مادرم تلاش کرد مانع کتک‌خوردن رقیه شود
برای بررسی جزئیات حادثه کودک‌آزاری در مشهد میزان گفت‌وگویی با اعظم، مادر رقیه داشته است. او در رابطه با وضعیت زندگی خود می‌گوید: «رقیه حاصل ازدواج نخست من است. به‌دلیل اعتیاد همسر و دخالت‌های خانواده‌ام، از پدر رقیه جدا شدم و چند ماه بعد با مردی ازدواج کردم که به شدت عصبی بود و رفتارهای خارج از کنترل داشت.» مادر رقیه می‌گوید: «مهریه‌ام را بخشیدم و حضانت فرزندم را برعهده گرفتم. قرار بود رقیه با من و علی که ناپدری‌اش می‌شد، زندگی کند اما پذیرش این کودک برای همسر دوم من دشوار بود. به شدت با حضور او در زندگی‌مان مخالفت می‌کرد و بارها به من گفته بود که باید رقیه را به پدرش بسپارم. اعظم در تشریح حادثه می‌گوید: «در روز حادثه، درگیری لفظی با همسرم داشتم. او چهار بار با حالتی که انگار می‌خواست من را خفه کند به سمتم حمله‌ور شد. درگیری ما از ساعت 8:30 صبح آغاز شد و حدود ساعت 9:30 همسرم به سمت اتاق خوابی که رقیه در آنجا خوابیده بود، رفت، به یکباره کودکم را با خود از اتاق به بیرون آورد. مادر من نیز در خانه ما بود. او نیز تلاش کرد که مانع از کتک‌خوردن رقیه شود اما موفق نشد.»
جزئیات شکنجه رقیه
مادر رقیه با اشاره به وضعیت کودک پس از تحمل این ضرب و شتم‌ها می‌گوید: «رقیه پس از این کتک‌ها بی‌جان به زمین افتاده بود اما همسرم اجازه نمی‌داد که از خانه خارج شویم و او را به بیمارستان برسانیم. در این شرایط، شیون‌کنان در خانه بودیم تا اینکه برادرم از راه رسید. به او گفتیم که رقیه از پله‌ها افتاده و آن زمان با تماس با اورژانس، کودکم را به بیمارستان رساندیم.» اعظم با بیان اینکه «از همسرم شکایت کرده‌ایم»، می‌گوید: «پدر رقیه به‌دلیل ضرب و شتم کودک، از همسر دوم من شکایت کرده و اکنون او در بازداشتگاه است.» او با اشاره به اعلام مرگ مغزی رقیه می‌گوید: «پزشکان مرگ مغزی رقیه را اعلام کرده‌اند اما امیدوار هستم که بار دیگر خدا او را به من ببخشد.»
مرگ مغزی رقیه
در همین رابطه، فریبا بهشتیان، مددکار اجتماعی مؤسسه خیریه مهرآفرین می‌گوید: «پس از این اتفاق، کودک چند روزی است که در بیمارستان بستری بوده اما پزشکان مرگ مغزی او را اعلام کرده‌اند.» او توضیح می‌دهد: «پس از اعلام کودک‌آزاری از سوی مددکاری بیمارستان، اقدامات ثانویه برای مشخص‌شدن دلایل این حادثه و حمایت از مادر او در دستور کار قرار گرفت.» این مددکار اجتماعی با اشاره به درخواست مسئولان بیمارستان از پدر رقیه می‌گوید: «مسئولان بیمارستان از پدر رقیه درخواست کرده‌اند که اعضای بدن او را اهدا کنند زیرا مرگ مغزی او تأیید شده است.»
ماجرای این دختر پنج‌ساله به وسیله بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز پیگیری شد. همچنین دکتر سیدمجید تقی‌زاده، مدیر بیمارستان هاشمی‌نژاد گفته است: «پدر این کودک بعد از اینکه از ماجرا باخبر شد به دادسرا آمد و از ناپدری دخترش به علت اینکه او را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، شکایت کرد. ناپدری این کودک بازداشت شد و تحقیقات پلیسی دراین‌زمینه آغاز شده است.» به گفته پزشکان، وضعیت این دختربچه که اینک در بیمارستان بستری بوده، وخیم است. پس از اعلام مددکاری بیمارستان، ناپدری این کودک توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و به جرم خود نیز اعتراف کرده است.
کارشناسان معتقدند که آزاردهندگان کودک تحمل کمی در برابر ناکامی و عزت‌نفس پایینی دارند، در کنترل خشم خود دچار اشکال هستند و توانایی برقراری همدلی با کودک را ندارند. اضطراب یکی از ویژگی‌های والدین آزارگر است. آزاردهندگان معمولا مشکلات خانوادگی و بین‌ فردی دارند. افسردگی احتمال کودک‌آزاری را افزایش می‌دهد. نارضایتی جنسی می‌تواند احتمال آزار جنسی کودکان، به‌ویژه زنا با محارم را افزایش دهد، همچنین اختلالات شخصیتی والدین احتمال بدرفتاری با کودک را افزایش می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها