رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 273322

معاون سیاسی سپاه: دولت‌ها برخی شرکت‌ها را درعوض بدهی به سپاه تحمیل کردند

ساعت24-معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه حضور سپاه در عرصه سازندگی بنا به درخواست دولت‌ها بوده، گفت: گاهی دولت‌ها در ازای بدهی، برخی از فعالیت‌ها و یا شرکت‌های دولتی را به صورت تحمیلی به سپاه واگذار کرده‌اند.

+654456
سردار رسول سنایی‌راد معاون سیاسی سپاه با اشاره به اظهارات اخیر دولتمردان در خصوص اقدامات سپاه در عرصه سازندگی کشور گفت: مطابق قانون اساسی کشور نیروهای مسلح در شرایط صلح می‌توانند امکانات‌شان را برای سازندگی کشور به کار گیرند و سپاه نیز بعد از جنگ امکانات مهندسی خود را در راستای شرایط سازندگی کشور به کار گرفت و به درخواست دولت‌های مختلف تا الان در این عرصه حضور داشته است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان علیه ملت ایران، ضرورت این حضور سپاه را بیشتر کرده است، اظهار داشت: لزوم توجه به سازندگی کشور و مقابله با تحریم‌ها ایجاب کرد که سپاه درخواست دولت‌های مختلف را لبیک بگوید و در عرصه سازندگی و کمک به نظام برای عبور از تحریم‌ها ایفای نقش کند.

سنایی‌راد تاکید کرد: نقش‌آفرینی سپاه محدود به هیچ کدام از دولت‌ها نبوده و با نگاه به اینکه امروز رضایتمندی مردم بخشی از امنیت پایدار کشور است، سپاه علی‌رغم برخی از واکنش‌های که می‌توانست موجب دلسردی باشد و برخی از برخوردهای جفاگونه، در عرصه سازندگی حضور داشته است.

معاون سیاسی سپاه ادامه داد: حضور سپاه در عرصه سازندگی بنا به درخواست دولت‌ها بوده و سپاه اصراری بر اینکه در این عرصه حضور داشته باشد، نداشت، بلکه کمک حال دولت‌ها بوده است.

وی افزود: حضور سپاه طی گردش کاری که از ستاد کل نیروهای مسلح شده و با تائید و مجوز صورت گرفته و کاملا قانونی است. ضمن اینکه حضور سپاه عرصه را برای هیچ شرکت خصوصی، دولتی و نیمه خصوصی تنگ نکرده است. بلکه با امکاناتی که داشته زمینه را برای حضور شرکت‌های خرد و کلان در عرصه سازندگی فراهم آورده است.

سنایی‌راد تاکید کرد: در پروژه‌هایی که ریسک آن بالاست و مقدورات شرکت‌ها در حد آن پروژه نیست، وقتی سپاه در آن ورود پیدا می‌کند بخش‌هایی از آن پروژه‌ها به سایر شرکت‌ها واگذار می‌شود. سپاه همچنین عرصه حضور بیش از 150 هزار جوان تحصیلکرده در عرصه سازندگی را فراهم کرده است.

معاون سیاسی سپاه در ادامه با اشاره به سخنان اخیر برخی دولتمردان اظهار داشت: گاهی برخی از بازیگران سیاسی برای تسویه حساب‌های خاص، معترض این حضور سپاه در عرصه سازندگی می‌شوند و آن را حضوری در عرصه فعالیت‌های اقتصادی معرفی می‌کنند اما واقعیت این است که اگر با نگاه اقتصادی به حضور سپاه بنگریم، این حضور در برخی پروژه‌ها حتی صرفه اقتصادی هم ندارد. بلکه در راستای نگاه کلانی است که سپاه در عرصه سازندگی کشور و رفع تحریم‌ها و افزایش رضایتمندی مردم دارد.

وی افزود: که اگر این نگاه نبود، بسیاری از این پروژه‌ها را سپاه باید کنار می‌گذاشت همانطور که خیلی اوقات، دولت‌ها در عرصه حساب و پرداخت هزینه‌ها تاخیرهایی داشتند و در ازای آن به صورت تحمیلی برخی از فعالیت‌ها و یا شرکت‌های دولتی را به سپاه واگذار کرده‌اند. مثلا برای جبران بخشی از طلب سپاه یک مجموعه تولید برق را به سپاه واگذار کردند در حالی که سپاه هیچگاه داوطلب این کار نبوده و یک جور تهاتر مقابل خدمات و مطالبه سپاه صورت گرفته است.

سنایی‌راد تصریح کرد: از طرف دیگر سپاه بخشی از درآمدهای خود را از این پروژه‌ها به بحث محرومیت‌زدایی در کشور اختصاص می‌دهد در حالی که بودجه‌ای برای محرومیت‌زدایی دریافت نمی‌کنند و هیچ شرکت خصوصی نیز چنین انگیزه‌ای ندارد لذا وقتی بگوییم فعالیت‌های سپاه با نگاه اقتصادی است قطعا این گونه کارها انجام نمی‌شد.

معاون سیاسی سپاه تاکید کرد: مایه تاسف است در شرایطی که آمریکا می‌خواهد سپاه را در لیست تحریم‌هایش قرار دهد چنین اظهاراتی که نوعی بی‌توجهی به شرایط است، صورت می‌گیرد.

وی افزود: در شرایطی که سپاه امکانات دفاعی خود را به میدان آورده و موجب خوشحالی مردم شده، سر دادن این گونه نواهای سیاسی مغایر با امنیت ملی و حتی منافع ملی است. در این شرایط وحدت، انسجام و هم‌افزایی یک اصل برای مقابله با تهدیدات و دشمنانی است که راهبرد کلان‌شان اختلاف بین قوا، مسئولین، نهادهای انقلابی و کشاندن جو سپاه هراسی به داخل کشور است.

سنایی‌راد گفت: لذا به نظر می‌رسد در برخی موارد نوعی کم‌توجهی و غفلت‌ها وجود دارد اما سپاه همانگونه که انتظار می‌رود به عنوان مدافع نظام و انقلاب از ایفای نقش در عرصه‌های راهبردی کوتاه نمی‌آید. از طرفی این توقع وجود دارد که مسئولان محترم در اتخاذ منافع همه جانبه‌نگر باشند تا قدر زحماتی که امروز سپاه بر سطح راهبردی که هم به نفع دولت و مردم است می‌کشد، ضایع نشود.

معاون سیاسی سپاه در پایان اظهار داشت: اگر سپاه در عرصه سازندگی حضور نمی‌یافت، در بسیاری از موارد امکانات و مقدورات دولت پاسخگوی انجام پروژه‌ها نبود لذا بایستی به ضرورت‌ها توجه داشت و این موضوعات را در برخی اهداف سیاسی هزینه نکرد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها