رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 283924

پتروشیمی اراک یک طرف ،صنعت کفش وچرم هم یک طرف

بورس کالا مراقب پایین دستی های پتروشیمی باشد

ساعت 24-اقتصادایران فاقد عنصر رقابت به معنای واقعی است و بازار های گوناگون آن از برخی انحصارها رنج می برندو این وضعیت به زیان فعالیت های پایین دستی وابسته به احصار یک محصول در اختیار یک یا دوبنگاه است. این وضعیت راه را رشد رقابت واقعی مسدود می کند و به بنگاههای کوچک ومتوسط آسیب می زند.

32
این روزها برخی از رشته های صنعتی مصرف کننده فرآوردهای پتروشیمی مثل صنعت بزرگ واشتغال زای کفش و همچنین صنعت نساجی با برخی تنگناها مواجه شده اند. علی لشکری ریسس جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران در گفت و گو با ساعت 24 گفت : درسال گذشته با برخی از واحدهای بزرگ پتروشیمی که تولیدات خود را به جای عرضه در بازارداخل حتی با قیمت های پایین تر به صادرات اختصاص می دادند مواجه بودیم که خوشبختانه با تعامل رخ داده تشکل های صنایع پایین دستی و تشکل فعالان پتروشیمی حل شد. این اتفاق خوبی بود و نشان داد گفت و گو وشنیدن سخنان یکدیگر از سوی طرفین هراختلافی گره ها را بازمی کند. درحال حاضر صنعت کفش ایران که هزاران واحد کوچک و بزرگ را در پهنه سرزمین ایران شامل می شوند و یکی از صنایع اشتغال زا به حساب می آید با عدم توازن قیمت " دی اتیل هگزانول " مواجه شده است و تداوم این وضع بر تولید و صادرات کفش اثر منفی دارد. در 3ماه گذشته تشکل های ذیربط با دفتر صنایع تکمیلی پایین دستی شرکت ملی صنایع پترو شیمی گفت و کرده و تعادل در عرضه و تقاضای این ماده پدیدار شده بود اما از 21 تیرماه شرایط به سوی عدم تعادل رفت. رییس جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران ادامه داد: دردو هفته منتهی به 11 مرداد امسال شاهد بودیم تعادل ایجادشده به هم ریخت و در یک فاصله زمانی کمتر یک ماه شاهد رشد قیمت 17 درصدی بودیم. این افزایش قیمت در حالی ایجاد شده است که در این مدت اتفاق خارق العاده درروند کسب و کار صنایع پایین دستی کشور رخ نداده است. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: برداشتن سقف تقاضا و افزایش آن از 88 تن به 220 تن در شرایط ثبات در عرضه وهم زمانی آن با رشد تقاضا به افزایش قیمت رقابتی و افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابت پذیری صولات نهایی در صنعت چرم و کفش و کیف می شود. مدیران و صاحبان دهها کارخانه و کارگاه تولید کفش و کیف و چرم می شود .ما از مدیریت محترم شرکت ملی پتروشیمی و مدیران محترم بورس کالا می خواهیم سقف تقاضای دی اتیل هگزانول را به شرایط پیش از 28 تیرماه امسال برگردانند.
لشکری که دبیری کارگروه ساماندهی صنعت کفش ایران را نیز برعهده دارد به ساعت 24 گفت: دی اتیل هگزانول به صورت انحصاری در پتروشیمی اراک تولید و در بورس کالا عرضه می شود . این ماده اولیه همراه با اورتوزایلین به انیدرید فتالیک تبدیل می شود ونقش کلیدی در سرچشمه زنجیره تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنایع چرم و کفش و صنایع وابسته مانند گرانول سازی ،تولید انواع زیره ،چرم مصنوعی ،تولید و صادرات انواع چکمه دارد و نوسان در اندازه بزرگ مثل رشد 17 درصدی قیمت آن در کمتر از یک ماه و در وضعی که اتفاق تازه ای رخ نداده است ،حفظ سطح تولید و صادرات این رشته های صنعتی و اشتغال موجود در آنها را باتهدید جدی رو به رو کرده است. لشکری تصریح کرداز مدیر عامل محترم بورس کالای ایران انتظار داریم با لغو دستور حذف سقف تقاضا این دلهره را از صنایع یاد شده دور و التهاب بازار را به آرامش برگرداند. دروضعی که اقتصاد ایران با ان مواجه استو در شرایطی که سایه تحریم دیده می شود راه را برای برپا ماندن شمار قابل اعتنای این واحدها هموار کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها