رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 286023

شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین انرژی خیز برداشته اند

زنگ خطرتازه برای کشورهای نفتی

ساعت24 - اگردر سال 1386 کسی باورنمی کرد قیمت هربشکه نفتدر10 سال بعد حداکثر 60درصد قیمت 1386 خواهد بود حالا اما این واقعیت پذیرفته شده است.

قیمت نفت
اگردر سال 1386 کسی باورنمی کرد قیمت هربشکه نفتدر10 سال بعد حداکثر 60درصد قیمت 1386 خواهد بود حالا اما این واقعیت پذیرفته شده است. استفاده از تکنولوژی روزآمد برای بهره برداری ازنفت درون شن ها در آمریکا عرضه نفت را بیش از اندازه لازم کرده است و حالا دو اتفاق دیگر نیز درراه است. اتفاق نخست حرکت دسته جمعی خودروسازهای بزرگ به سوی تولید اتومبیل هایی که برای سوخت از بنزین استفاده نمی کنند و دومین اتفاق کسب انرژی از غیرنفت است. این رخداددوم زنگ خطر تازه ای برای کشورهایی است که روی درآمد حاصل از صادرات نفت سرمایهگذاری و برنامه ریزی کرده اند. شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در حال پیوستن به «سیلیکون ولی»، مقر اغلب کمپانی‌های اینترنتی در آمریکا، برای حمایت از شرکت‌های نوپا یا «استارت‌آپ»‌ فعال در حوزه فناوری انرژی هستند.«سیلیکون ولی» در ایالت کالیفرنیا به خاطر حضور شرکت‌های کوچک نوپا موسوم به «استارت آپ» که در حوزه فناوری‌های نوین، به‌ویژه الکترونیک فعال هستند، مشهور است. شرکت‌های نوپا با سرعتی شگرف در حال توسعه و کسب درآمد هستند.اکنون خبرگزاری بلومبرگ طی گزارشی که سه‌شنبه ۲۴ مرداد ماه منتشر کرد، می‌گوید که غول‌های نفتی مانند رویال داچ شل، توتال، اکسون موبیل و غیره در حال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا فعال در حوزه فناوری هستند. این فناوری‌ها، از انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی نیز فراتر رفته و به بهبود شبکه برق و تولید سوخت‌های جدید از منابع تجدیدپذیر رسیده‌اند.این گزارش می‌افزاید اگرچه میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه، تنها بخشی از سرمایه‌گذاری ۷٫۵ میلیارد دلاری انجام شده طی سال گذشته در حوزه انرژی‌های پاک است، اما با عنایت به توجه دولت‌ها برای محدود کردن آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی و گرمایش زمین، انتظار می‌رود در آینده نزدیک درآمدهای کلانی نصیب شرکت‌های فعال در این حوزه بشود.مدیر شرکت «سرمایه گذاری‌های فناوری شل» به بلومبرگ گفته‌است که «شرکت‌های کوچک در صنایع مربوط به فناوری انرژی از توان زیادی برخوردارند و باید هر لحظه به اطراف خود نگاهی بیندازی تا مطمئن شوی که فعلاً در میدان بازی یک سر و گردن از دیگران بالاتر هستی یا نه».بلومبرگ به فهرستی از شرکت‌های بزرگ نفتی و برنامه‌های آنها در حوزه فناوری انرژی اشاره کرده‌است.
«سرمایه‌گذاری‌های فناوری شل»
این شرکت واحدی از غول بریتانیایی-هلندیِ رویال-داچ شل است که به طور مساوی در حوزه ‌فناوری‌های نوین نفتی و انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند، اما در سال‌های پیش رو سهم سرمایه گذاری‌ها در حوزه انرژی‌های پاک به شصت درصد خواهد رسید و میزان سرمایه‌گذاری این شرکت به صدها میلیون دلار بالغ خواهد شد.این شرکت با سه استارت‌آپ همکاری می‌کند:- «کایت پاور سیستم» که برای تولید برق از جریان باد به وسیله بادبادک‌های عظیم بهره می‌گیرد.- شرکت «گلس پوینت سولار» که دانش تولید بخار از انرژی خورشیدی برای بالا بردن ضریب بازیافت میادین نفتی را توسعه داده‌است.- شرکت «سنس» که دستگاه‌های برای نظارت بر مصرف برق خانگی تولید می‌کند.
«شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری انرژی توتال»
این شرکت نیز واحدی از غول نفتی فرانسوی توتال است که تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار در حوزه فناوری‌های انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرده‌است. این شرکت بیشتر با استارت آپ‌های فعال در آمریکای شمالی همکاری دارد و سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد که شامل:-
«آوتوگرید» که در حوزه طراحی نرم‌افزارهای هوشمند شبکه فعال است
- شرکت «یونایتد ویند» که در حوزه تولید و فروش توربین‌های بادی به مشتریان خرده‌پا فعالیت می‌کند
- شرکت «آف گرید الکترونیک» که دفتر مرکزی آن در تانزانیا است و در حوزه نصب صفحه‌های خورشیدی در بام‌های منازلی که در مناطق دور از شبکه برق قرار دارند، فعال است.


«شرکت سرمایه‌گذاری بی‌پی»
این شرکت وابسته به غول نفتی بریتیش پترولیوم نیز تاکنون ۳۲۵ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌است و بیشتر در بخش سوخت‌ها یا مواد شیمیایی فعال است تا تولید برق از منابع تجدیدپذیر. این شرکت در استارت آپ‌های زیر سرمایه‌گذاری کرده‌است:
- «تریکویا تکنولوژی» که برای تغییر ساختار شیمیایی تراشه‌های چوب برای ساخت موادی که در تولید انرژی‌های کارآمدتر و بادوام استفاده می‌شود، فعال است.
- «فولکروم» که در تولید زیست سوخت جت از زباله‌های شهری فعال است و تاکنون ۳۰ میلیون سرمایه از شرکت بی پی جذب کرده‌است.
- شرکت «سولیدیا» که برای کاهش تولید دی‌اکسید کربن در فرایند تولید سیمان فعال است.
«شرکت اکسون موبیل»
این غول نفتی آمریکایی نیز رویکردی مختلف در حوزه فناوری‌های پیشرو دارد و بیشتر از خرید سهام شرکت‌های استارت آپ، تمایل به سرمایه‌گذاری در واحدهای پژوهش خود شرکت و شرکایش دارد. این شرکت در حوزه تولید زیست سوخت‌ها، جمع‌آوری و ذخیره دی اکسید کربن، تولید موادی برای بالا بردن کارایی انرژی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی فعال است.
«شرکت شورون»
این غول نفتی آمریکایی نیز از سال ۱۹۹۹ در شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند و معمولاً در حوزه تولید مواد پیشرفته، زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری‌های اطلاعاتی، همچنین انرژی‌های نوظهور و جایگزین فعال است.
«شرکت استات اویل»
این غول نفتی نروژی نیز از فوریه سال گذشته تاکنون ۲۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌است و تنها در شرکت‌های استارت آپ فعال در تولید برق از منابع تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها