رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 295115

جنگ بانکی جانشین جنگ نظامی و تجاری در جهان و در نبرد امریکا و کره شمالی

وزیر خزانه دار ی آمریکا پرزورتر ازوزیردفاع

ساعت 24-در دومین دهه از قرن تازه آمریکایی ها بیش از هرزمان از نیروی تحریم بانکی آگاه شده و با کشورهایی که نبرد دارند از این سلاح استفاده می کنند. به این ترتیب به نظر می رسد در این پوست اندازی روش جنگ این وزیر خزانه داری آمریکاست که به رغم خود پیشگام جنگ شده و نقش وزیر دفاع را نیز برعهده گرفته است.

جنگ
10 سال پیش بود که زمزمه های بحران مالی در امریکا شنیده می شد که در کمتر از یک یک سال به فریادی بلند در این کشور و غرب تبدیل شد و این بحران مالی راه را برای نگاه دوباره به موضوع بانکداری و سیاستهای پولی در این کشور هموارکرد. فضای باز و گسترده ای که امکانات دیجیتال و فناوری های نوین در اختیار بانکداران آمریکایی گذاشته بود و همراهی کشورهای بزرگ با آمریکایی ها در یکپارچه سازی روش بانکداری و ایجاد شفافیت و بهانه مبارزه با تروریسم جهانی وبرخی از عوامل دیگر راه را برای قدرتمند شدن مدیرا بانکی و مالی در آمریکا و سایر کشورها باز کرد.

در سالهای اوج نبرد ایران و آمریکا بود که سیاست تحریم همه جانبه اقتصاد ایران کلید خورد و به یک تجربه جدید منجر شد . تجربه تازه این است که فعالیت مرتبط با جا به جایی هرگونه منابع مالی باید متوقف شود و این کلید کارساز بودن تحریم علیه یک کشور است پیرو همین داستان بود و هست که روسیه نیز در دام تحریم بانکی افتاده و اقتصادش به نفس نفس گرفتار شده است.

حالا در دومین دهه از قرن تازه آمریکایی ها بیش از هرزمان از نیروی تحریم بانکی آگاه شده و با کشورهایی که نبرد دارند از این سلاح استفاده می کنند. به این ترتیب به نظر می رسد در این پوست اندازی روش جنگ این وزیر خزانه داری آمریکاست که به رغم خود پیشگام جنگ شده و نقش وزیر دفاع را نیز برعهده گرفته است. ساعاتی بعد از فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که دستور افزایش تحریم های اقتصادی علیه کره شمالی را صادر کرد، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، از تحریم های جدید آمریکا علیه پیونگ یانگ جزئیات بیشتری ارائه داد.

استیون منوچن گفت از امروز به بعد، موسسات مالی بین المللی بین روابط بانکی با آمریکا و روابط بانکی با رژیم کره شمالی باید یکی را انتخاب کنند و نمی توانند با هر دو رابطه داشته باشند.او ضمن دفاع از اثرات تحریم های پیشین علیه کره شمالی، تحریم های جدید را هدفمند و بسیار قابل توجه خواند و گفت موسسات مالی بین المللی، نباید تامین منابع مالی برای برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی را تسهیل کنند.به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، کره شمالی مدت زیادی است که با فرار از تحریم ها، به رفتارهای مخرب خود از جمله تهدید همسایگانش ادامه داده است. استیون منوچن کشورهای دیگر را به قطع روابط اقتصادی با کره شمالی فراخواند و از روسیه نیز خواست اقدامات بیشتری در این باره انجام دهد.وزیر خزانه داری آمریکا گفت روز پنجشنبه با مقامات بانک مرکزی چین گفتگوهای محرمانه ای داشته است و نسبت به همکاری آنها با آمریکا برای افزایش انزوای کره شمالی ابراز امیدواری کرد. او همچنین بدون ذکر جزئیات بیشتر، در پاسخ به خبرنگاران گفت با مقامات بانک مرکزی چند کشور دیگر درباره تحریم های جدید گفتگو کرده است.

با اینکه چین مهمترین شریک تجاری کره شمالی به شمار می رود، وزیر خزانه داری آمریکا از اعلام صریح اینکه آیا تحریم های جدید در اصل شرکت های چینی را هدف قرار می دهد یا خیر، خودداری کرد و گفت هدف از این تحریم ها، کره شمالی است.وزیر خزانه داری آمریکا گفت که تحریم های جدید آمریکا مشمول اقدامات گذشته نمی شود و تخلفات آتی را هدف قرار می دهد.تحریم های جدید آمریکا علاوه بر تحریم هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، در واکنش به اقدامات موشکی و هسته ای این کشور در نظر گرفته است و طیف مختلفی از اقدامات را شامل می شود.
این روش جنگی میان کشورها به ویژه کشورهایی که پول نیرومندی دارند اگرچه زمان بیشتری می برد تا موثر واقع شود اما هزینه های آن نیز به مراتب کمتر است و تضاد کمتری با افکارعمومی کشورهای تحریم کننده خواهد داشت . درحالی که این روش در دنیا جابیفتد که به نظر می رسد جاافتادن آن چندان دور از ذهن نباشد شاید جنگ پولی و بانکی جانشین جنگ تجاری و نظامی شود. اهمیت اقتصاد و اهمیت داشتن اقتصاد نیرومند در دنیای جدید هرروز بیشتر آشکار می شود و جامعه ها ی گوناگون رقابت شدید تری برای نشستن بر کرسی بالاتر در اقتصاد جهانی را تجربه خواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها