رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 326472

شاه‌بیت گفتگوی روحانی با مردم

ساعت24 -طبیعتا دغدغه‌ها و مسائل که در جامعه وجود دارد، گسترده است. مسائلی که به هر حال باید رییس‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور به آن پاسخ دهد، پاسخ‌هایی که باید روشن، شفاف، دقیق و مبتنی بر برنامه و عمل باشد.

روحانی
div>سعید شریعتی در روزنامه اعتماد نوشت: طبیعتا دغدغه‌ها و مسائل که در جامعه وجود دارد، گسترده است. مسائلی که به هر حال باید رییس‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور به آن پاسخ دهد، پاسخ‌هایی که باید روشن، شفاف، دقیق و مبتنی بر برنامه و عمل باشد.
تعدد مشکلات و مسائل آنقدر زیاد است که طبعا یک برنامه یک ساعته و در یک مصاحبه چالشی امکان طرح همه آن وجود نخواهد داشت. به هر روی انتخاب موضوعات از سوی مجری برنامه بوده و قطعا مشاوران ایشان هم در جریان طراحی سوالات قرار گرفتند و بدون هماهنگی نبوده است. باید به این نکته توجه داشت که گرچه همه دغدغه‌ها مطرح نشد اما پاسخ‌های روحانی صادقانه، شفاف و معطوف به اقدامات و نظرات اجرایی دولت و تعهدات رییس‌جمهوری بود.
رییس‌جمهوری در خلال مصاحبه وعده‌ای غیرعملیاتی و ناشدنی نداد و حساب شده و مبتنی بر برنامه و توانایی واقعی دولت و توجه به محدودیت‌ها و امکانات آن پاسخ داد. از همین روی بر این باورم که چنین مصاحبه‌هایی باید تکرار شود تا مابقی دغدغه‌ها و سوالات هم پاسخ داده‌‌شود. طبعا اگر بخواهیم دغدغه‌های سیاسی موجود در جامعه را از نظر درجه اهمیت بررسی کنیم بیش از اینکه برای مخاطب سوال در مورد عکس روحانی در کرمانشاه و ماشین ضدگلوله و... مهم باشد انتظار می‌رفت مجری سر اصل مطلب برود. اصلی‌ترین مطلبی که در هفته‌های اخیر به عنوان چالش و بحران موجود اعتراضات اجتماعی در دی ماه گذشته بود.
اتفاقاتی که مدتی کشور را در هاله‌ای از ناامنی و بحران فروبرد. در این گفت‌وگو به صورت صریح به این موضوعات اشاره‌ای نشد. مردم انتظار داشتند تا در مورد اتفاقات اخیر سوالات شفاف‌تری پرسیده و پاسخ داده شود. البته طرح موضوعاتی همچون فضای اقتصای کشور، بحث موسسات مالی و اعتباری، کسری بودجه، نرخ ارز و احتمال در رفتن فنر تورم، سطوح قیمت‌‌ها به صورت تلویحی به عوامل ایجاد این اعتراضات پرداخت و موضوعات مطرح شده بی‌ارتباط با این موضوعات نبود اما انتظار می‌رفت که رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی به گسل‌های ایجاد شده پس از این اعتراضات اشاره کند. باید مشخص می‌شد که روحانی و مجموعه دولت این بحران را چگونه ارزیابی کرده‌اند و چگونه و تا چه سطحی برای آن تجهیز شدند.
اما اوج این گفت‌وگو و نکته کلیدی مطرح شده در آن به لحاظ سیاسی بیان این نکته بود که دست دولت در جیب ملت است. هر هزینه‌ای که در این مملکت انجام می‌شود چه با برنامه و چه فوق‌العاده و ناشی از بحران و حتی برای آسیب‌های اجتماعی و... از جیب ملت هزینه می‌شود و اگر کسی در کسوت رییس‌جمهوری به صراحت اعلام می‌کند که ما کارگزار ملت هستیم و ملت بیت المال و دارایی‌های عمومی را به امانت در اختیار دولت گذاشته اعتراف مهمی است که نشان از نگاه محوری مهمی در رابطه دولت و ملت است. اگر همه مسوولان و در همه سطوح حاکمیت به این نگاه باور داشته باشند و به الزامات این نگاه پایبند باشند خیلی چیزها تغییر می‌کند.

اصلاح‌طلبان برای این معنا تلاش بسیاری کردیم. اساسا محوریت شعارهای اصلاحات همین موضوع شفافیت و پاسخگویی بوده و همیشه جز مطالبات اصلاح‌طلبانه بوده است. شاه بیت این گفت‌وگو باید همان بخشی باشد که روحانی تاکید کرد اگر بخواهیم به بحران‌های اجتماعی ناشی از تخلف برخی زیاده خواهان و سودجویان که در غالب موسات مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند توجه کنیم از جیب ملت هزینه کرده‌ایم. این نگاه و پاسخی عمیق به ارتباط دولت و ملت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها