رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 42663

تحلیلگران اقتصادی:

رابطه بین قیمت طلا و نفت از بین رفته است

ساعت24-تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحولات اخیر بازارهای بین المللی نشانگر یک واقعیت بسیار مهم است و آن اینکه رابطه معناداری که همواره بین قیمت طلا و نفت وجود داشته از بین رفته است.

رابطه بین قیمت طلا و نفت از بین رفته است
به گزارش از پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، در حالی که قیمت جهانی نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت.

بر اساس این گزارش پیش از این قیمت طلا و نفت همواره رابطه ای مستقیم داشته و کاهش قیمت نفت موجب کاهش قیمت طلا نیز می شده است ولی در روزهای گذشته شاهد مساله ای عکس بوده ایم.

قیمت نفت سبک آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ درصد کاهش داشته و هیچ نشانه ای از افزایش مجدد قیمت انرژی حداقل در کوتاه مدت وجود ندارد. علی رغم کاهش قیمت نفت، طلا با عملکرد خوبی روبرو شده و از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۴ درصد رشد داشته است.

از نظر تاریخی قیمت طلا و نفت همواره رابطه معناداری داشته اند. زمانی که قیمت نفت با افزایش روبرو می شده فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی با رشد مواجه شده و این مساله به نفع تقاضا و قیمت طلا بوده است. از سوی دیگر افت قیمت طلا موجب کاهش فشارهای تورمی بوده و این مساله به ضرر قیمت طلا بوده است.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحولات اخیر بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت طلا دیگر تحت تاثیر قیمت نفت تعیین نمی شود و این رابطه معنادار ظاهرا برهم خورده است.

برپایه گزارش سایت طلا، کاهش قیمت نفت در هفته های گذشته فشار شدیدی را بر شاخص سهام در بازارهای بین المللی وارد کرده و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا بوده است.

جولیان جیسوپ تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس تاکید کرد که تاثیر قیمت نفت بر قیمت طلا ظاهرا از بین رفته است. کاهش قیمت نفت به نفع قیمت طلا بوده چرا که این مساله نشانگر بی ثبات شدن بیشتر اقتصاد جهانی بوده است.

وی افزود: رشد قیمت طلا در روزهای نخست ۲۰۱۵ میلادی نشانگر افزایش چشمگیر تقاضای سرمایه گذاری است. گزارش سایت طلا می افزاید، قیمت طلا در دو سال گذشته به طور متوالی با کاهش روبرو شده که این مساله از سال ۱۹۹۸ میلادی بی سابقه بوده است.

وی پیش بینی کرد که قیمت طلا تا پایان امسال به بیش از ۱۳۰۰ دلار و سال آینده نیز به بیش از ۱۴۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها