رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 85622

داستان تازه در باره ظریف و ماجرای ساقدوشی داماد جان کری؟!

ساعت24-اینکه محمد جواد ظریف و جنجال و ادعاهای پیرامونش به کجا خواهد کشید و هر روز ابعاد مختلفی پیدا کند جای تعجب ندارد. بدون شک شهرک یک خاصیت مهم در ایران و اغلب کشور ها دارد و آن رشد شایعات حول افراد مشهور است. البته در ایران این مسئله کمی حاد تر است چون شایعه هر بار با چند صد کلاغ افزوده به گوش من و شما می رسد و ما هم بدون هیچ کم و کاست می پذیریم و چند تا بر آن می افزاییم و به دیگران منتقل می کنیم.

داستان تازه در باره ظریف و ماجرای ساقدوشی داماد جان کری؟!
در جدید ترین شایعه این خبر منتشر شده که مهدی ظریف فرزند دوم محمد جواد ظریف ساقدوش داماد ایرانی جان کری در مراسم ازدواجش بوده است.
مدتی پیش از آغاز مذاکرات و هنگامی که جان کری به مقام وزارت خارجه نرسیدبود و در سنا نماینده بود خبر این وصلت منتشر شده بود اما همه گیر نبود. پس از رسیدن وی به مقام وزات خارجه این خبر کمی پر رنگ تر شد و حتی برخی نهادهای تحلیلی این وصلت و سمت را به حل مشکلات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا ربط دادند.
اما زمان مذاکرات این خبر بیشتر مورد توجه قرار می گرفت و توجه به آن جلب می شد. در نهایت امروز که توافقی بین ایران و آمریکا در مذاکرات مستقیم میان جان کری و محمد جواد ظریف رخداده است تنها ازدواج دختر جان کری با یک پزشک ایرانی کافی نیست و به ظاهر برخی تلاش می کنند نزدیکی میان جان کری و فرهنگ ایرانی کمی حاد ترشود و شاید این برای برخی افراطی ها در آمریکا و ایران جالب توجه باشد که از سال ها قبل مذاکرات میان ظریف و جان کری در مجلس عقد دخترش انجام شده است. البته کمی خنده دار است ولی برای برخی می تواند جالب و قابل توجه باشد.
اگر این خبر درست باشد یا نباشد در مجموع فرقی نمی کند چون اینکه پدر ساقدوش داماد جان کری بدانند چند سال بعد در مذاکراتی تاریخی به یک ماجرای پیچیده سیاسی خاتمه می دهند بسیار کم است. البته مگر اینکه ما از نگاهی جمزباندی و سینمایی به این ماجرا ها نگاه کنیم و .....

و این ماجرای جیمزباندی در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده است زمانی که دکتر «ونسا بردفورد کری» دختر کوچک جان کری از همسر اولش، با دکتر «برایان (بهروز) والاناهید» پزشک ایرانی - آمریکایی ازدواج کرد. بهروز فرزند «نوشین» و «رضا والاناهید» از لس آنجلس است و در رسانه های آمریکایی با نام «برایان ناهید» شناخته می شود.

در خبر مربوط به ازدواج ونسا و برایان در اکتبر ۲۰۰۹ در روزنامه «نیویورک تایمز»، هیچ اشاره ای به اصلیت بهروز نشد که از جانم افراد جمزباندی می تواند یک نکته مهم باشد که از ابتدا برخی منابع به ایرانی بودن ملیت داماد معلوم الحال جان کری اشاره نکرده اند و در مطالبی که درمورد داماد نوشته شده تنها به زندگی نامه او از زمان دانشگاه اشاره شده است.
در یکی از روزنامه های ایران که خود از جیمزباندهای روزگار تسمه می کشند نوشته:"نیویورک تایمز در مورد آقای داماد نوشته بود: «او با درجه عالی از دانشگاه کالیفرنیا فارغ التحصیل شده و مدرک پزشکی خود را با درجه عالی از ییل دریافت کرده است. برایان و ونسا برای اولین بار صبح یکی از روزهای سپتامبر ۲۰۰۵ همدیگر را در بیمارستان عمومی ماساچوست دیدند. چهار سال پس از این آشنایی و در سال ۲۰۰۹ آنها رسما با هم ازدواج کردند. اخبار غیررسمی نشان می دهد که برایان و ونسا پیش از این به ایران نیز سفر کرده اند.» اینکه در این مطلب به سفر به ایران اشاره شده مشخص نیست که قبل از کشف جرم بوده یا بعد از کشف.بهر حال ایرانی بودن داماد مشخص شده اما با این حال ماجرا به این ختم نمی شود چون هنوز می توان داستان را جذاب تر کرد.
این خبر می افزاید:"اکنون اما «میشل هیک فورد» در مطلبی با عنوان «باور نخواهید کرد که ساقدوش داماد کری که بوده است» به جنبه دیگری از این مراسم پرداخته است. این مطلب که در بسیاری از وب سایت ها نیز با همین عنوان بازنشر شده به آشنایی جان کری و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز پرداخته و ادعاهای تازه ای مطرح کرده است. نویسنده این مطلب مدعی شده است که جان کری و محمد جواد ظریف سال ها قبل از دیدارهای مربوط به مذاکرات هسته ای در وین، همدیگر را می شناخته اند: «ظریف و کری برای اولین بار همدیگر را بیش از یک دهه قبل و در جریان میهمانی شامی در منهتن دیده اند.»
جالب این است که همه این خبر ها از منابع خارجی و رسانه های معتبری نقل می شود و شواهدی آورده می شود که به قول معروف مو لای درزش نمی رود اما همه این استدلال ها و مقدمات برای چیست تا ثابت شود که کسی در سال ها قبل در جایی بوده که بعد ها او یا کسی وابسته به او با هم یک کاری کرده اند که دو کار هیچ ربطی به هم ندارند اما همین بی ربط بودن این امکان را می دهد که همه هر چه دلشان یم خواهد اسب خیالان به هر جا دلشان می خواهد ببرند.
همین چند وقت پیش یک فردی بخشی از یک فیلم در یک سریال آمریکایی را نشان می داد که میان رئیس جمهوری آمریکا و یک رئیس جمهوری از یک کشور که نام کشورش فرضی بوده اما نام رئیس جمهورش حسن باهم در مورد مسایل هسته ای توافق کرده اند و تعداد سانتریفیوژهایی که آن ها توافق کرده اند با تعداد سانتریفیوژهایی که ما توافق کردیم یکی است و اسم رئیس جمهور هم حسن است پس یک توطئه ای درکار است....؟؟؟
کسی نتست بگوید که این سناریو نویس که یک بچه دبستانی نبوده بدبخت بزرگترین سیناریون نویس جهان است و برای نوشتن هر بخش کارشناسان مختلف به او مشاوره داده اند و بابتش پول آن هم به دلار گرفته اند اما ما که این همه وقتمان را صرف کردیم تا همه این مطالب را شرح دهیم ریال هم نگرفتیم و شماهم خواندید چیزی مادی دریافت نکردید چه رسد به ریال.... خوب یارو کارش را بلد است و چیزی می نویسد که به واقعیت نیزدیک باشد و مخاطبش را مانند همکارن ریالی اش در سریال های داخلی که آب را هدر می دهند کار نمی کنند.. پس نباید تعجب کرد. خوب اما چرا این آدم های دلاری چرا مطالب بی پایه می نویسند و شایعه سازی می کنند مگر دلارشان بی ارزش شده است و به دنبال ریال هستند؟دیگر این سوال را باید از کسانی پرسید که این مطالب را در مطبوعاتشان نشر می کنند.

حال مسئله اصلی و این داستان که "پسر ظریف، ساقدوش داماد جان کری"؟!
روزنامه هفت صبح که این مطلب را منتشر کرده در ادامه نوشه است:
خانم هیک فورد اما در ادامه ادعای شگفت انگیزتری را مطرح می کند: «فکر می کنید ساقدوش بهروز والاناهید در سال ۲۰۰۹ و در زمان عروسی با ونسا کری چه کسی بوده است؟ پسر محمد جواد ظریف!»

این وب سایت در ادامه نوشته است"ظاهرا جان کری وقتی به عنوان وزیر امور خارجه مشغول شد تنها در مورد ازدواج دخترش با یک ایرانی - آمریکایی حرف زده و در جلسه سنا، در مورد ساقدوش دامادش هیچ پرسشی مطرح نشده است: «این مسئله احتمالا دو علت داشته است؛ شاید چون کری هیچ وقت این مسئله را فاش نکرده، در مورد آن مورد پرسش قرار نگرفته است و احتمال دوم این است که همکاران قدیمی او در برابر این سناتور سابق بسیار مودبانه رفتار کرده و در این باب پرسشی مطرح نکرده اند.»

پسر وزیر مور خارجه کشورمان، «مهدی ظریف» است که «بیزینس اینسایدر» چندی پیش در مورد او نوشته بود که بیش از یک دهه در آمریکا زندگی کرده اما در سال ۲۰۱۳ به ایران بازگشته است."

این وب سایت نوشته بود که مهدی ظریف پیش از بازگشت به ایران در کمپانی های فضایی و مخابراتی مشغول به کار بوده است. این وب سایت آمریکایی ادعا کرده است که مهدی ظریف پس از بازگشت به ایران، درباره سوابق کاری اش در آمریکا اغراق کرده و در حالی که مدعی است برای شرکت معتبر «وریزون» کار می کرده اما این شرکت اعلام کرده او تنها برای یکی از پیمانکاران این شرکت انجام وظیفه می کرده است و نه خود این شرکت.
حالا مشخص نیست که این روزنامه چرا با این همه علاقه به ظریف و پسرش چرا وی را که در تهران به سر می برد مورد سوال قرار نمی دهد و از خودش سوال نمی کند و به این منابع عجیب و غریب متوسل شده است.
اما به هرحال این داستان پلیسی جاسوسی می تواند ادامه داشته باشد و جذاب است....

حمله تندروهای آمریکایی به جان کری البته پیش از این هم سابقه داشته است. «نیویورک تایمز» چندی پیش در مورد وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نوشته بود: «ما تازه فهمیده ایم جان کری تا چه حد مطیع خواسته های ایران است. منابع خبری ایرانی فاش کرده اند که محمد جواد ظریف در مذاکرات سر جان کری فریاد می زند و رهبر معظم ایران از او خواسته است دیگر این کار را نکند.»

«واشنگتن تایمز» نیز با انتقاد از تلاش های دولت اوباما برای توافق با ایران نوشته بود: «زمانی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سوییس از روی دوچرخه اش افتاد بیش از آنچه که پزشکان فکر می کردند، مغزش آسیب دید.»

تندترین حمله را اما «فرانت پیج» به جان کری و تلاش های او برای حصول توافق با ایران داشت. این وب سایت در مطلبی با عنوان «عوامل دشمن» و زیر تیتر «جان کری نماینده آمریکاست یا ایران؟»، مذاکره با ایران را «امری مسخره، غم انگیز و برنامه ریزی شده از سوی ایران» خواند و نوشت: «برخی ایرانی - آمریکایی ها معتقدند که جان کری باید به دلیل رابطه دوستی طولانی مدتی که با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف داشته است، از مذاکرات کنار گذاشته شود.»

این وب سایت نیز در مطلب خود نوشته است که برخی منابع ایرانی - آمریکایی گفته اند که پسر ظریف ساقدوش داماد کری در سال ۲۰۰۹ بوده است: «زوج کری - والاناهید اندکی پس از عروسی خود به ایران نیز سفر کرده و با خانواده والاناهید دیدار داشته اند.»

این وب سایت در ادامه مطلب خود به سوابق جان کری اشاره کرده و نوشته است که او مدت زیادی از جمله طرفداران مذاکره هسته ای با ایران بوده است: «در سال ۲۰۰۴ و در طول نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری، او گفته بود که اگر رییس جمهور شود به ایران برای دستیابی به سوخت هسته ای پیشنهادهایی خواهد داد و حتی اگر به مقام ریاست جمهوری هم نرسید خواهد کوشید تا پرونده هسته ای ایران از راه های مسالمت آمیز حل شود.»

این وب سایت مدعی شده بود که «جان کری مدت ها از حمایت های مالی ایرانی های آمریکا برخوردار بوده و حتی برای حذف تحریم ها علیه ایران لابی کرده است.»
حال مشخص نیست که همه این نوشته ها چه سود و چه عایدی داشته و آخر چه باید گفت؟سوالی که شاید پس از انتشار خبرهای مختلف و نقل قول ها از منابع مختلف در خبرهای بعدی مشخص شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها