رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 140123

ساعت ٢٤ تحليل می كند

دوران طلایی ایران برای جلو زدن از ترکیه

ساعت ۲۴-واکاوی دگر گونی ها در ایران و ترکیه اما در این روزها به سود ایران برگشته است و دوران طلایی برای جاگذاشتن ترکیه دیده می شود . اقتصاد تر کیه پس از یک دوره رشد شتابان ۶ساله از سال ۲۰۰۱ تا۲۰۰۶ به نفس نفس زدن رسیده و از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ آهسته تر می دود۰

اردوغان
اول شدن در ژرفاي هستي هر آدمي جا خوش كرده است و در دوران و روزگارهاي ويژه آتش به جان او زده و اورا به دويدن با شتاب بيشتر وادار مي كند. اين خواسته آدمي در سرزمينها نيز ديده مي شود و از همين جاست كه آماده سازي چشم انداز دوردست تر از برنامه هاي ٥ ساله نشانه گرفته مي شود . ايران نيز برنامه دارد در ١٤٠٤ كشور نخست منطقه اي باشد كه در آن دو رقيب بزرگ ديده مي شوند . در اين روزگاري كه هستيم تركيه به دلايل پر شمار هماورد نخست است كه در جلوی ما راه مي رود .

واكاوي دگر گوني ها در ايران و تركيه اما در اين روزها به سود ايران برگشته است و دوران طلايي براي جاگذاشتن تركيه ديده مي شود . اقتصاد تر كيه پس از يك دوره رشد شتابان ٦ساله از سال ٢٠٠١ تا٢٠٠٦ به نفس نفس زدن رسيده و از ٢٠٠٧ تا ٢٠١٥ آهسته تر مي دود٠ در اين سالها نرخ تورم مهار شد و بدهي بخش عمومي كاهش يافت . برخي رخدادهاي سياسي در تركيه و البته دگرگوني هاي بين المللي رشد ميانگين توليد سرانه تركيه را از ٦درصد ٢٠۰٢ تا٢٠۰٦، به ٣ درصد از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ كاهش داد . همبستگي ميان دولت برخاسته از حزب عدالت و توسعه و شهروندان تركيه به دليل استبداد اردوغان ، رشد فساد در ميان مديران سياسي و تصميم گيري هاي سليقه اي و همچنين سيت شدن حلقه اتصال تركيه به اتحاديه اروپا كاهش معناداري را تجربه كرده است . رهبري حزب عدالت و توسعه ديگر حاضر نشد اصلاحات توصیه شده از سوي بانك جهاني را اجرا كند زيرا منافع مادي آنها را تهديد مي كرد. به طور مثال "قانون مناقصات" كه از سوي بانك جهاني و صندوق بين المللي پول توصيه وبا اجراي آن جلوب فساد گرفته شده بود از سوي دولت كنار گذاشته شد. برخي تصميم هاي خودسرانه بر پايه مقوله سياست مثل دستور دادن به بانك مر كزي براي كاهش دادن نرخ بهره و افزايش ماليات هادر حوزه اقتصاد كلان و سياست سركوب نيروهاي مخالف در داخل و ماجراجويي در بيرون مرزها راه رشد اقتصاد تركيه را باريك و تنگ كرده است.

به گزارش ساعت ۲۴،رفتارهایي از سر خشم اردوغان با مخالفان و منتقدان سياسي داخلي و پناه گرفتن در سنگرهاي ساخته شده شاه عربستان كه به بي مهري نسبت به ايران نيز منجر شده است نفس اقتصاد تر كيه را نسبت به سالهاي ٢٠٠١ تا ٢٠٠٧ به شماره انداخته است . از سوي ديگر اما ايران دوران سخت حاكميت دولت ناكارآمد سالهاي پيش از دولت فعلي را فراموش مي كند و در ٣٠ ماه سپري شده توانسته است تورم را مهار كند و سركشي نوسان نرخ ارز را مهار كند و بخش خصوصي را از حالت نا اميدي بيرون بكشد. دگرگوني بزرگتر اما در سياست خارجي ايران رخ داده است . ايران دوران دشوار تحريم همه سويه را پشت سر نهاده و تحريم هاي بانكي و نفت و حمل و نقل روزگارش به سر آمده است . در دنياي امروز ايران جايگاه بالاتري به دست مي آورد و سرمايه گذاران بين المللي به سوي بازارهاي ايران مي آيند .مراكز معتبر جهاني براي ايران نرخ رشد ٦درصد در سال ١٣٩٥ و ١٣٩٦ پيش بيني كرده اند و اين خود يك برتري بزرگ است كه تركيه ندارد . وجود مجلس با تنش كمتر كه برآيند انتخابات اخير مجلس است نيز ايران را در پله بالا تري قرار داده است. با كنارهم نهادن مجموعه شرايط ايران و تركيه و با لحاظ كردن برتريهاي ايران در دوران جديد به نظر مي رسد مي توان با دورانديشي و دور شدن از فضاي تضاد وتزاحم و شعار و هيجان و با بهره برداري از شوق مردم براي پيشرفت در يك دوره ١٠ ساله تركيه راپشت سر بگذاريم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها