رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 141496

نقطه درخشان اقتصاد روحانی در معرض تهدید

غول تورم بیدار میشود

ساعت ۲۴- آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی در تابستان ۱۳۹۴ رشدی برابر با ۲۳.۵ درصد نسبت به تابستان ۱۳۹۳ تجربه کرده است. بررسی‌های بیشتر از این آمار همچنین تایید می‌کند در حالی که ضریب فزاینده نقدینگی که معمولا در مهار نرخ تورم شتابان نقش موثردارد در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ وضعیت مناسبی داشت، این عامل اما در سال ۱۳۹۴ دوباره بدتر شده است.

بازار
dir="RTL">حسن روحانی، ‌اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت، محمد نهاوندیان، مسعود نیلی و سایر مدیران ارشد دولت یازدهم در ۲ سال سپری شده هر جا كه خواسته‌اند كارنمه دولت را درخشان‌تر كنند از مهار تورم ۴۰ درصدی سال ۱۳۹۱ گفته‌اند. آنها معتقدند غول برهم زننده آرامش روانی جامعه ایرانی را با سختگیری سیاست‌های پولی در كوزه كرده‌اند. اما اكنون برخی آمارهای نگران‌كننده نشان می‌دهد غول مهار شده تورم زیر پوست رشد نقدینگی و تركیب جدید عوامل موثر رشد آن در حال بیدار شدن است.

در مقابل اما «پول پرقدرت» كه بیداركننده نرخ تورم و شتابان شدن آن است در رشد نقدینگی سهم بالاترین به دست آورده است. كارشناسان پولی معتقدند رشد عرضه پول پرقدرت می‌تواند غول تورم را از كوزه بیرون آورده و آن را در سیر صعود قرار دهد.

به گزارش ساعت ۲۴، علاوه بر این بدهی بخش دولتی به سیستم بانكی كه سهم بالاتر از رشد نقدینگی را در سال ۱۳۹۳ به خود اختصاص داده است در نیمه اول ۱۳۹۴ به سمت بالا خیز برداشته است. در نیمه اول امسال ۷ درصد از رشد ۲۳.۵ درصد نقدینگی را به خود اختصاص داده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها