رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 146431

بلک واتر/شرکت امنیتی بلک واتر/بلک واتر در یمن

بلک واتر/شرکت خدمات امنیتی بلک واتر به نام اصلی ثبت شده در آمریکا "آکادمی" شرکتی است که کارهای آموزشی و عملیاتی امنیتی را در چارچوب قرارداد های خصوصی به مقاضیان ارائه می کند. شرکت امنیتی بلک واتر در سال 1997 تاسیس شده است.بلک واتر در یمن نیز فعال است.

نیروهای بلک واتر.jpg
h2>بلک واتر چیست

این امر ناشی از رویکرد خصوصی سازی خدمات نظامی وامنیتی در کشورهای مختلف بویژه در آمریکا است.

یکی از بخش هایی که خصوصی سازی آن تاریخ طولانی ندارد بحث خصوصی سازی در بخش های نظامی و امنیتی است که در این زمینه بحث های زیادی وجود دارد.در آمریکا امور از سال ها قبل بخش های نظامی و امنتیی و تولید تجهیزات به شکل خصوصی و نیمه خصوصی اداره می شد.

نیروهای بلک واتر

در این زمینه با گذشت زمان شرکتهای امنیتی با کارکرد های متنوع و گسترده در آمریکا شکل گرفته و فعالیت می کردند.شرکت امنیتی بلک واتر که نام اصلی آن آکادمی است در سال 1997 تاسیس شد و از کارکنان بازنشسته نیروهای نظامی و سی آی ا استفاده کرد.این شرکت در ابتدا به امور آموزشی و مشاوره ای مشغول بود و به تدریج این خدمات گسترش یافت و به شکلی بین المللی ادامه یافت.

شرکت های مشابه بلک واتر در آمریکا در زمان تاسیس و بعد از آن زیاد بوده و هست اما شرکت آکادمی یا بلک واتر با توجه به روند شکل گیری و کارکرد هایی که ناشی از حضور افراد با نفوذ و سرشناس در بخش های مختلف این شرکت بود رشد غیر منتظره و قارج گونه ای یافت.

این رشد در نهایت به تخلفات و معضلاتی منتهی شد که موجب بازنگری و تغییر نگرش به فعالیت های خصوصی در بخش های امنیتی شد.

گروه بلک واتر

بلک واتر آمریکا

خصوصی سازی در هر بخشی با هدف افزایش بهره وری و کارآمدی و بهینه شدن هزینه ها انجام می شود.اگر یک خدمات و یا کالا در بخش دولتی ارائه شود با هزینه بالا و کارآمدی و کیفیت پایین تری ارائه می شود. چرا چنین است؟ چون در هر کاری کارکنان درپی کسب سود هستند و سود در بخش های دولتی با ارائه خدمات سریع و باکیفیت تامین نمی شود حتی در برخی موارد هرچه زمان کار طولانی تر باشد سود بیشتری عاید کارکنان می شود اما در بخش خصوصی فرد برای کار خاصی هزینه خاصی را دریافت می کند و اگر کار را به موقع و با کیفیت و کارآمدی انجام دهد در نهایت سود بیشتری عادش می شود.این رویکرد در بخش های امنیتی هم بدون شک به همین گونه است اما با توجه به اینکه در بخش امنیتی افرادی که مشغول کار هستند خود از مدیران و مسئولان رده بالای دولتی بوده اند در هر مورد اعمال نفوذ و تصمیم گیری های خاصی اعمال می شود که در نهایت هدف عملکرد خصوصی حاصل نمی شود.در واقع در شرکت بلک واتر با توجه به اینکه همه مدیران از سران ارتش و سیا و مقامات و مشاوران امنیت ملی دولت آمریکا بودند بسیاری از معضلات و مشکلات این شرکت مورد بررسی و توجه قرار نمی گرفت و در نهایت بروز فجایع و معضلاتی موجب شد

شرکت بلک واتر در سال 97 میلادی پس از تاسیس نخستین قراردادمهم و گرانقیمت خودرا به ارزش 21 میلیون دلار برای مدت یازده ماه با دولت موقت پل رمر حاکم نظامی آمریکا در عراق امضاء کرد.این نخستین حضور گسترده و وسیع یک شرکت خصوصی آمریکایی در خدمات خارجی با این حجم از کار های متنوع بود.این قرارداد تا چند سال بعد هم تمدید شد و پرداخت ها به شرکت تا یک میلیارد دلار نیز افزایش یافت.

اما این روند با یک سلسله حوادث به معضلاتی انجامید که موجب بدنامی و توقف فعالیت این شرکت در اغلب خدمات در خارج از آمریکا شد.مهمترین رویداد دخالت افراد این شرکت در کشتار غیرنظامیان عراقی بود که در روز روشن و مقابل چشم رهگذران انجام شد.پیش از این نیز خطاهای محاسباتی و برآورد های غلط در خدمات ارایه شده و کشته شدن ماموران این شرکت و درگیری های متعدد عناصر وابسته یه این شرکت با ماموران امنیتی عراق و حتی کشته شدن چندین مقام بلند پایه شرکت در عملیاتی در فلوجه که آن زمان مقر اصلی نیروهای القاعده بود این شرکت را بدنام کرد.

بلک واتر در یمن

بلک واتر در سوریه

به گزارش باشگاه،شرکت بلک واتر با شروع جنگ در سوریه نیز حضور داشتند و از ماه مارس سال 2011 به نمایندگی امریکا در داخل و خارج مرزهای سوریه فعالیت کردند.این خبر را خبرنگار شناخته شده مصری به نام حسنین هیکل به یک پایگاه اینترنتی گفت.

بلک واتر در یمن

به گزارش واحد مرکزی،مزدوران شرکت بلک واتر در یمن نیز حضور دارند.

به گزارش شبکه خبر نیروهای شرکت بلک واتر پس از شکست در تعز تصمیم به خروج از یمن گرفتند. در بهمن سال 1394 در حمله ارتش یمن به نیروهای این گروه 9 تن هلاک شدندو سی و نه زخمی به جا ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها