رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 150197

چرنوبیل هنوز هم قربانی می گیرد

سی سالگی هولناک ترین فاجه اتمی تاریخ+ (تصاویر)

ساعت ۲۴-اوکراین سی امین سالگرد حادثه اتمی چرنوبیل را برگزار کرد، حادثه ای که از آن به عنوان بزرگترین و ناگوارترین حادثه اتمی در تاریخ یاد می شود. در اثر این حادثه صدها نفر به صورت مستقیم جان داده اند، اما تلفات ناشی از تشعشعات رادیواکتیو، حتی امروز هم قربانی می گیرد.

چرنوبیل
اوکراینی ها به اشکال مختلف سی امین سالگرد وقوع حادثه در نیروگاه اتمی چرنوبیل را پاس داشتند، حادثه ای که پرده از نقص های سیستم رازآلود نظام اتحاد جماهیر شوروی هم برداشت. پس از گذشت ۳۰ سال هنوز هم بخش هایی از شرق اروپا در اثر این واقعه آلوده به تشعشعات رادیواکتیو است.

درست ۳۰ سال پیش، در ساعات اولیه روز ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶، یک آزمایش نافرجام در نیروگاه اتمی چرنوبیل که در آن زمان تحت زعامت اتحاد جماهیر شوروی اداره می شد، باعث ذوب شدن بخشی از تأسیسات نیروگاه شد و این اتفاق به نوبه خود موجب شد ابری از مواد اتمی در اتمسفر پخش شود. ده ها هزار نفر از مردمی که در حاشیه این نیروگاه زندگی می کردند ناچار به فرار شدند.

به گزارش ساعت ۲۴، در اوکراین، مجموعه ای از اقدامات برای پاسداشت این واقعه در حال انجام اند. مراسمی در شهر اسلاووتیچ برگزار می شود، شهری که برای اسکان دوباره کارگرانی ساخته شد که در نزدیکی محل کارخانه اتمی زندگی و کار می کردند. یک مراسم مذهبی هم در کی یف، پایتخت اوکراین، برای یادبود کسانی که در این واقعه جان باختند برگزار می شود. رییس جمهور اوکراین، پترو پروشنکو هم در مراسمی در نزدیکی محل کارخانه چرنوبیل شرکت خواهد کرد.

در شب سالگرد حادثه، تعدادی از بازماندگان به شهر زادگاهشان، پریپیات، بازگشتند. زویا پرووچنکو ۶۶ ساله می گوید:«من به سختی توانستم آپارتمانم را پیدا کنم. آنجا الان مثل یک جنگل شده است، درخت ها روی پشت بام ها و داخل پیاده روها سبز شده اند. همه اتاق ها خالی شده اند و شیشه ها شکسته اند. همه چیز نابود شده است.»

مراسم سی امین سالگرد حادثه چرنوبیل در حالی برگزار می شود که قرار است یک طاق بزرگ فولادی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار، محل راکتور اتمی حادثه دیده را بپوشاند و آن را برای ۱۰۰ سال آینده در مقابل نشت مواد هسته ای ایمن نگاه دارد.

منابع مالی برای انجام این پرژه را ۴۰ دولت خارجی تهیه کرده اند و نخست وزیر اوکراین، ولادیمیر گرویسمان می گوید درس هایی که از این حادثه گرفته شده است باید در سراسر جهان به کار گرفته شود.

۳۱ نفر از کارگران نیروگاه بلافاصله بعد از واقعه، به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات مستقیم رادیواکتیو جان سپردند. در طول ۳ دهه گذشته نیز هزاران نفر دیگر در اثر بیماری های مرتبط با تشعشعات، مانند سرطان ها، جان خود را از دست دادند، هر چند تعداد واقعی کشته شدگان و اثرات دراز مدت تشعشعات بر سلامت مردم هنوز هم محل بررسی و اختلاف نظر است.

به گزارش ساعت ۲۴، وقوع حادثه چرنوبیل و واکنشی که اتحاد جماهیر شوروی به آن نشان داد، معایب آن نظام را آشکارتر می کند و بر بوروکراسی غیر قابل وصف و فرهنگ رازآلود آن نظام، نور می اندازد. به عنوان مثال، دستور تخلیه مناطق مجاور نیروگاه، ۳۶ ساعت بعد از حادثه ارسال شد!

رهبر پیشین نظام اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف، گفته بود که حادثه چرنوبیل را به عنوان یکی از اصلی ترین میخ هایی تلقی می کند که بر تابوت نظام سوسیالیستی شوروی زده شد، نظامی که در نهایت در سال ۱۹۹۱، یعنی ۵ سال پس از حادثه چرنوبیل، فروپاشید.

محمد مهدی حاتمی-ساعت ۲۴

منبع: گاردین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها