رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 170410

چرا حاضرند با ۲۰ درصد سود وام بگیرند در حالی كه نرخ سود ۱۸ درصد است

هشدار به روحانی؛ میخواهند ۴.۵ میلیارد دلار را قربانی کنند

ساعت ۲۴- در شرایطی که کاهش نرخ سود تسهیلات در دستور کار است و گفته می‌شود سقف نرخ سودی که بانک‌ها می‌خواهند از متقاضیان پول دریافت کنند به ۱۸ درصد می‌رسد، معلوم نیست چرا گروهی از افراد که به گفته «مس‌فروش» رییس دولتی صنعت استان تهران حاضرند با نرخ ۲۰ درصد وام بگیرند.

روحاني
dir="RTL">رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در نشست تازه كمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران گفته است رقمی معادل ۱۳۱۶ میلیارد تومان از ۱۶ هزار میلیارد تومان منابع بانكی اختصاص یافته به كارگاه‌های صنعتی كه زیر ۱۰۰ نفر كاركن دارند داده می‌شود و در حال حاضر ۹۴۰ نفر برای دریافت این وام كه نرخ سود ۲۰ درصدی برای آن در نظر گرفته شده است تقاضا داده‌اند.

نكته جذاب درباره این ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار كه با محاسبه هر دلار معادل ۳۵۰۰ تومان رقمی معادل ۴.۵ میلیارد دلار می‌شود این است كه همین آقای مس‌فروش بیم آن را دارد كه به سرنوشت وام‌های زودبازده دوره احمدی‌نژاد تبدیل شوند.

از سوی دیگر این مساله كه هزار نفر از صاحبان بنگاه‌های زیر ۱۰۰ نفر كاركن حاضر شده‌اند با نرخی حدود ۲ درصد بالاتر از نرخ مصوب بانك‌ها از این اعتبارات استفاده كنند می‌توان چند حدس زد. یك گمانه بدبینانه این است كه متقاضیان دریافت این وام‌ها از همین روزی كه می‌خواهند وام بگیرند به این فكرند كه آن را تا زمانی كه ناگزیر نشوند به وام‌دهندگان برنگردانند.

یك گمانه‌زنی دیگر این است كه شرایط این بنگاه‌ها به لحاظ دخل و خرج آنقدر نامتعادل است كه متقاضیان وام می‌خواهند هر طور شده الان به پول برسند. بر پایه ارقام و اطلاعات انتشار یافته از سوی رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران ۹۴۰ نفر متقاضی ۱۳۱۶ میلیارد تومان پول شده‌اند كه به طور میانگین به هر متقاضی ۱.۳ میلیارد تومان وام تخصیص داده خواهد شد.

اعتراض و انتقاد كارشناسی رییس كمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به دادن ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به واحدهایی كه گیر افتاده‌اند و معلوم نیست باید بر پایه كدام ضابطه‌ها به چه كسانی وام پرداخت شود از نكات قابل توجه است.

نكته جذاب‌تر اما سخنان كارشناسانه‌تر محسن خلیلی صنعتگر قدیمی ایران است كه یادآور شد: اجازه دهیم واحدی كه بیماری صعب‌العلاج دارد ورشكسته شود و برای این كار باید قانون ورشكستگی اصلاح شود تا صنعت از تنگنای واحدهای صنعتی لاعلاج خلاص شود.

به گزارش ساعت ۲۴، آخرین نگته درباره ۱۶ هزار میلیارد تومانی كه قرار است میان متقاضیان توزیع شود سهیم كردن تشكل‌ها و اتاق تهران در مسیر توزیع این پول است. آقای روحانی رییس‌جمهور ایران توجه داشته باشد كه در برابر او ۴.۵ میلیارد دلار یا ۱۶ هزار میلیارد تومان پول مردم را قربانی سیاست‌های ناكارآمد سنتی نشود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها