رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 183605

کتابخوان‏ها بیشتر عمر می کنند

گروهی از پژوهشگران با بررسی اطلاعات دریافتی از 3.635 نفر از افراد بالای 50 سال، دریافته اند آنها که در هفته تا سه ساعت و نیم کتاب می خوانند، 17 درصد و آنها که بیشتر از این کتاب می خوانند، 23 درصد کمتر از دیگران با احتمال مرگ (تا 12 سال بعدی) روبرو هستند.

کتاب خوان
dir="RTL">به گزارش ساعت 24 به نقل از روزنامه ایندیپندنت، نتایج این پژوهش که توسط بنیاد "OpenCulture" منتشر شده، نشان می دهد کتابخوان‏ها به طور متوسط تقریبا دو برابر بیشتر از آنها که اصلا کتاب نمی خوانند، عمر می کنند.

بکا، آر. لیوای، پروفسور اپیدومیلوژی در دانشگاه ییل آمریکا در رابطه با این پژوهش گفته است: "افرادی که میزان کتابخوانی خود را نیم ساعت در روز گزارش داده اند، نسبت به افرادی که میزان کتابخوانی خود را صفر گزارش داده اند، مرگ و میر بسیار کمتری داشته اند."

در نسخه خلاصه شده این گزارش علمی، به دلایل طول عمر بیشتر کتابخوان‏ها اشاره ای نشده است.

با این حال تا کنون چندین پژوهش علمی دیگر در این خصوص انجام شده که نشان می دهد سطح باسوادی، می تواند جنبه های زیادی از زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ از رفاه اقتصادی گرفته تا اتفاقات زندگی روزمره و سلامت روانی.

در سال 2008، یک پژوهش از سوی "بنیاد اصلاح زندانها" در بریتانیا انجام شد که نشان می داد توانایی خواندن (سواد) 48 درصد از زندانیان بریتانیایی، معادل سطح یک یا کمتر از آن بوده است. این آمار، به رابطه بین بزهکاری و بیسوادی دلالت داشت.

در یک پژوهش دیگر مشخص شد کودکانی که به کتاب دسترسی داشته اند، نسبت به کودکانی که با کتاب های کمتری بزرگ شده و یا هیچ کتابی در دسترس شان نبوده، از شانس بیشتری برای رسیدن به درآمدهای مناسب در بزرگسالی برخوردار بوده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها