رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 218615

رییس جامعه بازرگانان ترکیه به سیاست‌های اردوغان انتقاد کرد

بحران در یک قدمی اقتصاد ترکیه

ساعت ۲۴- رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه از چند سال پیش تصمیم گرفته است که ترکیه را بر اساس خواست و اراده خویش اداره کند و نوعی حکومت تک‌نفره را به مرور بر این کشور تحمیل می‌کند.

اردوغان
dir="RTL" style="text-align:justify">سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان اما با تنگنا مواجه شده است و اروپایی‌ها – درست یا نادرست – تاکید دارند که این سیاست‌ها را قبول ندارند و اردوغان را در جمع خود نمی‌پذیرند.

در داخل نیز پاکسازی‌های وسیع سیاسی اردوغان موجب نارضایتی شده است. نتیجه این رفتار اما بر اقتصاد ترکیه آسیب‌ساز بوده است و درآمد سرانه مردم این کشور در دو ماه گذشته ۱۵۸ دلار کاهش یافته و بحران به یک قدمی رسیده است، بازرگنان ترکیه را معترض کرده است.

با توجه به اینکه دولت ترکیه بعد از ماجرای شبه‌کودتا و اعمال شرایط فوق‌العاده امنیتی و سیاسی در کشور دست به دستگیری‌های ممتد و بی‌رویه، انفصال از خدمت و یا اخراج کارکنان بیش از ۱۱ هزار نفر، عدم رعایت اصول و آزادی‌های مدنی و اجتماعی، نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ها و دستگیری بیش از۱۷۰ نفر از روزنامه‌نگاران، تعطیل کردن رسانه‌های جمعی، دستگیری فعالان اجتماعی و بالاخص نمایندگان کرد حزب دمکراتیک خلقها، اتحادیه اروپا طی واکنش‌ها و اعتراضات قبلی، به نهایت تصمیم به متوقف کردن روند مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گرفت.

تصمیم اخیر پارلمان اروپا در خصوص مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بار دیگر اقتصاد ترکیه را با شوک جدید ولی جدی و غیرقابل انتظاری روبرو ساخت. با کاهش ارزش لیر در برابر دلار و یورو به اندازه ۲۴ درصد در طول چند ماه گذشته، نخست‌وزیر ترکیه پیشتر طی ارائه توضیحاتی در این خصوص در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ اظهار داشته بود که: «ترکیه در طول یک سال گذشته مشکلات زیادی را تجربه کرده است. البته در شرایط کنونی بعضی مشکلات جهانی وجود دارد که تأثیرات منفی آن ما را نیز با خود درگیر کرده است. توصیه می‌کنم با مشاهده شرایط اقتصادی کنونی به یکباره بر اهرم ترمز فشار وارد نیاورید. زیرا در چنین شرایطی یقینا واژگون خواهیم شد.» کارشناسان اقتصادی و مدیران نهادهای مالی و پولی در ترکیه چنین اظهاراتی را که از سوی بن علی ییلیدریم، نخست‌وزیر ترکیه بیان شده، به منزله زنگ خطر رسمی قلمداد می‌نمایند.

به طوریکه خانم جانسن باشاران سیمز، رئیس هیات مدیره انجمن بازرگانان ترکیه موسوم به توسیاد در روز شنبه در کنفرانسی که از سوی(TÜRKONFED) کنفدراسیون مبتکران و کارگزاران مبتکر ترک در ازمیر ترتیب داده شده بود، به وضوح بر بروز احتمال افت مداوم ارزش پولی کشور ترکیه در برابر ارزهای خارجی هشدار داده و گفت: «داده‌های موجود نشان می‌دهد که توسعه اقتصادی به طرز بسیار بارزی دچار رکود سرعتی شده است. میزان بیکاری در کشور به درجه‌ای رسیده است که تا به امروز کشور شاهدش نبوده است. در دو هفته گذشته ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی افت سرسام‌آوری دارد. همین موضوع منجر به افزایش تورم و همچنین تأثیرات منفی بر میزان بهره‌های بلندمدت خواهد گذاشت. تمام اینها در یک مجموعه نشان از وقوع بحران است و ما را به عنوان صاحبان صنایع بسی نگران می کند.» (روزنامه حریت، یکشنبه ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶).

به گزارش ساعت ۲۴، گفتنی است که با آغاز شرایط فوق العاده سیاسی در کشور و همچنین مشاجره میان سیاسیون بر سر تغییر قانون اساسی و سیستم اداره سیاسی کشور عاملی مهم در بی‌ثباتی اقتصادی در ترکیه شده است. در کنار این، اعلام نظر خانم ژانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا(فد) در مورد افزایش میزان بهره، باعث شده است که ارزش برابری لیر ترک در مقابل یورو و دلار دچار افت غیر قابل انتظاری شود.

ارزش برابری دلار در آخر هفته منتهی به ۱۹ نوامبر از مرز ۳.۴۰ لیر گذشته و یورو نیز ارزشی بالغ بر ۳.۶۲ را شاهد گردید. این در شرایطی است که با خبر تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و تحریم تسلیحاتی اتریش بر علیه ترکیه، این میزان را به بالای ۳.۴۷ نیز رسانید.گرچه بن علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه طی مراسمی در دانشگاه اوکان استانبول مجبور به اعتراف در خصوص بحران اقتصادی کشور شده و وضعیت ناهمگون سیاسی کشور را دلیل بروز چنین اتفاقی دانسته بود؛ اما از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع درخواست کرده بود که دچار واهمه نشوند و در چنین شرایطی از میزان سرمایه‌گذاری و یا تولید خودداری نکنند.

اما در این حال با اعلام نظر قطعی جامعه اروپا، به صراحت اعلام داشت که اقتصاد کشور دچار زیان‌ها و تأثیرات منفی حاصل از آن خواهد بود.این اظهارات در شرایطی بیان میشود که کارشناسان معتقدند نرخ دلار هر روز نسبت به روز پیش با افزایش غیرمعقولی همراه بوده و چنین افزایش غیرمترقبه‌ای تمامی ساختارهای اقتصادی، تولیدی و مالی را تحت تأثیر منفی خود قرار خواهد داد. زیرا در هر ۱۰ درصد افزایش نرخ ارز در ترکیه، به نسبت آن ۱.۵ درصد بر میزان تورم افزوده می‌شود.

همانطور که تورم بر میزان تقاضا در بازار اثر می گذارد، لاجرم اثرات منفی خود را بر میزان تولید نیز خواهد گذاشت و توسعه اقتصادی با افت و رکود مواجه خواهد شد.باید توجه داشت اقتصاد ترکیه مستقیماً با سیستم سیاسی آن در ارتباط است. به عبارت روشنتر، اقتصاد ترکیه مبتنی بر سیاست آن است.

هر زلزله سیاسی موجب بروز پس لرزه‌های اقتصادی شدیدی می‌شود که در شرایط کنونی که ترکیه از نظر داخلی و خارجی با مشکلاتی مواجه است، بیش از هر زمان دیگر تأثیرات ناخواسته‌ای را تجربه خواهد کرد. احمد بوران توسیالی، تحلیلگر اقتصادی در مقاله خود در روزنامه استارنیوز اذعان دارد که با افزایش نرخ ارزهای خارجی، کاهش تولید و همچنین رکود بازار را شاهد خواهیم بود. این موضوع خود بر میزان بدهی‌های شرکت‌های تولیدی و حتی خدماتی خواهد افزود. زیرا بسیاری از صنایع و حتی کارگاه‌های تولیدی و بخش خدمات بر پایه وامهای بانکی بلندمدت به فعالیت خود می پردازند. لذا در صورت عدم برخورداری از بازار فروش و نداشتن مصرف‌کننده برای تولیدات خود، دچار تعلیق در بازپرداخت بدهی‌ها خواهند شد و این امر به مرور زمان بر ورشکستگی و یا تعطیلی نهادهای صنفی، تولیدی و صنعتی تأثیر قطعی خواهد گذاشت.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی جمهوری ترکیه، وضعیت کسری میزان ارز در ماه آگوست امسال ۲۱۰ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار بوده است. حال آنکه در عرض دو ماه گذشته این میزان به ۳۱۰ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که موجودی در بانک مرکزی به میزان ۱۰۰ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار می‌باشد. بنابه به شرایط حادث شده، چنانچه نرخ ارز روز به روز بالاتر برود، شرکت‌های مقروض به بانک‌ها در شرایط استفاده از وام‌های ارزی دچار زیان‌های ناخواسته‌ای شده و از میزان پتانسیل نقدی و انباری آنها کاسته خواهد شد. افزایش نرخ ارز بر مواد اولیه نیز تأثیر نامطلوب گذاشته و قیمت تمام شده محصولات تولیدی را افزایش خواهد داد. بنابراین اگر دولت نتواند شیرازه کنترل افزایش ارز را بگیرد، باید تورم شدید را در ترکیه به انتظار نشست.

به گزاش ساعت ۲۴، شایان ذکر است که بخش صنایع تولیدی ترکیه غالباً مونتاژ و یا متکی بر مواد اولیه وارداتی از خارج بوده و یا بصورت تولید فاسون (تولید سفارشی) است. در صورت افزایش نرخ ارز در روزهای آتی بخش عمده‌ای از صنایع تولیدی در زمینه وسایل خانگی، صوتی و تصویری، رایانه ها، و ملزومات و حتی خودرو با رکود مواجه خواهد شد. به طوری که فروشگاه‌های زنجیره‌ای تکنوسا وابسته به شرکت بزرگ صابانجی در طول دو ماه گذشته ۷۶ فروشگاه خود را در سراسر کشور تعطیل کرده و با اعلام اینکه اگر شرایط کنونی اقتصادی ادامه یابد تا پایان سال میلادی تعداد فروشگاه‌های قابل تعطیل به ۳۰۰ مغازه خواهد رسید.

در همین حال نمایندگی شرکت‌های ال جی، آلارکو، اوساش هولدینگ از وضعیت اقتصادی کنونی کشور تأثیرات منفی خود را گرفته و به عنوان شرکت‌هایی که سرمایه‌های آنان بر پایه ارز خارجی بوده در طول دو ماه گذشته بیش از ۲۶ درصد افت درآمد نسبت به شرایط مشابه در سال گذشته داشته اند. (سایت اقتصادی- تحلیلی فورچن ترکیه).ناگفته پیداست که کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی، حساب‌های درآمد ملی را دگرگون خواهد ساخت. اگر خوش بینانه به موضوع بنگریم و تصور کنیم که ارزش لیر در شرایط کنونی کاهشی تداومی نداشته باشد؛ میزان توسعه اقتصادی ترکیه در حد ۳.۲ درصد باقی بماند، درآمد ناخالص ملی برای هر فرد ۹۰۸۵ دلار در سال خواهد بود.

این بدان معنی است که در شرایط کنونی در عرض ۲ ماه گذشته میزان درآمد مردم به میزان ۱۵۸ دلار در ماه کاهش داشته است. بی‌دلیل نیست که کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا گفته است که: «جمهوری ترکیه از زمان تأسیس آن پیوسته رویکردش به سمت اروپای مدرن و مدنیت آن بوده است. ما ملتی هستیم که اصول لائیزم، دموکراسی، برتریت حقوق اجتماعی را بدون قید و شرط مورد دفاع قرار داده ایم. به خاطر یک فرد و یا حرف‌های بیان شده از طرف آن فرد نباید جامعه اروپا هشتاد میلیون انسان را در کشور مورد تحریم قرار دهد. این رفتار مجازات کردن ملت است.»

دولت برای سال‌های بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ ارزش دلار را با افزایش معقول و به مرور زمان بر حسب ۲.۹۵ در نظر گرفته بوده است. حال آنکه تنها در نیم سال دوم ۲۰۱۶ نرخ دلار به بالای ۳.۴۷ افزایش یافته است. چنین شرایطی باعث خواهد شد که اقتصاد ترکیه ۱۲ میلیارد دلار فقیرتر شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها