رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 231302

تصویر تیره و تار از حال و روزگار ترکیه که آلمان‌ها ترسیم می‌کنند

فرار سرمایه‌داران از ترکیه اردوغان

ساعت ۲۴- آیا هر آنچه رسانه‌های آلمانی از وخامت اوضاع ترکیه می‌نویسند واقعیت دارد یا اینکه درباره رقیب احتمالی دور خود بزرگ‌نمایی می‌کنند؟ از آنجایی که ترکیه‌ای‌ها بیشترین مهاجران آلمان را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه شاید در بلندمدت اقتصاد ترکیه آنقدر نیرومند شود که جای صادرات آلمانی‌ها را بگیرد، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اغراق آلمانی‌ وجود دارد.

اردوغان
dir="RTL" style="text-align:justify">تازه‌ترین گزارش دویچه‌وله از ترکیه نشان می‌دهد فرار سرمایه‌داران و سرمایه‌های ترکیه از کشوری که اردوغان آن را به شکل ویژه‌ای اداره می‌کند روندی فزاینده یافته است.

سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه

سقوط ارزش لیر ترکیه همچنان ادامه دارد. ارزش پول رایج ترکیه از زمان کودتای ناموفق در این کشور در ژوئیه ۲۰۱۶ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. خروج سرمایه از ترکیه نیز به شدت ادامه دارد. ارزش لیر ترکیه در پی ناامنی‌های سیاسی و ترورهای متعدد در این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای سقوط کرده و سرمایه‌داران سرمایه‌های خود را به سرعت از این کشور خارج می‌کنند.

در چنین شرایطی ناباوری در قبول اجرای برنامه‌های عظیم اقتصادی رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، افزایش می‌یابد.بانک مرکزی ترکیه مستاصل است. این بانک در ابتدا کوشید با فروش دلار توسط بانک‌های این کشور جلوی سقوط لیر ترکیه را بگیرد، اما آن گونه که تاتا رُزه، یکی از کارشناسان «کومرتس بانک» آلمان می‌گوید این راهکاری نادقیق و ناکافی برای مبارزه با سقوط ارزش لیر ترکیه بود.

ارزش لیر ترکیه از آغاز سال ۲۰۱۷ همچنان به سقوط خود ادامه می دهد. سقوط دو درصدی ارزش لیر در یک روز دیگر امری استثنایی نیست. روز چهارشنبه (۲۲دی / ۱۱ ژانویه) ارزش لیر به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسید. در حال حاضر شهروندان ترکیه برای دریافت یک یورو باید چهار لیر بپردازند.

در تابستان گذشته اما ارزش یک یورو برابر با سه لیر ترکیه بود. این اوضاع در شرایطی است که امیدی به تثبیت نرخ ارز در ترکیه وجود ندارد. مانوئل شیم، کارشناس «لاندس بانک» ایالت بایرن آلمان در این باره می‌گوید: «نشانی از تثبیت یا بالاتر رفتن ارزش لیر ترکیه وجود ندارد.» این کارشناس در ادامه پیش‌بینی کرد که سرمایه‌گذاران در سال جاری میلادی نیز علاقه چندانی به لیر ترکیه نشان ندهند.

نگرانی‌ها از قدرت بیش از حد اردوغان

لیر ترکیه گرچه پس از کودتای ناکام نظامیان همواره زیر فشار بود، اما اکنون نگرانی‌ها در ارتباط با تحولات سیاسی در ترکیه افزایش چشمگیری یافته و خروج سرمایه از این کشور را تشدید کرده‌ است. در حال حاضر پارلمان ترکیه پیش‌نویس طرح اصلاحی اصلاحات در قانون اساسی را برای گسترش اختیارات قانونی رئیس جمهوری بررسی می‌کند. طبق پیش‌نویس طرح اصلاحی، اختیارات رئیس جمهوری گسترش می‌یابد و پست نخست‌وزیر در این کشور به کلی حذف می‌شود.

طرح اصلاحی همچنین مقرر می‌دارد که رییس‌جمهوری بر بسیاری از ارگان‌ها و نهادها، از جمله بر نیروهای مسلح مسلط باشد، به گونه‌ای که بتواند درباره تمام مقامات بلند ارتشی تصمیم بگیرد و رؤسای دانشگاه‌های کشور نیز قرار است با حکم رییس‌جمهور منصوب شوند.

مطابق طرح اصلاحی نیمی از رؤسای دادگاه‌های عالی توسط رییس‌جمهور و نیمی دیگر توسط پارلمان تعیین می‌شوند. رییس‌جمهوری حق خواهد داشت به احزاب سیاسی بپیوندد و به این ترتیب رجب طیب اردوغان می‌تواند رهبری حزب محافظه‌کار «عدالت و توسعه» را به شکل رسمی به عهده بگیرد.

به گزارش ساعت ۲۴، بسیاری از مخالفان دولت در ترکیه نگران تصویب طرح اصلاحی اصلاحات در قانون اساسی برای گسترش اختیارات قانونی رئیس جمهوری هستند و هشدار می‌دهند که با تصویب این طرح و قدرت بیش از حد رییس‌جمهوری، دیکتاتوری در ترکیه نهادینه خواهد شد. ارزش لیر درپایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاران در ترکیه نگران قدرت گرفتن بیش از حد رییس‌جمهوری در این کشور هستند؛ رییس‌جمهوری که اجازه داشته باشد نظر شخصی خود را در موردهای مختلف اعمال کند.

اقتصاد بحران‌زده

اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۹ بحرانی شده است. شاخص‌های رونق اقتصادی در این کشور قرمز اعلام شده‌اند و بخصوص بخش کلیدی گردشگری در ترکیه دچار مشکلات متعددی است. اینک یکی از مهم ترین کشورهایی که آلمانی ها با علاقه تعطیلات خود را آنجا سپری می‌کردند، به خاطر حملات تروریستی در ترکیه با کمبود گردشگر مواجه است. بسیاری از هتل‌های ترکیه خالی شده‌اند. رشد اقتصادی کاهش یافته و دولت ترکیه پیش‌بینی می‌کند که نرخ رشد از پنج درصد به ۴.۴ درصد کاهش یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها